جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13485 15:04 1394/03/30
تخفیف بی منطق خروج از اصول بیمه گری است

تخفیف بی منطق خروج از اصول بیمه گری است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تخفیف بی منطق خروج از اصول بیمه گری است

تخفیف بی منطق خروج از اصول بیمه گری است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به پرسش جهان اقتصاد:

تخفیف بی منطق خروج از اصول بیمه گری است

 شرکت های بیمه ای از سیاست های نهاد ناظر پیروی کنند

محمدامین ناطقیان

aminnateghian@yahoo.com

محمدابراهیم امین، رئیس کل بیمه مرکزی دیروز شنبه 30 خرداد همزمان با سالگرد تاسیس بیمه مرکزی میزبان خبرنگاران و اصحاب رسانه بود. رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به پرسش خبرنگار جهان اقتصاد مبنی بر اینکه راه حل بیمه مرکزی برای رفع مشکل کمبود نقدینگی بیمه ها و جلوگیری از خطرات ناشی از مشکلات آن ها در سال جاری چیست؟ گفت: « ما به شرکت های بیمه اعلام کردیم که بازار را از تعادل خارج نکنند و تخفیف بی دلیل اراده ندهند. هر شرکت بیمه ای مجاز است تا برآورد ریسک کند و تخفیف ارائه دهد، اما تخفیف بدون ارزیابی ریسک و ارائه آن به صورت عمومی از اصول بیمه گری خارج است و متاسفانه شرکت های بیمه در سال گذشته این موضوع را رعایت نکردند و بعضا تا 30 درصد تخفیف دادند. »

« شرکت ها به دلیل اینکه نسبت خسارت در سال گذشته با 5 درصد کاهش روبرو شد و همچنین کاهش تورم و امید به تعادل رسیدن بازار ها در اقتصاد ایران باید با سیاست های عمومی کلی دولت و نظام همراهی و همگامی کنند. بخصوص زمانی که می خواهند از تخفیف خود صرف نظر کنند، زیرا وقتی خدمات خود را با 30 درصد تخفیف ارائه می دهند به جای اینکه نرخ خود را 10 درصد به دلیل افزایش نرخ دیه بالا ببرند مجبور به کاهش تخفیف های خود می شوند. لازم بود تا این هشدار به شرکت های بیمه ای داده شود تا اگر با سیاست های نهاد ناظر همراهی و همگامی نشود و تعادل بازار را بر هم بزنند، این نهاد هم نیز در زمان لازم عکس العمل نشان خواهد داد. پس به نفع همه می باشد تا از سیاست های این نهاد که به نفع همه شرکت هاست پیروی کنند.»

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر آنکه آیا لایحه شخص ثالث در مجلس در حال پیگیری است یا خیر، افزود: لایحه اصلاح بیمه شخص ثالث در کمیسیون اقتصادی طی سال گذشته و دو ماه ابتدایی امسال بررسی و نهایی شده و نمایندگان عضو این کمیسیون به همه دغدغه های ما در این قانون پاسخ مثبت داده اند به طوری که بیش از 90 درصد خواسته های صنعت بیمه در این لایحه لحاظ شده است. وی با بیان آنکه براساس تصمیم کمیسیون اقتصادی که نهایی و به صحن علنی مجلس تقدیم و ریسک براساس ویژگی های راننده ارزیابی خواهد شد، گفت: براساس اصلاح دیگری که در این لایحه انجام شده در صورت افزایش دیه که به صورت سالانه انجام خواهد شد، دیگر نیازی نیست مردم الحاقیه خریداری کنند. رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: همچنین براین اساس تا زمانی که مهلت قرارداد دارنده بیمه شخص ثالث به اتمام نرسیده بیمه براساس دیه لحاظ خواهد شد به این ترتیب که هرگونه افزایش بیمه و مازاد مبلغ برعهده صندوق تامین خسارات بدنی خواهد بود. براین اساس سهم صندوق از 5 درصد به 7 تا 8 درصد افزایش خواهد یافت.

امین گفت: سازوکار دیگری در لایحه بیمه شخص ثالث در مجلس در نظر گرفته شده مبنی بر آنکه همه اطلاعات مربوط به حوادث رانندگی در سامانه ای متمرکز می شود و همه دست اندرکاران مربوطه از جمله بیمه مرکزی، پلیس، صندوق تامین خسارت بدنی، شرکت های بیمه، دادگاه ها و غیره به سامانه مرتبط خواهند بود و با تمرکز و تجمیع اطلاعات از تقلب و تخلف و پرداخت خسارات غیرواقعی جلوگیری و همچنین امکان استفاده از داده های ارزیابی ریسک فراهم خواهد شد. رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه از ابلاغ بخشنامه ای به صنعت بیمه در مورد محفوظ بودن تخفیف 70 درصدی بیمه شخص ثالث برای فروشنده خبر داد و گفت: امتیازاتی که به یک فرد در بیمه شخص ثالث تعلق می گیرد، امتیاز تخفیف ناشی از عدم خسارت است که اگر در زمان اعتبار بیمه نامه، خودرو فروخته شود برای راننده محفوظ باقی خواهد ماند. وی ادامه داد: تخفیف عدم خسارت حداکثر تا 70 درصد است که اگر کسی از این امتیاز برخوردار باشد در زمان فروش خودرو این امتیاز برای آن محفوظ خواهد ماند و به خریدار منتقل نخواهد شد.

امین درباره ذخیره گیری در صنعت بیمه کشور، گفت: ذخیره پشتوانه مالی شرکت های بیمه است و در سال های متوالی اخذ و انباشته شده لذا اگر بخواهیم به یکباره آنرا حذف کنیم بخش عمده ای از دارایی های بیمه آزاد می شود و در بخش حقوق صاحبان سهام می نشیند و ممکن است در مجامع بعنوان سود بین سهامداران تقسیم شود و با این کار میلیاردها تومان از منابع و سرمایه های صنعت بیمه از این صنعت خارج خواهد شد بنابراین تا این موضوع تعیین تکلیف نشود همچنان اجرایی خواهد شد، هرچند در حال حاضر 5 درصد حق بیمه به عنوان ذخیره شرکت های بیمه لحاظ می شود. امین درخصوص رد دفاتر شرکت های بیمه توسط سازمان امور مالیاتی، افزود: این موضوع هنوز انعکاسی در شرکت های بیمه نداشته و این درحالی است که اکثر بیمه ها در بازار سرمایه حضور دارند و دفاتر آنها باتوجه به اینکه سهامی عام هستند به تایید حسابرسان می رسد. همچنین دفاتر قانونی شرکت های رسمی را که براساس اساسنامه مصوب شورای عالی بورس و بیمه تایید شده توسط سازمان مالیاتی رد و به علی الرأس تبدیل شود، غیرقابل قبول و غیررایج است. اینکه دفاتر یکی دو شرکت بیمه توسط سازمان مالیاتی رد شده شاید مربوط به مساله ای خاص باشد.

امین در پاسخ به پرسشی در خصوص بررسی شورای رقابت در بحث انحصار در صنعت بیمه، گفت: بازار بیمه بازرگانی بازاری است که در آن 29 شرکت مجوز فعالیت دارند البته دو شرکت در بخش اتکایی و دو شرکت نیز پی.اند.ای فعال هستند در صورتی که آنها از لیست 29 شرکت خارج کنیم هم اکنون 25 شرکت در صنعت بیمه فعال هستند که با یکدیگر در بخش فروش بیمه نامه با یکدیگر رقابت می کنند. رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه، نرخ حق بیمه در صنعت بیمه برخلاف برخی از کالاها و خدمات امری تخصصی و شناخته شده است، گفت: براساس الگوی جهانی احتمال حادثه و ریسک وجود دارد و برهمین اساس شرکت های بیمه در نرخ فنی بیمه نامه حق رقابت ندارند و شرکت ها تنها می توانند درمیزان فروش بیمه نامه، سود مورد انتظار سهامداران و هزینه های بیمه گری با یکدیگر رقابت کنند. وی با تاکید بر آنکه، رقابت و انحصار در بازار بیمه وجود دارد، خاطرنشان کرد: هرچند به لحاظ تعداد در صنعت بیمه رقابت وجود دارد و 25 شرکت برای جذب مشتری با خدمات پس از فروش، ارزیابی خسارت رقابت می کنند اما این امور برای مصرف کنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است اما در حوزه صدور انحصار نداریم. به گفته رییس کل بیمه مرکزی، هرچند در بازار بیمه انحصار وجود ندارد اما رقابتی هم نیست زیرا بخشی از صنعت بیمه را پرتفوی درمان وشخص ثالث تشکیل می دهد که این دو رشته تابع نرخ گذاری هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |