شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 107374 18:29 1399/04/29
بازار سرمایه و تغییر رفتار مردم

بازار سرمایه و تغییر رفتار مردم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازار سرمایه و تغییر رفتار مردم

بازار سرمایه و تغییر رفتار مردم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

با تشدید رکود اقتصادی در سال 98 و 99 وهمچنین شیوع کرونا بسیاری از مشاغل با خطر مواجه شدند، تعدیل نیرو، تعطیلی های ناخواسته و مشکلاتی از این دست، «امنیت شغلی» را دستخوش چالش های بسیاری کرد، در برخی مشاغل نیز باقی مانده کارکنان با تاخیر در پرداخت حقوق و مزایایشان روبرو شدند.

این مشکلات موجب شد تا مردم برای حفظ معیشت، به دنبال راههایی به جز آنچه شغل اولیه شان بوده بروند، در این میان از اواخر سال گذشته با نشانه های مثبتی که بورس با صعودهای پی در پی از خود نشان می داد مردم آرام آرام جذب بازار سرمایه شدند.

در همین حال، آزاد شدن سهام عدالت و واگذاری شرکت های دولتی به مردم در قالب صندوق های ETF موجب شده است تا بازارسرمایه تبدیل به مردمی ترین بازار شود و همین موضوع موجب شده است تا برخی از مردم، رفتاری غیرمنطقی از خود بروز دهند.

رفتار غیرمنطقی مردم به دلیل بازده بسیار بالایی است که این بازار در دو سال گذشته به سهام داران داده است. چراکه برای خیلی از مردم بازده ای که در بورس بدست آورده اند، چند برابر نرخ تورم است. البته بعضی ها هم هستند که به دلیل نداشتن دانش کافی در این بازار بخشی از سرمایه خود را از دست داده اند.

بازده بسیار بالای بورس موجب شده است تا تعدادی از کارمندان و کارگران به‌دلیل بازده شارپی صعودی سرمایه گذاری در بازار بورس، از شغل خود استعفا داده اند که این موضوع در بهره‌ وری نیروی انسانی در سازمان‌ها تاثیر منفی گذاشته و حتی انگیره ارتقای شغلی را نیز از نیروی انسانی گرفته است.

همچنین افرادی که تا دیروز خود را از اساتید موفقیت معرفی می کرده اند، امروز از مدرسین حوزه های بورسی مانند تحلیل تکنیکال و «تابلوخوانی» خود را معرفی می کنند و کلاس ها و ویدیوهای آموزشی خود را با هزینه های میلیونی برگزار می کنند.

از سوی دیگر هم اگرچه از گذشته برخی افراد با ایجاد کانال vip تلگرامی با هزینه های میلیونی باب سیگنال فروشی را باز کرده اند، اما امروز تعداد این کانال ها نسبت به گذشته به شدت افزایش یافته است.

همه این موارد موجب شده است تا شرایط برای سودجویی برخی افراد مهیا شود، به طوری که امنیت سرمایه های مردم به خطر افتاده است.

ادامه این اتفاقات سبب شد تا آگاهان بازار و کارشناسان به مردم توصیه کنند به آموزش های بورسی اهمیت دهند و این آموزش ها را از مراکز معتبر همچون بورس تهران، مرکز مالی ایران، کانون کارگزاران و همچنین کارگزاری های معتبر پی گیری کنند.

در پایان باید یادآور شد، اگرچه شعار «بازار بورس شغل دوم، درآمد اول» با رشد شاخص بورس در دو سال اخیر تحقق یافته است اما به دلیل ماهیت ذاتی ریسک پذیر بودن بازارسرمایه این شعار همیشگی نبوده و نخواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |