جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 196771 19:30 1401/07/06
تالاب هامون تشنه حقابه

تالاب هامون تشنه حقابه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تالاب هامون تشنه حقابه

تالاب هامون تشنه حقابه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سال گذشته بود که بر اساس  امضای پروتکلی میان ایران و افغانستان د سال 1351، حق‌آبه ایران از هیرمند 820 میلیون مترمکعب در سال است، از سد کجکی رهاسازی شد  در حالی که حجم تالاب هامون 7 میلیارد مترمکعب است و برای احیای نسبی آن حداقل به 2 میلیارد مترمکعب آب نیاز است.

به گزارش جهان اقتصاد، درسال‏های اخیر بستر تالاب هامون به کانون ریزگرد تبدیل شده و عامل اصلی مهاجرت ا شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان شده است به همین دلیل باید وزارتخانه‌های خارجه و نیرو حقابه تالاب هامون را پیگیری کنند. به ‌ گفته کارشناسان، برای احقاق حقوق ایران نخستین مکانیسمی که باید به‌کار برده شود، دیپلماسی است.

به تازگی رئیس سازمان محیط زیست درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکل تالاب هامون گفت: وزارتخانه های امور خارجه و نیرو به این موضوع ورود خواهند کرد تا بتوانیم حقابه این تالاب را به نحو مطلوب دریافت کنیم.  «علی سلاجقه» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از تالاب هامون و بررسی مشکلات آن، توضیح داد: تصمیمات خوبی برای جوامع محلی گرفته شد که در بخش داخلی کارهای خوبی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع تالاب هامون در جلسه امروز هیات دولت نیز مطرح شد، افزود: بنا شد تا وزارت امور خارجه و وزارت نیرو به موضوع ورود کنند تا بتوانیم حقابه این تالاب را به نحو مطلوب دریافت کنیم. 

تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و حقابه آن از رودخانه هیرمند که سرشاخه آن در افغانستان قرار دارد، تامین می شود. با توجه به اهمیت تامین این حقابه در سال ۱۳۵۱ قراردادی میان دولت وقت ایران و افغانستان به امضا رسید که بر اساس آن مقرر شد سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب و روزانه ۲۶ متر مکعب بر ثانیه حقابه این تالاب از هیرمند تامین شود اما شواهد نشان می دهد که مدتی است این اتفاق نمی‌افتد و با توجه به کم بارشی و خشکسالی‌های پیاپی چند سال اخیر در کشور مشکلات کم آبی این تالاب زیاد شده به طوری که دیگر به طور کامل خشک شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |