شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 148303 17:48 1400/04/26
بورس همچنان پیشتاز بازارها

بورس همچنان پیشتاز بازارها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بورس همچنان پیشتاز بازارها

بورس همچنان پیشتاز بازارها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌گذشته به روند صعودی خود ادامه داد و توانست با یک رکوردشکنی جایگاه خود را در کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی مستحکم کند.

به گزارش جهان اقتصاد،  شاخص کل بورس در هفته گذشته حدود ۲۳ هزار واحد تقویت شد و توانست کانال یک میلیون 305 هزار واحدی واحدی را فتح کند. این رشد بازار سرمایه حدود 1.8 درصد می شود. این رشد شاخص کل بورس در حالی روی داد که به دلیل گام‌های رو به جلو آمریکا در رفع تحریم‌ها موجب شود تا نرخ دلار عقب نشینی کند، با این حال عقب نشینی نرخ دلار موجب نشد تا شاخص کل بورس عقب نشینی کند.

در هفته گذشته شاهد دومین رکورد شکنی بازار سرمایه بودیم به این ترتیب که شاخص هم وزن توانست در پایان هفته گذشته به کانال 400 هزار واحدی قدم بردارد، به طوری که در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل هم وزن تا ارتفاع ۴۰۱ هزار و ۶۲۰ واحد تقویت شد، به عبارت بهتر این شاخص در هفته گذشته 2.2 درصد تقویت شد. این موضوع نشان می دهد که از هفته گذشته شاهد کوچ سرمایه ها از نماد های بزرگ به سمت نمادهای کوچک بازار بودیم. در این مورد کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند به دلیل این که نمادهای کوچک بازار به دلیل این که در ماه های گذشته اصلاح های سنگینی را تجربه کرده اند، جذابیت نماد های کوچک بازار به مراتب بیشتر از نمادهای بزرگ بازار شود و احتمالا در هفته‌های آینده نیز شاهد رشد بیشتر نماد های کوچک نسبت به نماد های بزرگ خواهیم بود. از طرف دیگر حقوقی ها در هفته گذشته خروج سنگینی را از نماد های بزرگ تجربه کردند که به خوشایند حقیقی ها نبود، این موضوع موجب شد تا سهام داران کوچک بازار به سهام های بزرگ بی اعتماد شوند.

در ماه های گذشته ریزش سنگین نمادهای بورسی موحب شده است تا ریسک بازار سرمایه به شدت کاهش یابد، این عامل موجب شده است تا شاهد رکرود خروج پول از از صندوق های با درآمد ثابت باشیم، و این پول ها وارد سهام شرکت ها شده است.

همچنین در هفته گذشته نرخ سود بین بانکی به زیر 18 درصد رسید اما اهالی بازار سرمایه به این مورد بی توجه بودند و تاثیری بر بازار سهام نداشت.

لازم به ذکر است در هفته گذشته همچون هفته های پیش، بازار سرمایه بازار پیش تاز بوده است چرا که تنها بازار مثبت در بین بازار ها، بازار بورس بوده است و سایر بازارها با افت هفتگی به کار خود پایان دادند. بدین تریب نرخ دلار با ریزش 1.2 درصدی بیشترین ریزش هفتگی را کسب کرد و بعد از ان قیمت سکه با ریزش حدود یک درصدی ایستاد و در نهایت قیمت طلا با افت 0.4 درصدی در جایگاه سوم بیشترین افت هفتگی قرار گرفت. احتمال احیای برجام آینده بازار ارز و طلا را سیاه کرده است و موجب شده است تا حجم معاملات به شدت کاهش یابد و قیمت ها فروکش کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |