شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 175994 18:46 1401/01/21
ایران روی لبه پرتگاه محیط زیستی

ایران روی لبه پرتگاه محیط زیستی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران روی لبه پرتگاه محیط زیستی

ایران روی لبه پرتگاه محیط زیستی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-موج گرما درفصل بهارخودنمایی  وخطرتشدید خشکسالی را نسبت به سال‏های گذشته گوشزد می‏کند. از نشانه ‏های بارز این خشکسالی می‏توان به کاهش بارش‏های بهاری، کاهش حجم ذخایرسدهای آبی ومواجه کشوربا پدیده آلودگی بی سابقه هوا(که ناشی از ورود ریزگردها و خاک ازسایرکشورهاست) دراستان تهران واقصی نقاط کشوراشاره کرد.

به گزارش جهان اقتصاد، با توجه به کاهش بارش‏های بهاره امسال هم درگیر شرایط خشکسالی هستیم  و ادامه این روند برداشت از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب شرب  را افزایش خواهد داد.  با توجه به این که  اقلیم کشور ما خشک و نیمه خشک است، همواره درگیر خشکسالی و کم‌آبی بوده، معضل آلودگی هوا  ورود ریزگردها هم به نوبه خود هستیم و خواهیم بود.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز درباره این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایداربه گفتگو پرداخته است که درادامه می‏خوانید:

**کاهش 90 درصدی حجم بارندگی‏ها در فروردین ماه سال 1401

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: برای نخستین بارطی سی سال گذشته حجم بارندگی‏ها در فروردین ماه سال جاری 90 درصد کاهش پیدا کرده است که به معنای به صدا درآمدن زنگ خطرریزگردها، بحران آب، کم آبی و مهاجرت‏ مردم ازکشور است.

محبوب فرافزود: اکنون می‏توان عنوان کرد که به پرتگاه محیط زیستی رسیدیم که افراد ازسکونتگاه‏های خود به کوچ اجباری به مناطق دیگرمجبورهستند.

** بیشترین مصرف آب دراستان‏های کم آب

وی با بیان این که بیشترین مصرف آب دراستان‏های کم آب اتفاق می‏افتد، گفت: ازاصفهان گرفته تا خوزستان سرمایه گذاری‏های بسیاری نسبت به کشت برنج انجام شده‏است یعنی بومی‏های منطقه در این زمینه سرمایه‏گذاری کردند ، از طرفی درخود خوزستان ماهیانه یک پروژه انتقال آب تعریف می‏شود. به طورمثال بخشی از سرچشمه‎های خوزستان در لرستان است یعنی به حدی سدسازی تحت عنوان شهرک‏های مسکونی و صنعتی انجام می‏شود که بخشی زیادی ازآب خوزستان را ازدست می‏دهیم یعنی کرخه، دز، کارون، شادگان و هورالعظیم حجم آب خود را طی ماه‏های آینده از دست می‏دهند.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: دراستان اصفهان وضعیت به گونه ای است با وجود کلکسیون صنایع آلاینده همه روزه زمین‏های بسیاری به زیرکشت می‏رود، افزایش جمعیت ازیک سوو تعریف مجدد انتقال آب در اصفهان اتفاق می‏افتد یعنی در سرچشمه‏های زاینده رود استان چهارمحال و بختیاری طرح‏های انتقال آب و سدسازی انجام می‏شود که خیلی خطرناک است.

محبوب فربا اشاره به ماجرای آلودگی بی‏سابقه هوا درکشوردر روزهای اخیر، بیان کرد:اکنون آلودگی هوا درکشور به تهران و استان‏های شمالی و... رسیده  و خیلی خطرناک است.

وی با اشاره به برنج کاری درسال خشک آبی در استان خوزستان، عنوان کرد: متاسفانه مخبر،معاون اول رییس جمهور سرعت توسعه صنعتی کشوررا ناکافی دانسته است و این سخن  به معنای توسعه صنایعی است که مستلزم مصرف آب است. ازطرفی در حال حاضر بین 65 درصد الی 80 درصد منابع آبی درنقاط مختلف کشور کاملا مصرف شده است یعنی کشوراز فرصت 10 ساله برای تامین منابع آبی برخورداراست و با رویکردهایی همانند صحبت معاون اول رییس جمهور، تامین آب امری غیرممکن به نظر می‏رسد.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران گفت: 80 درصد منابع آب سطحی و تالاب‏ها خشکانده شده و خاک چسبندگی را ازدست داده و پودرشده است به طوری که در پی وزش باد پراکنده می‏شود.

محبوب فرافزود: جالب است که عنوان شده که تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه آماده بهره‏برداری است یعنی آب بین حوضه ای را به دریاچه ارومیه انتقال دادند و به سرچشمه‏های این دریاچه اجازه ورود به دریاچه را ندادند و از مناطق دیگر آب را اختصاص می‏دهند در حالی که این تونل انتقال آب موثر نخواهد بود.

وی بیان کرد: عامل ایجاد ریز گردها خشکی رودخانه‏ ها، دریاچه ‏ها و تالاب‏ها و بخش دیگر ناشی از ورود خاک از کشورهای همسایه به داخل ایران است.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدارایران ادامه داد: کشورترکیه 30 سد روی رودخانه دجله و فرات تعریف کرده است به طوری  که بخشی از آن به بهره برداری رسیده است که بخشی ازنتایج آن را شاهد هستیم بنابراین این سدسازی‏ها عامل انتشار ریزگردها از سمت عراق، سوریه و عربستان به سمت ایران است. دو کشور عراق و سوریه هم اقدام به سدسازی کرند و تمامی این موارد مانع ورود حقابه ایران شده است و ورود ریزگردها را به داخل کشور تشدید می‏کند.

محبوب فر تصریح کرد: مردم در 365 روزسال باید خواب هوای پاک را ببینند و سال 1401 وسال‏های پیش رو از لحاظ تنفس و تامین آب برای کشورسخت خواهد بود و همچنان با معضل آلودگی هوا و ریزگردها مواجه خواهیم بود چراکه کشوربرخلاف کشورهای خاورمیانه مانندعربستان،عراق و... که خود را با بی آبی وآلودگی هوا سازگار کردند اما متاسفانه اعتبارات وبودجه‎‏های مالی کشورصرف محیط زیست و زیرساخت‏های لازم  به منظورآمادگی با معضلات محیط زیستی  و تغییر اقلیم نشد و ایران آمادگی مواجهه با وضعیت به وجود آمده سال جاری را نخواهد داشت و از سال 1401 کوچ اجباری از کشورایران شکل خواهد گرفت به طوری که مهاجرت‏های وسیع وگسترده ای را به دنبال خواهد داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |