یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 139349 17:10 1400/02/06
بورس دیگر توان کمک به جبران کسری بودجه را ندارد

بورس دیگر توان کمک به جبران کسری بودجه را ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بورس دیگر توان کمک به جبران کسری بودجه را ندارد

بورس دیگر توان کمک به جبران کسری بودجه را ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

دولت این روزها مدام در بلندگوها عنوان می کند که تحریم‌ها بی‌سابقه را شکسته است، اما رئیس دولت عنوان نمی کند که چگونه موفق شده است تحریم ها را شکست دهد. اما کارشناسان اقتصادی بر این عقیده‌اند که یکی از مهمترین ابزاری که دولت روحانی موفق شد تا تحریم را کنترل کند، استفاده از ابزار بازار سرمایه بوده است.

به گزارش جهان اقتصاد، دولت در سال 99 زیر بار شدید کسری بودجه قرار داشت و برای جبران کسری بودجه حدود 200 هزار میلیارد تومان مستقیما از بازار سرمایه تامین مالی کرد. به عقیده کارشناسان اقتصادی حُسن این نوع تامین مالی این است که ریالی بر پایه پولی افزوده نمی شود و همچنین نیاز نیست تا دولت ریالی از بانک مرکزی استقراض کند.

دولت از این 200 هزار میلیارد تومان ، حدود 16 هزار میلیارد تومان از کارمزد معاملات بورس مالیات دریافت کرد و 40 هزار میلیارد تومان نیز سهام های دولتی را در این بازار به فروش رساند و مابقی این رقم اوراق بدهی منتشر کرد.

کارشناسان اقتصادی تاکید دارند اگر بازار سرمایه نبود، تورم ایران در سال 99 بسیار شدید تر از رقم فعلی بود، چرا که دولت مجبور بود یا پول چاپ کند یا از بانک مرکزی استقراض کند.

اما در سال 1400 حال و هوای بورس با سال گذشته تفاوت دارد، کارشناسان اقتصادی براین عقیده‌اند که به دلیل بی اعتمادی مردم به دولت و بورس، دولت فقط موفق شده است تا اوراق بدهی در بازار سرمایه به فروش برساند و در این زمینه خوب عمل کرده است، زیرا به دلیل بی اعتمادی مردم به این بازار، سرمایه ها از بازار سهام خارج شده و بخشی از آن به صندوق‌های با درآمد ثابت منتقل شده است و این صندق ها با فشار دولت مجبورند تا اوراق بدهی دولتی را خریداری کنند.

بدین تریب سال 1400 بازار سرمایه ای نخواهد بود که همچون سال 1399 دولت بتواند کسری بودجه خود را جبران کند. این موضوع از هم اکنون بحران کسری بودجه را تا پایان سال 1400 به رخ کشیده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |