پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 179550 11:46 1401/02/26
صادرات پتروشیمی در سال گذشته 15 میلیارد دلار شد

صادرات پتروشیمی در سال گذشته 15 میلیارد دلار شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صادرات پتروشیمی در سال گذشته 15 میلیارد دلار شد

صادرات پتروشیمی در سال گذشته 15 میلیارد دلار شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، «مرتضی شاهمیرزایی» امروز (دوشنبه) در چهارمین و آخرین روز از بیست و ششمین نمایشگاه نفت با اشاره به اینکه تا ۱۰ سال آینده طرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۲ برابر می‌رسد، افزود: صنعت پتروشیمی ریسک پایینی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه‌داد: از همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌شود صنعت پتروشیمی را در این زمان یاری کنند.

شاهمیرزایی تاکید کرد: یکی از مهمترین جنبه‌های تحریم‌های آمریکا صنعت نفت ایران بود و لازم است برای مقابله با این تحریم ها فعالیت های خود را چند برابر کنیم.

وی با بیان اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب ظرفیت تولید پتروشیمی ایران ۱.۵ میلیون تن بود که این عدد اکنون به ۹۰ میلیون تن رسیده است، خاطرنشان‌کرد: تا پایان برنامه هشتم علاوه بر رسیدن به ظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون تنی، سبد محصولات نیز متنوع‌تر خواهد شد.

معاون وزیر نفت از تولید همه کاتالیست های مورد نیاز صنعت پتروشیمی در کشور تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: باید همه فرآیندهای دانشی خود را تکمیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت پژوهش و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی قدم های خوبی در این زمینه برداشته است، افزود: طرح پتروشیمی اسلام آباد غرب قرار است به‌طور کامل توسط طراحان، سازندگان و با لیسانس ایرانی راه اندازی شود.

شاهمیرزایی با تاکید بر اینکه در این پروژه پنج دانش فنی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: صنعت پتروشیمی صنعت ارزش آفرین بدون ریسک است.

وی تاکید کرد: سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شده که ۱۲.۵ میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه شده است.

به گفته شاهمیرزایی، بیش از یک میلیون نفر به‌طور مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.

وی در پاسخ به ایرنا در خصوص حضور هلدینگ های پتروشیمی برای توسعه بالادست صنعت نفت، افزود: یکی از موضوعاتی که در صنعت پتروشیمی دامنگیر است شکاف بین تولید واقعی و ظرفیت نصب شده است و هر چقدر این شکاف را کاهش دهیم صنعت پیشرفت بهتری خواهد داشت.

شاهمیرزایی ادامه‌داد: سال گذشته ظرفیت ۹۰ میلیون تن اما تولید واقعی ۶۵ میلیون تن بوده است که بخشی از آن طبیعی است، زیرا واحدهای صنعتی تعمیرات اساسی دارند اما مهمترین مشکل در این زمینه کمبود خوراک است.

وی تاکید کرد: صنعت پتروشیمی برای تامین پایدار و تضمین خوراک نیازمند سرمایه گذاری در بخش بالادستی است.

معاون وزیر نفت با اشاره به امضای قراردادهایی بین هلدینگ های پتروشیمی و شرکت ملی نفت ایران، گفت: دیروز یک قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری، یک قرارداد ۹۰۰ میلیون دلاری و یک بسته کنسرسیوم ۱.۱ میلیارد دلاری منعقد شد تا با توسعه برخی میادین، خوراک پتروشیمی ها در سال های آینده تامین شود.

وی با اشاره به اینکه نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی سیاستگذاری و تنظیم‌گری این صنعت است، افزود: در انتصابات هلدینگ های پتردشیمی و طرح ها دخالت نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: ۷۲ درصد از مجتمع های پتروشیمی ایران خوراک گازی دارند و بنا داریم خوراک های مایع را افزایش دهیم.

شاهمیرزایی به طرح های امسال اشاره کرد و گفت: ۶ طرح امسال به بهره برداری می رسد که پنج میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.

وی در مورد پتروشیمی میانکاله، ادامه داد: این پتروشیمی موافقت اصولی ندارد و باید با دریافت مجوزهای مورد نیاز از جمله محیط زیست موافقنامه اصولی را کسب کند.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: پیش مجوز تا دی ماه ۱۴۰۰ بوده است که مجوز اصلی محسوب نمی شود و باید مجوزهای مختلف را بگیرد و در نامه رسمی این اجازه داده می شود تا مجوز اصلی صادر شود.

وی تاکید کرد: از دی‌ماه سرمایه گذار نتوانسته مجوز زیست محیطی را بگیرد و اگر نتواند این مجوز را داشته باشد، پیش مجوز نیز لغو خواهد شد. 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |