جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 141575 14:22 1400/02/26
آذری جهرمی: هوش مصنوعی قدرت بلامنازع آینده است

آذری جهرمی: هوش مصنوعی قدرت بلامنازع آینده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آذری جهرمی: هوش مصنوعی قدرت بلامنازع آینده است

آذری جهرمی: هوش مصنوعی قدرت بلامنازع آینده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، «محمد جواد آذری جهرمی» در مراسم رونمایی از ابر رایانه سیمرغ با تبریک روز جهانی ارتباطات، افزود: آموزش‌هایی که در زمان کرونا انجام شد، همگی به دلیل مهیا بودن زیرساخت فناوری در حوزه ارتباطات بود.

وی خاطر نشان کرد: هوش مصنوعی قدرت بلامنازع آینده است. امروز بنابر پرسشنامه‌ای که تکمیل کردیم نیاز پردازشی کشور ۱۰ «پتافلاپس» (واحد اندازه‌گیری سرعت پردازش داده)  است. اکنون از ظرفیت‌های بین المللی استفاده می شود که این باعث بروز محدودیت‌هایی شده است.

آذری جهرمی تاکید کرد: ساخت انیمیشن، بازی ومحتواهای این چنین به وجود ابر رایانه نیاز دارد. این ابررایانه گام اول برای آینده جوانان ایرانی است.

وی ادامه داد: سیمرغ کافی نیست و ما باید جلو بریم. امروز نیاز ما ۱۰ پتافلاپس است و این خودش اقتصاد است. زمانی که نیاز در داخل کشور وجود دارد باید پیش برویم.

وزیر ارتباطات افزود: واقعیت این است که حاکمیت و دولت در ارائه زیرساخت‌ها از جوانان عقب مانده است. در حوزه فناوری، دختران سرزمین‌مان بیش از همه تلاش کردند.

آذری جهرمی اضافه کرد: عملیات اجرایی ساخت ابر رایانه بعدی آغاز شده است و ما به یاد «مریم میرزاخانی» این ابررایانه را «مریم» نامگذاری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برنامه نویسی، توسعه، سرویس دهی و خدمات دهی آن بر عهده افراد ایرانی است،  تاکید کرد: ما قطعه ساز نیستیم و در سند پیوست فناوری که برای توسعه داخل پیش بینی کردیم اولویت‌های دیگری داریم که باید به آن‌ها برسیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات نیز در این مراسم گفت: ما قبل از آغاز کرونا جلساتی را برگزار کردیم و مهم ترین مطالبه اساتید و محققان از وزارت ارتباطات فراهم کردن ابزارهای پردازشی بوده است.

«وحید یزدانیان»   با بیان اینکه با همراهی وزارت ارتباطات توانستیم به نتیجه برسیم، گفت: جلسات متعدد و مکرری را با صنایع فناوری اطلاعات کشور برگزار و نیازهای آنها را نیز استخراج کردیم.

ابررایانه هزار میلیارد ریالی

به گزارش ایرنا، اکنون در جهان داده‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شکل مرتب تولید می‌شود و تصمیم‌ها تابع تحلیل این داده‌ها هستند. به همین دلیل کشورهای مختلف سال‌هاست بحث ابررایانه و موضوع ابررایانش را در دستور کار خود قرار داده‌اند و سامانه‌هایی را توسعه داده‌اند که بتواند داده‌های بزرگ را تحلیل کند و براساس آن تصمیمات منطقی اتخاذ شده را در اختیار سیاست گذاران قرار دهند.

ما در  کشورمان با داده‌های علمی مورد کاربرد در طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و با داده‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی مواجهیم که همه این داده‌ها باید تحلیل شود و براساس آن راهکارهایی در اختیار متخصصان و متبحران قرار گیرد.

در جهان هزینه‌های هنگفتی در این زمینه انجام می‌شود و ابررایانه‌هایی با پردازش‌های زیاد و سنگین تولید شده است و این موضوع به قدری اهمیت دارد که هر سال ۵۰۰ ابررایانه بزرگ دنیا، رده بندی و اعلام می‌شود.

طراحی و پیاده سازی ابررایانه سیمرغ از یک سال پیش در دانشگاه امیرکبیر و با بهره‌گیری از دانش و توانمندی دانشمندان ایرانی انجام، اما بخشی از تجهیزات سخت‌افزاری از خارج از کشور شده که طراحی آن بومی بوده است.

ظرفیت پردازشی این ابر رایانه در ابعاد نیم پتافلاپس است و با توسعه‌هایی که انجام می‌شود به ظرفیت یک پتافلاپس خواهد رسید. البته یک بتافلاپس پاسخگوی همه نیازهای کشور نیست، اما کمتر از ۱۰ کشور صاحب این فناوری هستند و ما وقتی به ۵۰۰ ابر رایانه دنیا نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بیشتر مختص کشورهای محدودی از جمله آمریکا و چین است.

ابر رایانه سیمرغ با هزینه هزار میلیارد ریالی طراحی و ساخته شده است که از این میزان مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی وزارت ارتباطات،  ۲۰۰ میلیارد ریال معاونت علمی، ‌۱۳۰ میلیارد ریال از سوی وزارت علوم و بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر تامین شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |