پنج شنبه 20 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 193902 19:48 1401/06/12
تعلل برخی دستگاهها در عودت زمین برای طرح نهضت ملی مسکن

تعلل برخی دستگاهها در عودت زمین برای طرح نهضت ملی مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تعلل برخی دستگاهها در عودت زمین برای طرح نهضت ملی مسکن

تعلل برخی دستگاهها در عودت زمین برای طرح نهضت ملی مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

چندی است که به دنبال ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال ، موضوعاتی مختلفی از جمله تامین زمین آن مطرح شده است. حتی رییس جمهور در نشست اخیر خود با رسانه های داخلی و خارجی به این موضوع اشاره داشت به طوری که به گفته وی ، برای ساخت  یک میلیون و 250هزار مسکن، زمین شناسایی شده  و واحد‌های مسکونی  در دست ساخت است.

 به گزارش جهان افتصاد، ۹ مرداد ماه سال جاری رئیس جمهور به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دستور داد به موجب قانون تا پایان شهریور تمام اراضی مناسب اعلام شده را برای احداث مسکن اختصاص دهند تا از طریق بانک زمین و وزارت راه و شهرسازی، به متقاضیان واگذار شود.

 به دنبال این موضوع وزیر راه و شهرسازی با حضور در یک برنامه خبری عنوان کرد که رئیس‌جمهور به تمام دستگاه‌های دولتی دستور دادند تا وضعیت زمین‌ها حداکثر تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف شود، اگر واگذاری صورت نگیرد سازمان ثبت به صورت یک طرفه سند زمین‌های مربوطه را به نام وزارت راه و شهرسازی صادر می‌کند.

 وی با بیان این که اولین مسئله برای ساخت مسکن زمین است گفته بود که اراضی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را از زمین‌های وزارت راه و شهرسازی در اختیار داریم و کار ساخت این تعداد واحد مسکونی را شروع کرده ایم.

قاسمی همچنین گفته بود که اراضی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم از زمین‌های راه و شهرسازی در حال تغییر کاربری و الحاق به شهرها در حوزه معاونت شهرسازی است که باید تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف شوند. اراضی دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد را تا پایان شهریورماه قطعاً خواهیم داشت.

اما به تازگی رییس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: بعد از دستور رییس جمهور در خصوص عودت زمین‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی، ۸۰۰ هکتار زمین آزاد و به طرح نهضت ملی پیوست.

به گزارش ایرنا، «علیرضا فخاری» روز شنبه در نشست خبری در محل سازمان ملی زمین و مسکن، اظهار داشت: قانون جهش تولید، اراضی مازاد را مکلف به عودت به دولت و وزارت راه و شهرسازی کرده است، اما برخی دستگاه‌ها از سال گذشته تا کنون در این راه اقدامی انجام ندادند.

وی گفت: سازمان ملی زمین و مسکن در راستای تعهد خود، حدود ۷ هزار هکتار اراضی دولتی را شناسایی کرده که تا تیرماه امسال فقط ۵۰۰ هکتار آن عودت داده شده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعد از تذکر رییس جمهوری با افزایش عرضه زمین دولتی مواجه شدیم و ۸۰۰ هکتار زمین بازگشت داده شد. در پی دستور رییس جمهوری مجموعه دولتی‌ها تلاش می‌کنند که زمین‌های مازاد را به نهضت ملی بازگردانند.

فخاری توضیح داد: برخی وزارتخانه‌ها از قبیل وزارت علوم در بخش دانشگاهی، وزارت جهاد و وزارت نفت فراوانی بیشترین تعداد اراضی را در اختیار دارند که بیشترین عودت زمین از طریق وزارت جهاد بوده است و  وزارت نفت و وزارت علوم هم تلاش دارند بخشی از اراضی را به مسکن اختصاص دهند. 

وی با اشاره به اینکه هنوز از وزارت نفت زمینی به نهضت ملی اختصاص نیافته است گفت: وزارت نفت برای تحویل زمین‌ها فاقد برنامه نیست؛ اما نوع زمین‌های در اختیار ایجاب می‌کند که تجدید شناسایی کنند و سپس عرضه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با ارایه گزارشی از روند ساخت مسکن برای عام مردم، افزود: طرح نهضت ملی مسکن از مناظر مختلف طرحی فوق‌العاده است که نیاز تلنبار شده مسکن را تامین می‌کند. 

فخاری بیان کرد: سالی ۷۰۰ هزار واحد نیاز انباشته شده مسکن در کشور وجود دارد و شرایط اقتصادی و تامین مواد و مصالح نیز از چالش‌های پیش رو است؛ اما دولت با جدیت و جسارت ساخت مسکن را در برنامه جاری قرار داده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |