جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 133776 17:21 1399/11/29
بی اعتمادی به مسئولان عامل ناکارآمد شدن دامنه نوسان نامتقارن

بی اعتمادی به مسئولان عامل ناکارآمد شدن دامنه نوسان نامتقارن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بی اعتمادی به مسئولان عامل ناکارآمد شدن دامنه نوسان نامتقارن

بی اعتمادی به مسئولان عامل ناکارآمد شدن دامنه نوسان نامتقارن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

یک هفته کاری از اجرایی شدن مصوبه تغییر دامنه نوسان نامتقارن می گذرد به طوری که فقط در اولین روز کاری هفته شاهد رشد شارپی شاخص بودیم و در این روز شاخص کل نزدیک به 4 درصد صعود کرد اما از روز یک شنبه شاخص کل بورس روند قرمز پوشی به خود گرفت تا این که در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل با 7 هزار و 485 واحد کاهش معادل 6 دهم درصد به کانال  یک میلیون و 238 هزار و 397 واحد ریزش کرد. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده ایم.

الهه ظفری، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری تامین سرمایه بانک ملت، در گفتگو با جهان بیان کرد: زمانی که تغییر دامنه نوسان بازار سرمایه در هیئت مدیره سازمان بورس تصویب شد شاخص کل بورس حدود یک میلیون و 135 هزار واحد بود ( یعنی کف شاخص کل پس از سقوط مرداد ماه) و به واسطه تصویب این قانون شاخص کل تا کانال یک میلیون و 264 هزار واحد نیز افزایش یافت و امروز در کانال یک میلیون 238 هزار واحدی کاهش یافته است. بنابراین در یک هفته گذشته، بازار سرمایه روند نزولی کوچکی را سپری کرده است.

ظفری با اشاره به این که تغییر دامنه نوسان قیمت به شکل دستوری به نفع کلیت بازار نیست، گفت: در کل دست کاری بازار سرمایه به این شیوه اصلا خوب نیست و تغییر دامنه نوسان در شرایط عادی اندکی پذیرفتنی است.

این تحلیل گر بازار سرمایه بیان داشت: بازار سرمایه سقوط شدیدی را تجربه کرده است و اقشار مختلف مردم را درگیر این سقوط کرده است، به طور که کل جامعه را نگران کرده است، بدین ترتیب این مصوبه در جهت حمایت از کلیت بازار شکل گرفته است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: این موصبه سازمان بورس در جهت حمایت از فعالان خرد بازار که بیشترین آسیب را از این سقوط دیده اند تصویب شده است و به احتمال زیاد تغییر دامنه نوسان نا متقارن ادامه دار نخواهد بود.

ظفری گفت: این رویکرد نتوانست آن جوری که انتظار می رفت بازار را تقویت کند، زیرا دلیل سقوط بازار سرمایه نابود شدن اعتماد مردم به دولت و مسئولانی است که مردم را به ورود به بورس تشویق می کردند.

این تحلیل گر بازار سرمایه در پایان گفت: پول مانند آب جاری است، یعنی زمانی که آب جاری می شود به نقاط پست می ریزد و پول نیز به جایی جاری می شود که اعتماد و امنیت در آن وجود دارد. دولت بی اعتمادی و نا امنی را در بورس ایجاد کرد، و این موضوع موجب شد تا شاهد خروج پول از این بازار باشیم، بنابراین تنها چیزی که می تواند به بازار سرمایه کمک کند بازگشت اعتماد و همچنین بازگشت این پول است و تغییر دامنه نوسان قیمت موجب بازگشت اعتماد به اهالی بازار سرمایه نخواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |