جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 146955 15:47 1400/04/12
از مرز بازرگان بیش از ۱۱۵ هزار و ۸۰۰ تن کالا وارد شد

از مرز بازرگان بیش از ۱۱۵ هزار و ۸۰۰ تن کالا وارد شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
از مرز بازرگان بیش از ۱۱۵ هزار و ۸۰۰ تن کالا وارد شد

از مرز بازرگان بیش از ۱۱۵ هزار و ۸۰۰ تن کالا وارد شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، مجتبی بازگیر بیان کرد:  ارزش کالاهای وارد شده به کشور از طریق این مرز از ابتدای سال‌جاری تاکنون به ۱۳۳ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۲۷۶ دلار رسیده است که در مدت مشابه سال قبل این میزان ۵۰ میلیون و ۷۲۵هزار و ۸۸۹ دلار بود.

وی افزود: کالاهای وارداتی شامل انواع ماشین‌آلات صنعتی، مصنوعات از چدن و آهن یا فولاد، آلومینیوم، مواد پلاستیکی، وسایل نقیله زمینی، عصاره رنگ و مرکب، اسکلت فلزی، انواع چسب، انواع رنگ، سنگ فلز جوش، خاکستر، کائوچو و اشیای ساخته شده از آن و انواع پارچه است که از طریق مرز بازرگان وارد کشور شده است.

مدیرکل گمرک بازرگان ادامه داد: تعداد اظهارنامه‌های صادر شده از این گمرک نیز، سه  و ۱۲۱ مورد است که در مدت مشابه سال قبل این تعداد یک هزار و ۴۶ مورد بود.

بازگیر همچنین به فعالیت بخش ترانزیت در گمرک بازرگان نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت ۵۷۷هزار و ۹۵۴ تن کالا از طریق این مرز به صورت ترانزیت  ورودی خارجی و کارنه تیر انجام گرفته است و ارزش دلاری آن نیز ۲میلیارد و ۸۴۹ میلیون و ۹۵۰هزار و ۷۰۴ دلار می باشد.

وی اظهار داشت: در این رابطه ۱۹هزار و ۴۵۵ مورد اظهارنامه صادر شده است.

وی ترانزیت خارجی خروجی (صادره از سایر گمرکات) را نیز از طریق این مرز ۵۴۸هزار و ۲۳۴ تن عنوان کرد و افزود:  ارزش دلاری این کالاها هم ۲میلیارد و ۸۰۲میلیون و ۲۵۱هزارو ۲۰۳دلار بوده که در این خصوص نیز ۲۰هزار و ۳۲۹ مورد اظهار نامه صادر شده است.

مدیر کل گمرک بازرگان ترانزیت داخلی را هم ۳۱۰تن اعلام کرد و گفت: ارزش دلاری این مقدار کالا نیز ۶۵ میلیون و ۹هزار و ۴۱۶ دلار می باشد و ۶۳۶ مورد نیز در این مورد اظهار نامه صادر شده است.

حدود یک چهارم از کل پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد و این استان دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی فعال است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |