جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 134076 17:48 1399/12/02
بازارسرمایه چاره ای جز صبر ندارد

بازارسرمایه چاره ای جز صبر ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازارسرمایه چاره ای جز صبر ندارد

بازارسرمایه چاره ای جز صبر ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

در اولین روز معاملاتی هفته شاهد ادامه ریزش بازار بودیم، به طوری که شاخص کل بورس با ریزش نزدیک به 5 هزار و 600 واحدی معادل حدود نیم درصد افت در کانال یک میلیون و 232 هزار و 761 واحدی آرام گرفت. این ریزش در حالی روی می دهد که دومین هفته از شروع دامنه نوسان نامتقارن شروع شده است و این قانون تا کنون فقط موفق شده است تا جلوی ریزش بیشتر بازار را بگیرد. ریزش بازار سرمایه در حالی روی می دهد که بازارهای رقیب بازارسرمایه در رکود به سر می برند. به عنوان نمونه قیمت جهانی طلا تحت تأثیر افت ارزش دلار به پایین‌ترین سطح ۷ ماهه سقوط کرده است، همچنین نرخ دلار در روز گذشته هفت دهم درصد ریزش کرد و کانال 25 هزار تومانی را از دست داد. این دو عامل موجب شد تا روز گذشته قیمت سکه 254 هزار تومان ریزش نماید. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازارسرمایه گفتگو کرده ایم.

شاهین احمدی، مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات، در گفتگو با جهان اقتصاد  بیان داشت: دامنه نوسان نامتقارن به خودی خود در بنیاد بازار و ارزش سهام تغییری ایجاد نمی کند، همچنین دامنه نوسان نامتقارن ذهنیت سرمایه گذاران را نسبت به بازار سرمایه تغییر نمی دهد.

احمدی گفت: به نظر می رسد مجموعه اقتصادی کشور یعنی وزارت اقتصاد و سازمان بورس برای کنترل هیجان فعالین بازارسرمایه اقداماتی را اندیشیده اند تا فروشنده ها از فروش سهام خود احساس برنده شدن نکنند و هم اکنون تقریبا این اتفاق روی داده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان داشت: دامنه نوسان نامتقارن موجب شده است تا سقوط بیشتر بازار با تاخیر مواجه شود و در کل روزهای منفی هفته گذشته شاخص کل بورس حدود 5 درصد ریزش کرد و اگر دامنه نوسان نامتقارن نبود در هفته گذشته شاخص کل بورس 15 درصد ریزش می کرد.

این تحلیل گر بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد نهاد ناظر بازار و بورس ها و ناشران، بسته به این که اخبار خوبی به بازارسرمایه مخابره شود استراتژی خود را تعیین می کنند، که شامل اخبار بنیادی، افزایش سود آوری شرکت های بورسی و بسیاری اتفاقات دیگر است، اما مهترین اتفاق بنیادی که استراتژی شرکت های بورسی را تشکیل می دهد لغو کامل تحریم های یک جانبه آمریکا است که متاسفانه پیش بینی سرمایه گذاران محقق نشد و آمریکا به هیچ شکلی به برجام بازنگشت و این کشور با شرط های بسیاری که داشت، پیش بینی آینده برجام و همچنین پیش بینی آینده شرکت های بورسی را با مشکل مواجه کرد.

احمدی گفت: در چنین شرایطی بازار چاره ای جز صبر و انتظار ندارد.

مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات افزود: سرمایه گذاران چشم انتظار صورت های مالی 9 ماهه و گزارش تولید و فروش بهمن ماه شرکت های بورسی هستند تا با بررسی و مقایسه شرکت های بورسی تشخیص دهند کدام یک از شرکت های بورسی توانایی سود سازی بیشتری دارند، تا با خرید این گونه از سهام سودآوری خود را تقویت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: سهام داران شرکت هایی که تولید و فروش ماهیانه خوبی را ثبت کرده اند بررسی می کنند تا شرکت هایی که p/e آن ها به نقطه ای رسیده است که فروشنده ها از فروش خود زیان کنند، ورود می کنند.

** اعتماد مردم به بازار، تعیین‌کننده رونق این بازار است

در همین رابطه  یک کارشناس بازار سرمایه هم گفت: با قوانین جدید بازار سرمایه، این بازار اصلاحات لازم را در فرصت بیشتر و با صبر بیشتر انجام می‌دهد.

علی رحمانی، مدیرعامل سابق شرکت بورس درگفتگو با صداو سیما اظهار کرد: تغییر دامنه نوسان در بازار سرمایه در کوتاه مدت می‌تواند به این بازار کمک کرده و سبب شود این بازار زودتر به تعادل برسد. هرچند اگر این تغییر دامنه نوسان در زمان رشد بازار اتفاق می‌افتاد با ریزش سنگین همراه نبود. تصمیمات جدید بازار سرمایه می‌تواند به ساختارهایی که نیاز به اصلاح دارد و همچنین به بازیابی بازار کمک کند.

وی با بیان این که اعتماد مردم به بازار، تعیین‌کننده رونق این بازار است گفت: در صورتیکه دولت از این بازار حمایت کرده و نقدینگی به این بازار تزریق شود می‌توانیم به بازیابی این بازار امیدوار باشیم.

رحمانی با اشاره به این که تزریق نقدینگی به این بازار از هر منبعی مفید است، افزود: تزریق نقدینگی از طریق صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه مفید بوده و می‌تواند بخشی از این مشکلات بازار را ساماندهی کند.

وی در خصوص بازگرداندن اعتماد مردم به بازار سرمایه گفت: ما نباید مردم را به طور مستقیم درگیر این بازار کنیم، بلکه باید از طریق شرکت‌های مشاوره، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان این اقدامات انجام شود.

رحمانی افزود: مردم نباید تحت تاثیر هیجانات به صورت مستقیم به بازار سرمایه وارد شوند، زیرا هجوم مردم به هر بازاری سبب ایجاد مشکل شده و در صورتیکه نقدینگی وارد شده از طریق مردم درست هدایت نشود، بسیار مخرب است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت سهام خود را به طور مناسب و با ارزش واقعی سهم عرضه کند می‌تواند کسری بودجه خود در سال آینده را نیز جبران کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |