شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 177683 19:10 1401/02/07
اولویت نوسازی بافت‏های فرسوده بر احداث شهرهای جدید

اولویت نوسازی بافت‏های فرسوده بر احداث شهرهای جدید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اولویت نوسازی بافت‏های فرسوده بر احداث شهرهای جدید

اولویت نوسازی بافت‏های فرسوده بر احداث شهرهای جدید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-بافت‏های فرسوده،هسته‌های قدیمی شهرها هستند که به مرور زمان دچار فرسودگی و عدم کارایی شده اند و با مسائل و مشکلات بسیاری روبروشدند و این مشکلات را به کل شهر تسری دادند وامروزه وضعیت سکونتگاه‏ها دربافت‏های فرسوده به جایی رسیده است که نوسازی این واحدها باید دراولویت قرارگیرد. البته به رغم این که از اولویت این مساله صحبت می‏شود، وزیرراه و شهرسازی با اشاره به هدفگذاری‌های طرح نهضت ملی مسکن از برنامه این وزارتخانه برای ساخت ۳۰ تا ۴۰ شهر جدید در کشور خبر داده است، برنامه ای که در نوع خود با صرف هزینه های زیاد همراه خواهد بود و نیازمند تاملی بیشتری از سوی دولت است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ درسال‏های اخیر دراجرای اصل یکصد و بیست و ‌سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون حمایت ازاحیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که با عنوان طرح حمایت از بازسازی بافت‌های فرسوده به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

با نوسازی بافت‌های فرسوده هم تولید وعرضه مسکن انجام شده و هم زمان آسیب‌پذیری وجود خانه‌ها و محله‌های قدیمی و فرسوده در هنگام حوادثی مانند زلزله کاهش می‌یابد.

اهمیت نوسازی بافت فرسوده علاوه برمزیت‌های اقتصادی آن شامل مزیت اجتماعی است، این بافت‌ها به‌خاطرمحروم بودن از خدمات نوین شهری درمعرض آسیب‌های اجتماعی جدی قرار دارند، از این‌رو نوسازی بافت‌های فرسوده باید اولویت برنامه‌های دولت را در بخش مسکن به خود اختصاص دهد و  دولت هم  پیرو این موضوع باید مشوق‌هایی برای سازندگان و مالکان برای ساخت‌وساز دربافت‏های فرسوده درنظرگیرد، البته اکنون در این راستا تسهیلاتی به متقاضیان نوسازی بافت فرسوده پرداخت می‏شود.

**پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده شهری به ۵۰ درصد رسید

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در دست اجرای شرکت بازآفرینی شهری در محلات هدف ۵۰ درصد است.

 اخیرا «محمد آئینی» درخصوص روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن و نوسازی سالانه ۱۵۰ هزار واحد در بافت فرسوده، اظهارداشت: شرکت بازآفرینی شهری ایران در حوزه حمایت از نوسازی و تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری در پروژه‌های مرتبط با شرکت بازآفرینی شهری به طورمستقیم وغیرمستقیم بیش از ۴۵ هزار واحد را در دست ساخت دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درخصوص پیشرفت فیزیکی واحدهای در حال نوسازی، گفت: بیش از ۲۰ هزار واحد پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد، ۵ هزار واحد پیشرفت فیزیکی بین ۶۰ تا ۹۰ درصد، یک‌هزار و ۵۰۰ واحد پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد، و ۱۵ هزار واحد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در مجموع میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در دست اجرای بازآفرینی شهری در محلات هدف ۵۰ درصد است.

آئینی با تاکید بر اینکه در دو ماه اخیر نوسازی محلات هدف بازآفرینی شهری روند رو به رشد و مناسبی داشته است توضیح داد: از ۱۵ اسفند تاکنون که سامانه و اعتبارات جدید برای نوسازی محلات هدف فراهم شده تاکنون بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد به بانک معرفی شده است و بر اساس گزارشی که از بانک اعلام شده بیش از ۱۱ هزار واحد هم‌اکنون در شعب بانک‌ها در سراسر کشور در حال انعقاد قرارداد هستند.

مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در سال 1400 در تهران نزدیک به 45 هزار و 163 واحد آپارتمانی ساخته شده است، گفت: ساخت مسکن در تهران باید نگاه به احیای بافت فرسوده باشد.

پیش تر پورحاجت، دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد با اشاره به لزوم توجه به مساله سکونتگاههای غیررسمی و بافت‏های فرسوده درکشوربیان کرده بود که نزدیک به 140هزارهکتار بافت فرسوده و سکونتگاههای ناایمن در کشور وجود دارد و به نظر می‏رسد برنامه ریزی برای احیا و باز آفرینی شهری باید مورد توجه مسئولین قرارگیرد.

به گفته وی، براساس برنامه ششم توسعه باید سالانه ۱۰ درصد بافت‌های ناکارآمد شهری نوسازی می‌شد که از این برنامه به شدت عقب هستیم؛ اولویت وزارت راه و شهرسازی در دولت قبلی، تکمیل مسکن مهرهای باقی مانده بود.

وی با بیان این که احداث شهرهای جدید با تبعات خود همراه است،عنوان کرده بود که احداث شهرهای جدید نیازمند فراهم ساختن تمامی زیرساخت‏های مربوطه است که البته با هزینه‏های فراوانی همراه است.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور گفته بود که اگرسابقه احداث شهرهای جدید درچند سال گذشته را مورد بررسی قراردهیم،همچنان موضوع زیرساخت‏ها مهم ترین چالش این گونه سگونتگاه‏ها در کشوربوده است.

باید این نکته را یاد آور شد که اکنون  با این که وزیر راه و شهرسازی از احداث ۴۰ شهر جدید در کشور خبر داده است اما بنا به نظر کارشناسان این حوزه به دلیل این که احداث شهرهای جدید در برهه کنونی نیازمند فراهم ساختن تمامی زیرساخت‏های مربوطه و هزینه‏های فراوانی همراه است، بهتر است، بودجه احداث شهرهای جدید به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص یابد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |