جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 69919 18:25 1396/07/05
با آرامش حق کارگران اراک را می گیریم

با آرامش حق کارگران اراک را می گیریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
با آرامش حق کارگران اراک را می گیریم

با آرامش حق کارگران اراک را می گیریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ورود مستقیم هیات دولت به بحران هپکو و آذرآب

مهدی زاهدی-هپکو و آذرآب دو شرکت بزرگ صنعتی که در گذشته ای نه چندان دور نقش مهمی در صنعت ایران داشتند، این روزها درگیر چالش بزرگی شده اند که تمام ارکان دولت را به تکاپو انداخته است تا راه حلی برای برون رفت از بحران برای آن بیابند. کارگران این دوشرکت در روزهای گذشته با برگزاری تجمعاتی خواستار حمایت مسوولان برای رفع مشکلات صنفی و دریافت مطالبات صنفی خود شدند. پرداخت حقوق، مطالبات و معوقات و ساماندهی وضعیت مدیریت این واحدهای صنعتی، از مهمترین خواسته های صنفی این کارگران بود. خواسته هایی که متاسفانه به اندازه ای که رسانه های خارجی به آن پرداختند به دلایل نامعلوم توسط رسانه های داخلی پوشش داده نشد و حالا و زمانی که مسئولان دولتی به این موضوع ورود کردند سرانجام و آن هم از قول مسئولان مطالبی درباره این اتفاق روی خروجی خبرگزاری ها رفت. موضوع اعتراضات کارگری در اراک پس از چند روز رئیس جمهور را وادار کرد تا به صورت مستقیم به این موضوع ورود کرده و از دولتمردان خود بخواهد به صورت «فوری» به حل مساله بپردازند. پس از دستور حسن روحانی، نشستی ویژه برای بررسی مشکلات کارگران دو شرکت هپکو و آذرآب با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس کل بانک مرکزی، روسای سازمان های امور مالیاتی کشور، سازمان تامین اجتماعی کشور، رئیس خصوصی سازی، مدیرعامل بانک های ملی و صنعت و معدن، معاون امنیتی وزیر کشور، استاندار مرکزی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت این استان، نمایندگان مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان کارگران این ۲ شرکت برگزار شد. نشستی که حاصل آن اتفاقی جدی نبود و وعده هایی مبنی بر برگزاری مجمع و تعیین مدیرعامل تنها خروجی ان بود، البته چندی بعد خبر رسید مدیرعامل یکی از این دوشرکت احضار و سپس بازداشت شده است. در نهایت اما روزچهارشنبه علی ربیعی به نمایندگی از دولت به اراک سفر کرد و درجمع کارکنان این دو شرکت حضور یافت. از سوی دیگر نیز وزیر اقتصاد هم وعده داد بدهی های مالیاتی این شرکتها را تقسیط خواهند کرد. اما سفر علی ربیعی، وزیر کار، رفاه وتامین اجتماعی به اراک، هم از جنبه نمایندگی دولت و هم از جنبه حمایت از کارگران قابل تامل بود، چراکه اخبار زیادی از گوشه و کنار به گوش می رسید که با کارگرانی که خواسته شان فقط پایان یافتن سردرگمی درباره مطالبات معوقشان بود، برخوردهای قهری صورت گرفته است. ربیعی اگرچه در جمع کارگران معترض به طور صریح اعلام کرد که صدای کارگر باید شنیده شود اما درباره برخوردهای صورت گرفته فقط به ذکر این جمله بسنده کرد که این موضوع پیگیری خواهد شد.

مجوز خرید وزارت راه از هپکو صادر شد

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی گفت: صبح روز چهارشنبه هیات دولت مجوز خرید وزارت راه از هپکو را صادر کرد. ربیعی با بیان اینکه اتفاقاتی که امروز افتاده، حاصل اتفاقاتی است که طی سال های سال رخ داده و شاید ریشه های اتفاقاتی که امروز رخ می دهد به دهه ۸۰ برگردد، افزود: آن زمان شاید می شد تصمیمات بهتری گرفت. در هر حال در این نقطه باید با مدارا مسائل را حل کرد و باید با عقلانیت و بگونه ای که بعدا دچار خدشه نشود، تصمیم گرفت و مسائل را حل کرد. ربیعی اظهار کرد: من ماموریت دارم تا آخر این مسئله را با تاکید بر عقلانیت و مدارا و در چارچوب های قانونی پیگیری کنم تا به نتیجه برسد. باید با درک متقابل از هم به این موضوع بپردازیم و بتوانیم شرایط را پیش ببریم. وی اظهار کرد: پیگیری های قضایی در حال انجام است و حکم قضایی صادر شده است. پولی که جایی رفته باید برگردد چراکه این سرمایه نظام است و باید رسیدگی شود. اینکارها به روال خود انجام خواهد شد و احقاق حقوق بیت المال و کارگران صورت خواهد گرفت ولی با آرامش باید کار را دنبال کرد. ربیعی با تاکید بر اینکه باید با حسن نیت به مسئله بپردازیم تا مسئله حل شود، افزود: مسلم است که ما به عنوان دولت در این بخش وظیفه داریم و تردیدی نیست که کارگران بی دفاع ترین آدم ها هستند. نمیتوان اتفاقاتی که در این شرکت افتاده را رها کرد و رفع مشکل را به رابطه مدیرعامل و کارگر سپرد، این امکان ندارد. دولت باید دخالت کند، کارگران باید تصمیمات را متحمل شوند پس باید به مشکلات آنها رسیدگی شود. وی اظهار کرد: به هر حال خصوصی سازی را دولت انجام داده و بخشی از آن کار دولت بوده و باید امور مربوط به آن را پیگیری کند، دولت در این خصوص وظیفه دارد و باید کار را پیگیری کند و مسئله به سرعت رسیدگی شود.

تا هر وقت به نتیجه برسیم در استان می مانم

وی اظهار کرد: در خصوص مشکلات این دو واحد صنعتی تا هر وقت به نتیجه برسیم در استان هستم. اگر امشب هم به نتیجه نرسیدیم فردا هم در استان هستم. بعد از تعطیلات هم اگر لازم باشد به استان می آیم و تا زمانی که کار به جای رضایت بخش برسد پیگیر امور بوده و به استان می آیم. ربیعی با بیان اینکه متوجه وضعیت کارگران هستم، اظهار کرد: صدای کارگر باید شنیده شود اما هم صدا باید شنیده شود و هم اصول و چارچوب هایی که بر پایه آن استواریم رعایت شود. اگر دادگاه امروز حکم می دهد و کسی دستگیر می شود برای اینست که ثبات وجود دارد و این ثبات باید حفظ شود. شنیدن صدای اعتراض خوب است و کسی مخالف شنیده شدن صداها نیست ولی باید ملاحظات رعایت شود تا ثبات حفظ شود. ربیعی با بیان اینکه در چنین شرایطی که با اعتراض مواجه هستیم شیوه ها هم در بیان مطالب و هم رفتار نباید به شکلی باشد که وهن نظام شود گفت: در اتفاقاتی که افتاد وهن نظام صورت گرفت. اتفاقاتی که افتاد خوب نبود و وهن نظام شد. از سویی متاسفانه کسانی مترصد نشسته اند که سریعا نقدهایی کنند و کامنت هایی بگذارند که سودی ندارد و کسی که در واقع سودی از اینگونه اقدامات نمی برد، کارگر است.  من به عنوان امین جامعه کارگری و دولت در خواست می کنم در اراک شاهد گفتگو برای حل مسئله باشیم و عقلانیت و مدارا را دنبال کنیم. وی در ادامه با بیان اینکه درخصوص آذراب،  ۷۰ درصد مواردی که در این جلسه مطرح شد یا حل شده یا در حال حل شدن است، گفت: کار آذراب راحت تر دنبال می شود ولی کار هپکو پیچیدگی بیشتری دارد. مسئله امروز ما در خصوص این واحد، حقوق کارگران است. ربیعی با بیان اینکه یک برنامه کوتاه مدت داریم که براساس آن باید معوقات کارگران دنبال شود، راه اندازی اولیه صورت بگیرد، فشارها کم و فضا آرام شود افزود: به تامین اجتماعی دستور داده شده که دفترچه درمان کارگران در هر دو شرکت قطع نشده و درمان به صورت رایگان انجام شود و بیمه تکمیلی در درمانگاه های تامین اجتماعی قابل ارائه است و اگر لازم باشد امکانات بیشتری نیز در اختیار قرار می گیرد. وی با تاکید بر اینکه نیازمند برنامه میان مدت و بلندمدت برای رفع کامل مشکل هستیم افزود: باید تصمیماتی بگیریم که یکی دو سال بعد دوباره این اتفاقات رخ ندهد. ربیعی از اخذ مجوز خرید محصولات هپکو از هیات دولت در روز جاری خبر داد و افزود: همین حالا مجوز خرید وزارت راه از هپکو اخذ شد و نامه مربوطه امروز به دفتر استاندار فکس می شود. وی، انجام نوسازی هپکو و اخذ مجوزهای قطعی در این خصوص را در قالب کار بلندمدت، ضروری عنوان کرد و افزود: حق این استان بیش از این است. شما می توانید مهاجرپذیری بیشتری در اشتغال داشته باشید و آذراب می تواند صنایع پایین دستی داشته باشد اما خودش پایین دستی شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در حاشیه برگزاری ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: برای آذراب سرپرست تعیین شده و با تشکیل مجمع عمومی در ۱۵ مهرماه مدیرعامل مشخص خواهد شد. علی ربیعی اظهار کرد: به دنبال حوادثی که اخیرا در خصوص کارگران هپکو و آذراب بوقوع پیوست با دستور رییس جمهور در استان مرکزی حاضر شدم تا موضوعات را پیگیری کنم. وی با اشاره به جلسه ای که با حضور وزرای صنعت و معدن، تعاون و اقتصاد، استاندار مرکزی و نمایندگان کارگران در تهران برگزار شد، افزود: در این جلسه تصمیماتی گرفته شد که امروز برای اجرایی شدن آنها به استان مرکزی آمده ام.

دو روزه ۲۰ میلیارد تومان از معوقات را می دهیم

وی درباره مشکلات آذراب اظهار کرد: با مدیرعامل بانک ملی صحبت شده است که ظرف امروز یا نهایتا فردا ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت معوقات کارگری و تامین مواد اولیه به این شرکت پرداخت شود. ربیعی با بیان اینکه آذراب به هیچ‌وجه مشکل تولید ندارد و با فراب و مپنا قرارداد دارد، افزود: با پیگیری وزیر نیرو اجرای قراردادهای این شرکت سرعت می گیرد و برای پنج تا شش سال آینده تولید و تضمین کار در این واحد صنعتی وجود دارد. وی شرایط ایجاد شده را حاصل سوء مدیریت و عدم تفاهم دانست و با بیان اینکه در این شرایط لازم بود در سطح ملی وارد شویم و تصمیماتی اتخاذ کنیم، افزود: بانک کشاورزی سهامدار عمده آذراب است و با کمک وزارت صنعت و معدن مدیر لایقی برای این واحد انتخاب خواهد شد و تلاش می شود از مشارکت نمایندگان شورای کار و کارگران در امور بهره گرفته شود. وزیر کار در ادامه در خصوص هپکو گفت: این شرکت دارای مشکلاتی است که حل آنها نیازمند برنامه کوتاه، میان و بلندمدت است. وی با بیان اینکه بخشی از عقب ماندگی حقوق ها پرداخت می شود، افزود: خوشبختانه اخیرا امور عمرانی در کشور ساماندهی شده است، از سویی هپکو با سازمان همیاری شهرداری ها قرارداد دارد و همین امور می تواند به رونق تولید در این واحد بینجامد. ربیعی افزود: با وزارت راه قرارداد خرید ۳۰۰۰ دستگاه از محصولات هپکو منعقد شده که تا پنج سال تولید را در این شرکت تضمین می کند. این قرارداد نیاز به ترک تشریافت دارد که در تهران پیگیری می شود. وی با بیان اینکه حدود ۱۰ میلیارد تومان جهت تکمیل کار و تامین نقدینگی برای شروع تولید مورد نیاز هپکو است که با اینکار عملا ۲۰ میلیارد تومان آورده برای این واحد ایجاد می شود، گفت: این واحد نیاز به حسابرسی دارد که این مهم دنبال خواهد شد. از طرفی هپکو نیاز به نوسازی و تجهیزات جدید دارد تا در عرصه تولید ماشین آلات بتواند رقابت کند. ربیعی اظهار کرد: با تصمیمات اخذ شده و برنامه ریزی های انجام شده می توان چشم انداز پنج ساله مثبتی را برای هپکو شاهد بود و طی دو ماه آینده چرخ هپکو به حرکت در می آید چون خریدار محصولات آن دولت است. او درباره واردات برخی دستگاه‌ها و ماشین آلات گفت: در هر حال طی مصوبه ای که اخیرا با حضور وزرای صنعت، اقتصاد و تعاون به تصویب رسیده مجوز هیچگونه واردات ماشین آلاتی که هپکو قادر به تولید آنست داده نخواهد شد. وی افزود: در خصوص تامین اجتماعی کارگران مقرر شد دفترچه های تامین اجتماعی تمدید شده و خدمات درمانی کارگران بدون مانع ادامه داشته باشد و امور مالیاتی و تامین اجتماعی نباید نسبت به مسدود کردن حساب های این واحدهای صنعتی اقدام کنند. ربیعی درباره تبدیل وضعیت کارگران و طبقه بندی شغلی آنان نیز گفت: این مسئله در قالب امور فوری نمی گنجد ولی پیگیری می شود. وی همچنین در خصوص ضرب و شتم کارگران گفت: این موضوع در حال پیگیری است.

 بدهی آذرآب به تامین اجتماعی و امور مالیاتی تقسیط شود

وزیر صنعت هم در نشستی با مسؤولان و نمایندگان استان مرکزی بر تقسیط بدهی آذرآب به تأمین اجتماعی و امور مالیاتی و ترخیص مواد اولیه این شرکت بدون نیاز به ضمانت‌نامه بانکی در گمرک تأکید کرد. شرکت آذرآب جزو واگذاری‌های اصل ۴۴ و هپکو از جمله شرکت‌های واگذار شده سال‌های گذشته است و کارگران این دو کارخانه در روزهای اخیر چندین بار در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه چندماهه خود تجمع کردند و خواستار پیگیری و پرداخت مطالبات معوق شده بودند. در نشست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزرای اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس کل بانک مرکزی، استاندار و نمایندگان استان مرکزی در خصوص مشکلات شرکت آذرآب، مقرر شد پس از برگزاری مجمع و تعیین تکلیف مدیریت این شرکت، اقداماتی به منظور تقسیط بدهی این شرکت به تامین اجتماعی و امور مالیاتی، ترخیص مواد اولیه شرکت بدون نیاز به ضمانت‌نامه بانکی در گمرک، پرداخت تسهیلات رونق تولید و جلوگیری از لغو قراردادهای این شرکت انجام شود. همچنین نظارت سازمان خصوصی سازی بر تعهدات مالک هپکو به اجرای مفاد قرارداد واگذاری، پرداخت حقوق و دستمزد کارگران و پیگیری و نظارت بر قراردادهای هپکو و ارایه گزارش روزانه در این مورد از مهمترین اقداماتی بود که مقرر شد در خصوص هپکو انجام شود. محمد شریعتمداری در این نشست آذر آب را افتخار صنعت کشور دانست و با اشاره به برگزاری مجمع عمومی و تعیین تکلیف مدیریت جدید توسط استاندار، تصریح کرد: پیگیری مدیریت حرفه ای و فنی و همچنین بخشودگی یا تقسیط جرائم و بدهی های تأمین اجتماعی اولویت های دیگر برای حل فوری مشکل پیش آمده هستند. سازمان خصوصی سازی بر تعهدات مالک هپکو نظارت کند وی همچنین از سازمان خصوصی سازی خواست تا بر روند واگذاری هپکو به سرمایه گذار خصوصی تا حصول نتیجه نهایی نظارت کند و در این باره افزود: تعهد مالک به پرداخت حقوق و دستمزد باید توسط سازمان خصوصی سازی مورد نظارت کامل قرار بگیرد.

دستور شریعتمداری برای پیگیری قراردادهای هپکو و آذرآب

شریعتمداری در این نشست به معاون امور صنایع خود دستور داد تا تمامی قراردادهای موجود در شرکت های هپکو و آذرآب را نظارت و پیگیری کند و با جدیت تأکید کرد: ارایه گزارش روزانه در این خصوص ضروری است و آقای صالحی نیا در راستای حل و فصل قراردادهای دارای مشکل اقدام کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بررسی میزان واردات ماشین آلات راه سازی نیز گفت: باید از واردات ماشین آلاتی که تولید مشابه دخلی دارند، جلوگیری به عمل آید تا شرکت‌هایی مانند هپکو زیان نبینند. شریعتمداری انجام اقدامات مناسب در خصوص بدهی های مالیاتی و تقسیط بدهی‌های تأمین اجتماعی را از جمله راهکارهای حل و فصل مشکل دانست و ترخیص مواد اولیه شرکت بدون نیاز به ضمانت‌نامه بانکی در گمرک تأکید کرد. تأکید وزیر اقتصاد بر بررسی صورت حساب‌های موجود آذرآب همچنین وزیر اقتصاد در این نشست با تأکید بر ترخیص کالاهای مانده در گمرک متعلق شرکت آذرآب، گفت: تعیین حسابرس و بررسی وضعیت صورت حساب‌های موجود برای بورس باید در دستور کار واقع شود.

نماینده کارگران مدیریت را مشکل هپکو می‌داند

از سوی دیگر تصمیم مدیران هپکو مبنی بر تعدیل نیمی از نیروهای این شرکت از مهمترین گلایه‌های نماینده کارگران هپکو بود که در این نشست مطرح شد. نماینده کارگران شرکت هپکو، مدیریت را مشکل اصلی این کارخانه اعلام کرد و گفت: بخشی از مشکلات به وجود آمده برای این شرکت با تعامل با دستگاه‌هایی از جمله شهرداری و وزارت راه و شهرسازی قابل حل است و جلوگیری از واردات دستگاه‌های راه‌سازی قابل تولید داخل نیز به این موضوع کمک می کند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |