جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 107322 18:16 1399/04/28
جریمه اثر نکرد؛گران‌فروشی ادامه دارد!

جریمه اثر نکرد؛گران‌فروشی ادامه دارد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جریمه اثر نکرد؛گران‌فروشی ادامه دارد!

جریمه اثر نکرد؛گران‌فروشی ادامه دارد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهلت اپراتورها برای بازگرداندن قیمت بسته های اینترنتی تمام شد

مهناز اسماعیلی-دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در اوج بیماری کرونا و افزایش نیاز مردم به اینترنت، ناباورانه در ۱۳ تیر، تصمیم گرفتند در اقدامی هماهنگ، تعرفه‌های بسته‌های اینترنت را دو برابر و بسته‌های بلندمدت کاربران خود را نیز حذف کنند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، این موضوع سبب شد کاربران فضای مجازی به صفحات وزیر جوان و معاون‌های او در توئیتر یورش ببرند و اعتراض خود را نسبت به این اقدام اعلام کنند.

روز بعد از این اقدام، رئیس سازمان تنظیم مقررات گفت: در شرایط کنونی، افزایش قیمت اینترنت در برخی اپراتورهای تلفن همراه غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف از صبح با ارسال اخطار آغاز شد. قیمت‌ها باید به قبل بازگردد.

حسین فلاح جوشقانی اعلام کرد: «گران‌فروشی و تخلف دو اپراتور موبایل، در مورد افزایش ۱۰۰ درصد تعرفه‌ اینترنت، به سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی ارسال‌شده است و آن‌ها باید تا ریال آخر پول‌های مردم را بازگردانند. کاهش مدت‌زمان پروانه هم در انتظار آن‌هاست. هفته آتی هم کمیسیون تنظیم کاهش نرخ تعرفه مکالمات و پیامک را بررسی خواهد کرد.»

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری نیز گفت: وضعیت‌ بسته‌های اینترنت اپراتورها هنوز به حالت قبل بازنگشته است و در صورت ادامه این روند رویه‌های برخورد قانونی مانند محدودیت در نامبرینگ، جذب مشترک جدید و جلوگیری از ارائه خدمات خرده‌فروشی برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

پیمان قره‌داغی افزود: اپراتورها مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات را نادیده گرفته‌اند و همان‌طور که در پیوست‌های موافقت‌نامه اپراتورها، نقض تعهدات طرف ارائه خدمات، پیش‌بینی‌شده است، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

4 روز گذشت اما واکنش ها و تهدیدات مسئولان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات بر اپراتورها بی اثر بود. این بار اما رییس دفتر رییس جمهوری هم وارد عمل شد.

«محمود واعظی» در نامه‌ای به وزیر دادگستری و وزیر صنعت اعلام کرد: نامه وزیر ارتباطات با موضوع «اقدام دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه‌های خود برخلاف مقررات جاری کشور» به استحضار رئیس‌جمهوری رسیده و وی اعلام کرده است که «نباید بدون حساب، قیمت خدمات افزایش یابد. اقدامات لازم را به عمل‌آورید.»

وزیر ارتباطات هم یک بار دیگر به افزایش قیمت اپراتورها واکنش نشان داد و تاکید کرد که زورمان به اپراتورها می‌رسد.

آذری جهرمی تصریح کرد: اگر قیمت ها بازگرداننده نشود، این موضوع وارد کمیته جرائم می‌شود. ضمن این‌که این موضوع به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات حکومتی نیز ارجاع شده است.

فردای این مصاحبه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات با در نظر گرفتن مهلت 10 روزه برای اپراتورها، از جریمه دو میلیارد تومانی خبر داد؛ اما اپراتورها این‌بار هم سفت‌ و سخت تا امروز ایستادند و تعرفه‌ها را به حالت عادی برنگرداندند.

با پایان مهلت ۱۰ روزه رگولاتوری به اپراتورهای همراه برای برگرداندان بسته‌های اینترنتی پرمخاطب اما هیچ تغییری در درگاه اپلیکیشن و USSD اپراتورها رخ نداد.

نکته قابل توجه اینکه با این روند، به نظر می رسد جریمه دو میلیارد تومانی در مقابل سودی که اپراتورها طی این مدت از فروش بسته‌ها به دست ‌آورده اند، هیچ است.

در این میان، پیگیری خبرنگار جهان اقتصاد از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات برای اقدام بعدی در مواجهه با اپراتورها بی نتیجه ماند.

حال باید منتظر ماند و دید سازمان تنظیم مقررات چه برخوردی با این امر خواهد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |