شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 198970 19:18 1401/09/11
بهار بورس در ماه آخر پاییز؟!

بهار بورس در ماه آخر پاییز؟!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بهار بورس در ماه آخر پاییز؟!

بهار بورس در ماه آخر پاییز؟!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اینکه دیر یا زود بهار بورس از راه خواهد رسید سوال خیلی از سهامداران خرد در بازار سرماییه است و کارشناسان بر این اعتقادند قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و همچنین جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر بورس هستند و نکته اینجاست که با توجه به شرایط بازارهای جهانی، نسبت به رشد قیمت کامودیتی‌ها در کوتاه‌مدت چندان خوشبین نباید بود و از سوی دیگر کسری بودجه دولت، نگرانی‌هایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، افزایش هزینه‌های تولید و ظهور رقیبی در بازارهای (روسیه)، حاشیه سود شرکت‌های بورسی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در حال حاضر حجم نقدینگی کشور ۵۷۰۰ همت است و به نظر می‌رسد نقدینگی تا پایان سال به ۶۱۰۰ الی ۶۳۰۰ همت خواهد رسید و واقعیت این است که حتی در خوشبینانه‌ترین حالت، رشد نقدینگی متوقف نشده و تورم هم ادامه خواهد داشت.

بنابراین هرچه ارزش بازار سهام از نقدینگی فاصله بیشتری بگیرد، شرایط برای رشد این بازار مهیاتر خواهد شد و البته که اکثر شرکت‌های بازار سرمایه ارزنده هستند؛ ولی ارزندگی لزوما به معنای رشد قیمت سهام نیست و ممکن است به رغم ارزندگی، سهام فعلا رشد نکند.

به گفته تحلیل‌گران بازار سرمایه، وضعیت این روزهای بازار سرمایه ما در سال‌های قبل هم سابقه داشته و دوره‌هایی بوده که با وجود ارزندگی قیمت سهام، این بازار رشدی نداشته؛ اما در نهایت بعد از یک دوره رکودی، بورس با یک جهش عقب ماندگی خود نسبت به سایر بازارها را جبران کرده است. با این تفاسیر به گفته کارشناسان، بازار سرمایه در اواسط فصل زمستان خود قرار دارد؛ اما این زمستان همیشگی نیست و دیر یا زود بهار از راه خواهد رسید و بازارهای مالی در بلند مدت حتما به هم خواهند رسید و اینطور نیست که تمام بازارها رشد کنند و بورس عقب بماند. هر چه استارت رشد بازار سرمایه دیرتر زده شود فنر این بازار فشرده تر شده و پتانسیل برای جهش ایجاد خواهد شد.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات هفته گذشته با سه هزار و ١٦٧ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ٤١٧ هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن با ۴۶۳ واحد افزایش به ۴۱۳ هزار و ۱۱۵ واحد و شاخص قیمت با ۲۷۵ واحد رشد به ۲۴۶ هزار و ۶۰ واحد رسید.

شاخص بازار اول، ۲ هزار و ۶۲۷ واحد و شاخص بازار دوم، پنج هزار و ۴۲۳ واحد افزایش را ثبت کردند.

همچنین ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۴۰۳ واحد، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) با ۵۰۰ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۴۸۵ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۴۱۰ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۷۱ واحد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۳۳۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت.

در مقابل ایران خودرو (خودرو) با ۴۴۷ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۲۱۹ واحد، سایپا (خساپا) با ۱۶۸ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۱۰۶ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۶۶ واحد و گروه بهمن (خبهمن) با ۵۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت.

صنعتی مینو (غصینو)، تولیدات پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر)، بیمه دی (ودی)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (پارتا) و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.

همچنین بیمه پاسارگاد (بپاس)، آهن و فولاد فدیر ایرانیان (فغدیر)، پویا زرکان آق دره (فزر)، بهمن دیزل (خدیزل)، داروسازی دانا (ددانا) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |