شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 175839 15:44 1401/01/20
بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را 3 درصد کاهش داد

بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را 3 درصد کاهش داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را 3 درصد کاهش داد

بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را 3 درصد کاهش داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، ارزش روبل که در اوایل ماه گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و به حدود ۱۳۹ دلار رسید، بهبود چشمگیری پیدا کرده است.

نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه آوا ترید گفت: روبل روسیه، ارز جالبی در این هفته بوده زیرا در این هفته بازگشتی فوق‌العاده داشته و در برابر دلار به قوی‌ترین سطح خود در سال جاری رسیده است.

زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، روبل کاهش یافت اما اکنون این ارز در سطح قبل از جنگ با دلار است. مهمترین عاملی که باید به آن توجه کرد تغییرات شاخص دلار در این هفته به دلیل موضع‌گیری‌های فدرال رزرو است.

بانک مرکزی روسیه در اواخر فوریه نرخ بهره اصلی خود را از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش داده بود که بالاترین افزایش از سال ۲۰۰۳ بوده است تا خطرات کاهش ارزش و تورم در این کشور را جبران کند.

روز جمعه، بانک مرکزی اعلام کرد: که تصمیم گرفته است از ۱۱ آوریل نرخ اصلی را ۳۰۰ واحد کاهش دهد و هشدار داد که شرایط اقتصادی چالش‌آمیز است و تورم همچنان به افزایش خود ادامه خواهد داد. تورم سالانه در روسیه تا اول آوریل به ۱۶.۷ درصد رسید که بالاترین میزان از مارس ۲۰۱۵ بود.

با این حال، آخرین داده‌های هفتگی حاکی از کاهش قابل‌توجه در نرخ‌های رشد فعلی قیمت از جمله پویایی نرخ روبل است. تشدید شرایط پولی در حال حاضر تا حدی با برنامه‌های حمایتی وام‌دهی که توسط دولت و بانک روسیه راه‌اندازی شده جبران می‌شود اما بانک به محدود کردن ریسک‌های تورمی ادامه می‌دهد.

تصمیم کنونی نشان‌دهنده تغییر در موازنه خطرات ناشی از رشد سریع قیمت مصرف‌کننده، کاهش فعالیت‌های اقتصادی و ریسک‌های ثبات مالی است.

وی افزود: بانک مرکزی ریسک‌های ناشی از شرایط خارجی و داخلی و واکنش بازارهای مالی همچنین پویایی تورم واقعی و مورد انتظار نسبت به هدف و تحولات اقتصادی در افق پیش‌بینی را در نظر خواهد گرفت. اسلم گفت: احتمالا روبل نیز به بازیابی جایگاه خود ادامه خواهد داد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |