شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 182055 19:48 1401/03/17
تشکیل کمیته اضطرار برای راستی آزمایی شیوع آبله میمونی در ایران

تشکیل کمیته اضطرار برای راستی آزمایی شیوع آبله میمونی در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تشکیل کمیته اضطرار برای راستی آزمایی شیوع آبله میمونی در ایران

تشکیل کمیته اضطرار برای راستی آزمایی شیوع آبله میمونی در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-هنوزدنیا از دردسر کرونا خلاصی پیدا نکرده که سرو کله شیوع یک بیماری جدید کشورها را غافلگیر کرد. خطر ابتلا به بیماری آبله میمونیی به تازگی ترس و نگرانی‏هایی را در کشورها به دنبال داشته است و درکشور ما نیز مشاهده افراد مشکوک به این بیماری نیز خبرساز شده است.

به گزارش جهان اقتصاد، از 13 می 2022 موارد ابتلا به آبله میمونی در بعضی از کشورها گزارش شده است. ویروس آبله میمونی ارتباط نزدیکی با ویروس ایجاد کننده آبله دارد، برای کنترل شیوع این بیماری می‌توان از واکسن آبله و بعضی داروهای ضدویروسی استفاده کرد.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز پیرواهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید:

این کارشناس حوزه بحران‏های محیطی گفت: اخیرا اعلام شد افراد مشکوک به بیماری آبله میمونی در کشور شش نفر بودند، در حالی که براساس نظر کارشناسان وزارت بهداشت و درمان تعداد10 الی 20 نفر بوده است اما وزارت بهداشت ابتلا این افراد را به آبله میمونی را تایید نکرده و عنوان کرده است که با ارسال نمونه‏ آزمایش‌ها به انستیتو پاستور و دریافت شرح حال بیماران، بیماری آبله میمونی نبوده است.

محبوب فرمدعی شد : شنیده ها حاکی از این است که به رسانه ‏ها و مطبوعات اعلام کردند که با نشراخبار بیماری‏های مختلف زمینه‌ساز بروز استرس و اضطراب در سطح جامعه نشوند.

وی تصریح کرد: دست وزارت بهداشت در تکذیب اخبار آبله میمونی باز است و رسانه‏ ها هم به ناچار اخبار را تکذیب می‏کنند.

این کارشناس و پژوهشگرحوزه سلامت معتقد است، باید درارتباط با بیماری آبله میمونی کمیته اضطرار و هیات مستقلی تشکیل شود تا روند تحقیقات را ادامه دهند و صحت و سقم مبتلایان به این بیماری را راستی آزمایی کند.

محبوب فرعنوان کرد: درحال حاضر همان افرادی که در ستاد ملی مقابله با کرونا حضورداشتند، اکنون بیماری آبله را مدیریت و اطلاع رسانی می‏کنند.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران گفت: بنده به عنوان کارشناس سلامت نمی‏پذیرم که بیماری آبله درسطح خاورمیانه وجود داشته باشد اما در شهرتهران بیماری مشاهده نشده باشد.

محبوب فر با اشاره به افت نامحسوس رعایت پروتکل‏های بهداشتی، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و در جامعه گفت: درطبقه متوسط و فقیر جامعه به دلیل سو تغذیه سیستم ایمنی بدن مردم پایین است و احتمال ابتلا به آبله میمونی وجود دارد.

 وی خریداری واکسن آبله میمونی توسط دولت را مهم عنوان کرد و گفت: آمریکا و روسیه، تنها کشورهای دارنده واکسن آبله میمونی هستند و باید ایران از یکی از این کشورها واکسن خریداری کند زیرا اکنون سازمان بهداشت جهانی برای بیماری آبله میمونی هشدار طغیان صادرکرده است به همین دلیل زنجیره ابتلا به این بیماری وجود دارد.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت وارتقا سلامت ایران عنوان کرد: شیوع بیماری آبله میمونی در کشورایران وضعیت بغرنجی را به وجود خواهد آورد اما وزارت بهداشت که مشاهده این بیماری را تایید نمی‏کند، باید امکانات و توان آزمایشگاهی، آموزش‏های تخصصی را در این زمینه اعلام کند.

محبوب فر افزود: وزارت بهداشت باید توضیح دهد چرا قبل از این که نتایج نمونه‏ها توسط آزمایشگاه ها اعلام شود، سریع با انتشار بیانیه، ورود ویروس آبله را تکذیب می‏کند در حالی که این موارد شبهه و ابهام دارد. به نظر می‏رسد اطلاع رسانی غیرشفاف است که زمینه استرس و اضطراب را فراهم می‏سازد، نه خبررسانی درباره واقعیت‌ها!

وی گفت: وزارت بهداشت باید شفاف سازی کند تا بار دیگر تجربه کووید19 در سال 1398 تکرار نشود.

**آبله میمونی شبیه آبله معمولی است

این حالی است که رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران معتقد است که بیماری آبله میمونی شبیه آبله معمولی بوده و جای نگرانی نیست.

دکتر ایرج خسرونیا در سی و دومین همایش متخصصان داخلی افزود: ویروس آبله میمونی شبیه آبله معمولی است ولی با خطر کمتر و اولین بار در سال ۱۹۵۸ در میمون‌های آزمایشگاهی دیده شد و به همین دلیل نامش آبله میمونی نهاده شد.

وی افزود: کشورهای آفریقایی سالهاست که درگیر این بیماری هستند ولی اخیراً آمریکا و اروپا هم آلوده شده و باید منتظر باشیم به ایران هم بیاید و شاید آمده باشد.

وی اظهارداشت: در اصل بیشتر جوندگان حامل این ویروس هستند و علایم آن شبیه آنفلوانزا با تورم غدد لنفاوی است.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه دوره نهفتگی آبله میمونی از پنج تا بیست و یک روز است، گفت: تب، لرز، درد عضلانی ، خستگی از علایم بارز آبله میمونی است؛ بثورات پوستی و خارش و ضایعات دردناک در تمام بدن دیده می شود.

وی اظهار داشت: علل ناشناخته ای برای آن مطرح می کنند و شاید با سوش جدیدی روبرو هستیم.

**به‌‌روزرسانی دستورالعمل متخصصان آمریکایی برای مهار آبله میمونی

به تازگی نیز مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده (CDC) استفاده از ماسک را به دلیل شیوع بیماری دیگری که در سطح جهان گسترش پیدا کرده، توصیه می کند.

بنابراین نباید از فروکش کردن ویروس کرونا با وجود کاهش مرگ و میرها دلخوش بود بلکه با وجود آبله میمونی بار دیگر زنگ خطر هوشیاری در برابر بیماری‏های مختلف به صدا در آمده است و نباید همانند دوران کرونا غافلگیر شویم و اشتباهات دوباره تکرار شود و متولیان امر تا پیش از آن که خیلی دیر شود، واکسن مورد نظر را برای کشور تامین کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |