جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 172708 15:19 1400/11/25
تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر افزایش صادرات سیب به کشورهای همسایه

تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر افزایش صادرات سیب به کشورهای همسایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر افزایش صادرات سیب به کشورهای همسایه

تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر افزایش صادرات سیب به کشورهای همسایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، سید جواد ساداتی‌نژاد پیش از ظهر دوشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان غربی با محوریت سیب با بیان اینکه نیازمند بانک اطلاعاتی جامع در بخش کشاورزی برای برنامه‌ریزی منسجم هستیم، اظهار کرد: چرخه اقتصاد با واردات و صادرات رونق می‌گیرد و بخش کشاورزی نیز در مقایسه با سایر بخش‌ها در این زمینه از اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: این نخستین سفر من است که در قالب هیات دولت نیست و یک سفر ویژه است چون آذربایجان غربی قطب و بهشت کشاورزی کشور است و جایگاهش در تامین امنیت غذایی غیرقابل انکار است، مشکلات امروز در بخش بخصوص سیب درختی مربوط به گذشته است و نیاز است با کمک هم این چالش‌ها را مرتفع کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دولت سیزدهم برای تقویت بخش کشاورزی ۵ اولویت اصلی داریم که با برنامه مشخص اجرایی می‌کنیم، افزود: با توجه به اینکه در حوزه کشاورزی داده و اطلاعات نداریم ایجاد رصدخانه آمار در وزارت کشاورزی نخستین برنامه ما است که تا پایان ۱۴۰۱ فاز اولش را ایجاد می‌کنیم تا بر اساس آن برنامه ریزی های بهتری انجام بدیم.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی قطب کشاورزی ایران به شمار می‌رود، افزود: برای وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از استان‌هایی است که در امنیت غذایی ایران حایز اهمیت بوده و نگاه ویژه‌ای به این استان داریم.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه سهم کشاورزی از تولید ناخالص ملی ۱۱ و ۷ دهم درصد است، اظهار کرد: متأسفانه در بخش کشاورزی ارزش افزوده نداریم و عمدتاً خام فروش هستیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل نبود برندسازی و کار در این حوزه اغلب محصولات ایرانی با برند کشورهای دیگر به فروش می‌رسد و دلیل آن نداشتن نگاه اقتصادی به بخش کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: صادرات اصل مهمی در رونق کشاورزی پایدار است و برای بهتر شدن وضعیت و توسعه شرایط مطلوب‌تر این موضوع، برای هر کشور همسایه میز دیپلماسی اقتصادی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه باید گواهی سلامت برای همه محصولات کشاورزی کشور صادر شود، تصریح کرد: با صدور گواهی سلامت محصول ایرانی بدون دغدغه در داخل و خارج به مصرف می‌رسد.

ساداتی‌نژاد دیپلماسی غذایی را چهارمین برنامه محوری این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: سهم حضورکشور ما فقط ۲ درصد در سبد غذایی کشورهای همسایه است که باید تلاش کنیم با اجرای این برنامه سهم خودمان را در این سبد ارتقا دهیم و در بخش صادرات سیب نیز در سال آتی کارهای مهمی انجام خواهد گرفت که آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید سیب محور آن است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه جشن سنددار شدن تمامی اراضی کشاورزی کشور تا پایان دولت سیزدهم برگزار می‌شود، گفت: در حال حاضر ۴ درصد از اراضی کشاورزی کشور سنددار هستند که در تلاش هستیم تا پایان دولت سیزدهم جشن سنددار شدن تمامی اراضی کشاورزی کشور برگزار شود.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: در بحث سیب درختی نیاز است به بخش کشاورزی قراردادی توجه ویژه شود و برای این کار نیازمند استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تشکلها در این زمینه شد.

مقام ارشد وزارت اضافه کرد: در بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری بسیار پایین است بنابراین با کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بانک کشاورزی باید کار را پیش ببریم و لازم است بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای رونق صادرات محصولات کشاورزی نیازمند توجه به تهاتر هستیم، بیان کرد: سهم سرمایه‌گذاری در ۴۰ سال گذشته ۴ درصد بوده که با حمایت بانک کشاورزی یک بسته حمایتی به ارزش ۲ هزار میلیاردی برای آذربایجان غربی آماده شده است که در سفر آینده هیات دولت اعلام خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات دام متوقف نمی‌شود، افزود: برای تنظیم بازار داخلی محدودیت‌های در صادرات دام انجام می‌شود و همچنین هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب دامدار کارت به دامداران در سطح کشور تخصیص یافته است.

ساداتی‌نژاد عنوان کرد: توسعه کشاورزی قراردادی از اولویت‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی است که امسال ۲۵۰ هزار هکتار از گندمزارهای کشور به صورت قراردادی زیر کشت رفت و در نظر داریم در سال آینده این سطح را تا ۲ میلیون هکتار افزایش بدهیم و در سایر محصولات زراعی و باغی نیز این طرح را اجرا کنیم.

گفتنی است‎؛ بازدید از چند واحد تولیدی اعم از واحد سورت و بسته بندی و سردخانه نگهداری میوه، شرکت رویان پژوهش، کارخانه فرآوری و بسته بندی عسل، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی بخش کشاورزی در شهرستان ارومیه، شرکت در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی با حضور استاندار و اعضای مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با محوریت سیب درختی، از برنامه‌های سفر یکروزه وزیر جهاد کشاورزی و هیأت همراه به استان است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |