شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 156962 19:25 1400/07/17
بی‌تاثیر بودن حذف صفرها از پول ملی بر اقتصاد مسکن

بی‌تاثیر بودن حذف صفرها از پول ملی بر اقتصاد مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بی‌تاثیر بودن حذف صفرها از پول ملی بر اقتصاد مسکن

بی‌تاثیر بودن حذف صفرها از پول ملی بر اقتصاد مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-با آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، لایحه‌ای که از زمان تقدیم به مجلس شورای اسلامی در مرداد ماه ۱۳۹۸ تا تصویب در صحن مجلس در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، مطابق زمان‌بندی معمول و منطقی بررسی لوایح در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار داشت و اکنون پس از مدت‏ها ازآن خبری نیست.

نقل وانتقال آسان‌تر پول و کاستن ازمخاطرات آن در حجم کلان، صرفه‌جویی درهزینه‌های چاپ و امحای اسکناس، صرفه‌جویی در وقت نیروهای انسانی و هزینه‌های معاملاتی در مسایل مالی کشور، اثرات مثبت روانی در جامعه، سادگی در مبادلات و نگهداری ساده‌تر حساب‌های ارقام و ترازنامه‌ها و در نهایت کاهش نسبی تورم از مهمترین مزایایی است که برای اجرای این طرح از سوی کارشناسان مطرح بوده است.

به گزارش جهان اقتصاد، حذف چهارصفر از پول ملی مساله ای است که درسالهای اخیر توسط کارشناسان مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی بر شاخص‏های اقتصادی (تورم، بیکاری، رشد اقتصادی، نابرابری و...) معنادار نبوده و کارشناسان این اقدام را صرفا یک اقدام برای سهولت مبادلات می‏دانند که تاثیری بر اقتصاد مسکن ندارد.

در این باره با مسعود نجفی قدسی، کارشناس ارشد حوزه مسکن گفت‏وگویی ترتیب داده شده است که در ادامه به اطلاع مخاطبان این حوزه می‏رسد.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن اظهار کرد: حذف چهار صفر از پول ملی بحث قدیمی است که کارشناسان مختلف نسبت به آن دارای دو دیدگاه موافق و مخالف هستند.

وی افزود: در ارتباط با موضوع حذف صفر از پول ملی کشورهایی را می توان سراغ داشت که به علت مواجهه با تورم‌های بسیار به این مساله مبادرت کردند تا ارزش اسمی پول ملی آنها افزایش پیدا کند.

به گفته نجفی قدسی، حذف چهار صفر ازپول ملی تاثیر چندانی بر مساله تورم ندارد زیرا با معادلات علمی و اقتصادی بحث تورم با عوامل و فاکتورهایی ایجاد می شود که اگر بخواهیم تورم‏ها وجود نداشته باشد، باید آن فاکتورها از بین بروند.

**لزوم اصلاح زیرساخت‏های اصلی اقتصاد 

 وی گفت: مادامی که زیر ساخت‏های اصلی اقتصاد که ممکن است به تشدید موضوع تورم منجر شود، اصلاح نکنیم حذف چهار صفر ازپول ملی تاثیر چندانی بر اقتصاد ندارد البته شاید در یک مقطع زمانی بنا به جدید بودن مساله حذف یا اضافه نمون صفر به پول ملی شاید شوک یا حرکت کاهنده تورمی را ایجاد کند اما به نظر من ارتباط چندانی با افزایش یا کاهش تورم نخواهد داشت.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن گفت: حذف صفر از پول ملی درظاهر ممکن است تغییری در حجم پول ایجاد کند یا نقل و انتقال پول به صورت اسکناس باشد یا سیستم های حسابداری را تسهیل کند اما این‏ها مسایلی نیستند که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد یا ارزش پول واقعی را افزایش دهد.

نجفی قدسی افزود: هنگامی که تاثیری را ازحذف چهار صفر از پول ملی در تورم مشاهده نکنیم به همین شکل نیز در مسکن با بی‌نتیجه ماندن آن در حوزه مسکن مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اغلب تورم موجود در کشور تورم روانی است، اظهار کرد: فاکتورهای غیراقتصادی دیگری از جمله مباحث سیاسی، اقتصادی در آن دخیل است و صرفا به معادلات و فاکتورهای اقتصادی نمی‏توان بسنده کرد البته اصل عرضه و تقاضا صادق است. به طور مثال در معاملات کسی نمی‏گوید که 100 هزار تومانی به من بدهید بلکه می گوید یک صد تومنی و در فضای بازار و جامعه از این کلمات استفاده می‏شود حال اگر این‏ها نیزکاهش پیدا کند، تنها تبعات بدتری باقی می‏ماند از جمله این که باید تمامی اسکناس‏ها را جمع کرد زیرا جایگزین کردن اسکناس‌های جدید در پی تجمیع اسکناس‏های قبل هزینه‏های سنگینی را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

کارشناس ارشد حوزه مسکن گفت: در حال حاضر در بازار مسکن در معاملات مسکن هنگام خرید یک ملک می‏گویند فلان منطقه متری 25 میلیون تومان است، در این روند افزایشی و کاهشی در عرض یک ماه قیمت ها به 30 میلیون تومان می‏رسید یعنی مردم در بازار طعم افزایش‏های وحشتناک را چشیدند. حالا فرض کنید با حذف چهار صفر از پول ملی این اعداد شاید در ظاهر رقمهای نجومی پول را در جامعه پایین بیاورد اما برای مردمی که به افزایش‌های ناگهانی عادت کردند، در واقع چیزی تغییر نکرده است.

** معضل اصلی اقتصاد، حذف چهار صفراز پول ملی نیست

نجفی قدسی عنوان کرد:معضل اصلی اقتصاد کنونی حذف چهار صفراز پول ملی نیست بلکه باید بسترسازی اقتصاد را درست کرد یعنی فاکتورهای حساس در حوزه اقتصاد و تورم زا را باید اصلاح کنیم تا این مسایل حل شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |