جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 170396 14:18 1400/11/04
ارزش تولیدات صنعتی کشور به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید

ارزش تولیدات صنعتی کشور به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ارزش تولیدات صنعتی کشور به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید

ارزش تولیدات صنعتی کشور به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل ازایسنا، مهدی صادقی نیارکی در بیست و چهارمین مراسم رتبه بندی شرکت‌های برتر، با اشاره به اینکه مجموع فروش ۱۰۰ شرکت برتر کشور ۴۵ درصد تولید ناخالص ملی و ارزش افزوده این ۱۰۰ شرکت ۱۸ درصد ارزش افزوده اقتصاد ملی است، گفت: در دنیا اقتصاد کشورها توسط شرکت‌ها ساخته می‌شود و شرکت‌ها تصویر بیرونی و جایگاه اقتصاد یک کشور را تعیین می‌کنند.

وی با بیان اینکه کمتر از انگشت‌های دست شرکت با فروش بالای یک میلیون دلار در کشور فعال است، تصریح کرد: راهی جز تقویت، حمایت و رفع موانع برای پیشتازان اقتصاد ملی نداریم.

صادقی نیارکی با اشاره به ترکیب ۵۰۰ شرکت برتر که حدود ۵۰ درصد آن‌ها کامودتی (مواد اولیه صنایع از جمله نفت و پتروشیمی، ۳۰ درصد مالی و ۲۰ درصد) ساخت محور است، اظهار کرد: مسئله امروز ما اشتغال نیروهای متخصص است، بنابراین نیاز به توسعه صنایع ساخت محور داریم و در این راستا باید خلا حدود ۳۰ درصدی بین فروش و ارزش افزوده پر شود.

وی در ادامه پیشنهاد کرد که شاخص پیچیدگی محصول نیز به شاخص‌های سنجش شرکت‌های برتر اضافه شود و گفت: همچنین قانون حداکثر استفاده از توان تولید هم بحث رتبه بندی را مطرح کرده و این رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی می‌تواند با قانون تطبیق داده شود تا شرکت‌های برتر از مزیت‌های قانون استفاده کنند.

عضو هیئت مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، گفت: ارزش تولیدات صنعتی کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است که ۳۰ میلیارد دلار ارزبری شامل مواد اولیه، ماشین آلات، قطعات و غیره دارند، اما ۱۰۰ شرکت برتر کشور با صادرات ارز مورد نیاز در تامین مواد اولیه سایر رشته فعالیت‌های صنعتی در زنجیره گسترده صنایع کوچک و متوسط کشور نقش ایفا می‌کنند.

مقایسه ۵۰۰ شرکت برتر ایران با جهان

ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در این مراسم درباره شاخص‌های رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر گفت: ابتدا ۵۰۰ شرکت بر اساس بالاترین میزان فروش به پنج دسته ۱۰۰ تایی تقسیم و بعد با استفاده از ۳۲ شاخص دیگر رتبه بندی می‌شوند. این ۳۲ شاخص در هفت دسته رشد، سودآوری، بهره‌وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و بازار تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ شرکت اول نزدیک به ۸۷ درصد فروش، ۷۱.۴ درصد اشتغال و بیش از ۹۲ درصد صادرات از کل ۵۰۰ شرکت را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: همچنین بر اساس نتایج رتبه بندی، ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول ۱۸ درصد تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهند. فروش ۱۰۰ شرکت نیز سهم ۴۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی و فروش ۵۰۰ شرکت سهم ۵۲ درصد از تولید ناخالص داخلی دارد.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، در ۱۰ شرکت اول نیز شرکت اول از بخش پتروشیمی، شرکت دوم و نهم از گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، شرکت سوم از گروه فلزات اساسی، شرکت چهارم و دهم از گروه فرآورده‌های نفتی، شرکت پنجم و ششم از گروه چند رشته‌ای، هفتم وسایل نقلیه و قطعات خودرو و شرکت هشتم از گروه پیمانکاران است.

کیانی در ادامه درباره مقایسه ۵۰۰ شرکت برتر ایران و جهان (رتبه بندی فورچون) گفت: پنج گروه اول شرکت‌ها در ایران که بیشترین سهم فروش را دارند شامل بانک‌ها و موسسات اعتباری، پتروشیمی، فلزات اساسی، شرکت‌های چندرشته‌ای و فرآورده‌های نفتی است، اما در جهان شامل فروشگاه‌ها موسسات بیمه‌ای، بانک‌ها و موسسات اعتباری، وسایل نقلیه و قطعات خودرو و گروه فرآورده‌های نفتی است.

همچنین به گفته وی فروش اولین شرکت جهان ۷۸.۹ برابر اولین شرکت ایران و فروش پانصدمین شرکت جهان ۳.۴ برابر اولین شرکت ایران است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |