جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 2869 14:37 1393/04/10
اعلام دلایل کاهش نرخ ارز

اعلام دلایل کاهش نرخ ارز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اعلام دلایل کاهش نرخ ارز

اعلام دلایل کاهش نرخ ارز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه :دبیرکل کانون صرافان از افت شدید تقاضا در بازار ارز خبر داد و گفت: کاهش تقاضا، تعطیلات تابستانی کارخانجات، روند مثبت مذاکرات هسته ای، افزایش فروش نفت و تقارن با ماه مبارک رمضان از دلایل اصلی افت قیمت ها در این بازار است

احمد لواسانی درباره دلایل افت نرخ ارز در بازار آزاد، افزود: میزان تقاضا همه ساله در فصل تابستان به دلیل تعطیلات فصلی برخی از کارخانه ها در بازار کاهش می یابد.
وی ادامه داد: البته اوایل فصل پاییز و با بازگشایی مجدد کارخانجات دوباره تقاضا در این بازار با افزایش مواجه می شود زیرا همواره خریدهای عمده ارز در ماه های پایانی تابستان و اوایل پاییز انجام می شود.
لواسانی با اشاره به روند مثبت مذاکرات هسته ای، اظهار داشت: این امر انتظارات مردمی را برای کاهش قیمتها افزایش داده ضمن آنکه اگر این مذاکرات به نتیجه برسد با افت نرخ ارز مواجه خواهیم شد.
دبیرکل کانون صرافان با تاکید بر اینکه دست اندرکاران و فعالان بازار ارز قیمت سه تا سه هزار و 200 تومان را برای نرخ دلار پذیرفته اند، افزود: بازار نیاز به آرامش دارد و قیمت ارز بالاخره باید در یک عدد بایستد.
البته لواسانی این هشدار را هم داد در صورتی که نرخ ارز در بازار بیش از پیش کاهش یابد، تقاضای بخش های غیرتولیدی به بازار نیز افزایش یابد.
وی تاکید کرد: این امر برای بازار ارز خطرناک است و به همین دلیل قیمت ها در بازار باید منطقی باشد.
به گزارش ایرنا ، دبیرکل کانون صرافان با اشاره به کاهش تقاضا در بازار ارز، گفت: این روزها تنها مسافران مشتریان بازار ارز هستند و به همین دلیل حجم تقاضا در بازار ارز در هفته های اخیر به شدت کاهش یافته است.
سایه مذاکرات هسته ای بر بازار ارز
چه عاملی در بازار موجب شده که ارز در شیب نزولی قرار گیرد؟ کارشناسان در پاسخ به این سوال، به چهار عامل اشاره دارند.
کارشناسان درمجموع عوامل زیر را در کاهش نرخ دلار دخیل می‌دانند:
1-در شرایط کنونی تا زمان مشخص شدن نتیجه مذاکرات، متقاضیان واقعی ارز برای واردات، تا حد ممکن تقاضای خود را به تعویق می‌اندازند تا در اثر گشایش صورت ‌گرفته، با قیمت پایین‌تر امکان خرید ارز فراهم شود. نشانه‌های این امر، کاهش شدید حواله‌های ارزی در صرافی‌ها است.
2 - تقاضای سفته‌بازی، از ورود به بازار و خرید جدید خودداری می‌کند و حتی نسبت به خروج از بازار و فروش ارز موجود خود اقدام می‌کند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کند.
3- صادرکنندگان غیر‌نفتی تمام ارز صادراتی خود را به فروش می‌رسانند و برخلاف گذشته، از انباشت آن خودداری می‌کنند.
4- به‌دلیل آزاد‌سازی برخی از منابع توان دولت و بانک مرکزی در بازار افزایش یافته و از این مسیر مدیریت نرخ به شکل مطلوب‌تری نسبت به گذشته صورت می‌گیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |