جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11975 14:49 1394/02/01
تاخیر بیش از ۴ ساعت جریمه دارد

تاخیر بیش از ۴ ساعت جریمه دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تاخیر بیش از ۴ ساعت جریمه دارد

تاخیر بیش از ۴ ساعت جریمه دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آیین‌نامه حقوق مسافران هوایی سرانجام ابلاغ شد

گروه امورزیربنایی

پس ازکش وقوسهای فراوان سرانجام آیین‌نامه حقوق مسافران هوایی ابلاغ شد، آیین نامه ای که به گفته تدوینگرانش موجب کاهش تاخیر پروازهای هوایی، جلوگیری از ارائه خدمات نامناسب ، ارائه خدمات مطلوب فرودگاهی وهوایی به مسافران و رعایت حق و حقوق آنان خواهد شد.

تاخیر درتدوین، تصویب و ابلاغ این آیین نامه سبب بروز انتقادات بسیاری به متولیان امر شده بود تا جایی که چندی پیش برخی از منتقدین طولانی شدن زمان ارائه آیین نامه حقوق مسافران از سوی سازمان هواپیمایی کشور را یک بی‌برنامگی‌ کامل در سیستم هوایی کشوری اعلام کردند معتقد بودند: همین موضوع زمینه‌‌ساز افزایش تأخیرات ایرلاین‌ها شده است.

با این حال سرانجام شورای عالی هواپیمایی کشوری آیین نامه حقوق مسافران هوایی را روز سه شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی نهایی کرد.

در همین راستا رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تایید ابلاغ آیین‌نامه حقوق مسافر به شرکت‌های هواپیمایی گفت: روزسه شنبه جلسه‌ای با حضور نماینده ایرلاین‌ها و وزیر راه و شهرسازی برگزار و یکی از نکاتی که در این جلسه مطرح شد آیین‌نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی بود. این آیین‌نامه اواخر سال گذشته در شورای‌عالی هواپیمایی تصویب و در سال جاری نیز بعد از تایید وزیر راه و شهرسازی در نهایت در روزسه شنبه به ایرلاین‌ها ابلاغ شد.

علیرضا جهانگیریان با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند طی دو هفته بعد از ابلاغ، این آیین‌نامه را اجرا کنند اظهار کرد: در جریان بررسی آیین‌نامه حقوق مسافر، آیین‌نامه سایر کشورها را بررسی کردیم و چارچوبی که تدوین شده بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه تاخیرهای پروازی در سه بخش تاخیرهای کمتر از دو ساعت، بین دو تا چهار ساعت و بیش از چهار ساعت تقسیم می‌شوند گفت: بر اساس آیین‌نامه حقوق مسافر ایرلاین‌ها باید متناسب با تاخیر خدماتی را به مسافران ارائه دهند.

جهانگیریان ادامه داد: طبق آیین‌نامه حقوق مسافر در تاخیرهای بیش از چهار ساعت شرکت‌های هواپیمایی باید بخشی از مبلغ بلیط را به مسافر برگردانند همچنین در صورتیکه قبل از ۲۴ساعت از زمان پرواز بلیط مسافران باطل شود شرکت هواپیمایی باید خسارتی را به مسافران پرداخت کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در آیین‌نامه حقوق مسافر، پرداخت خسارات در صورت تاخیرات ناشی از آب و هوا را استثناء کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی آیین‌نامه مذکور قانونی است گفت: اگر در اجرای این آیین‌نامه تخطی صورت گیرد و بازرسان سازمان هواپیمایی گزارش دهند از طرف این سازمان اقدامات بازدارنده انجام خواهد شد.

گرانی بلیط هواپیما فعلاَ منتفی است

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره افزایش قیمت بلیط هواپیما با بیان اینکه نرخ بلیط متاثر از شرایط اقتصادی است گفت: یکی از عوامل اقتصادی نرخ تورم است؛ هرگونه افزایش قیمت بلیط هواپیما باید با تصویب شورای عالی هواپیمایی باشد اما فعلاَ هیچ طرحی برای افزیش قیمت بلیط وجود ندارد.

وی افزود: سقف نرخ بلیط ها در مسیرهای مختلف درسایت سازمان هواپیمیای کشوری اعلام شده و از مسافران درخواست می‌کنیم که به هیچ وجه بلیط هواپیما را با قیمت بیش از نرخ‌های مصوب خریداری نکنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: متاسفانه عمده گرانفروشی بلیط هواپیما از طرف سایت‌ها و مجموعه‌هایی است که از سازمان هواپیمایی مجوز ندارند که در صورت شناسایی با آنها برخورد خواهد شد.

جهانگیریان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اخرین وضعیت ارائه گزارش آنتونوف ۱۴۰که سال گذشته در بلوار شیشه مینای حوالی فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد گفت: در حادثه دلخراشی که سال گذشته رخ داد شفاف‌ترین و صریح ترین عملکرد را در مقایسه با سایر سوانح در ایران داشتیم به طوریکه گزارش این سانحه را در کمتر از چهار ماه اعلام کردیم. ضمن اینکه گزارش بررسی سانحه را تا آبان سال گذشته به سه قوه ارسال شد و به هریک از مراجع ذیربط که این گزارش را درخواست کرده بودند ارسال کردیم و هیچ ابهام عمده‌ای در بررسی سانحه وجود نداشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: در جلسه امروز گزارشی از عملکرد هوایی در سال گذشته به وزیر راه و شهرسازی ارائه شد که بر اساس این گزارش در سال ۹۳، میزان حمل مسافر نسبت به سال ۹۲، یازده درصد افزایش یافت که در مقایسه با متوسط رشد هشت درصدی سالانه حمل مسافر یک افزایش استثنایی را در بخش جا به جایی مسافران هوایی شاهد بودیم، این در حالیست که مشکلاتی به لحاظ تحریم و نقل و انتقال پول در این صنعت وجود داشت که خوشبختانه مجموع صنعت هواپیمایی توانست علیرغم این مشکلات شاهد افزایش جا به جایی مسافران هوایی باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |