پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 179808 21:54 1401/02/27
در گفت‌و‌گو با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مطرح شد: اهتمام دولت سیزدهم به توسعه همه‌جانبه منطقه آزاد قشم

در گفت‌و‌گو با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مطرح شد: اهتمام دولت سیزدهم به توسعه همه‌جانبه منطقه آزاد قشم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
در گفت‌و‌گو با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مطرح شد: اهتمام دولت سیزدهم به توسعه همه‌جانبه منطقه آزاد قشم

در گفت‌و‌گو با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مطرح شد: اهتمام دولت سیزدهم به توسعه همه‌جانبه منطقه آزاد قشم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

***صنعت گردشگری، مزیت رقابتی جزیره قشم

جزیره زیبای قشم به جزیره عجایب هفتگانه شهرت دارد. زیبایی‌های خدادادی این جزیره منحصر‌به‌فرد است، که این موضوع یک ظرفیت بالقوه گردشگری را ایجاد می‌کند. خوشبختانه امسال منطقه آزاد قشم موردتوجه گردشگران داخلی و حتی خارجی قرار گرفته است.

در قشم آثار طبیعی بی‌بدیلی وجود دارد که موجب می‌شود از اقصی نقاط ایران و جهان به این جزیره بیایند، همچون غار نمکدان که بی‌نظیر است و بزرگترین غار نمکی جهان بشمار می‌رود. لذا ابتدا باید زیرساخت‌های گردشگری را ایجاد کنیم؛ چراکه هنوز هیچ‌کدام از این اماکن استاندارد بین‌المللی را برای جذب گردشگر دارا نیستند؛ به همین سبب می‌بایست زیرساخت‌های اولیه فراهم شود. در گام اول ان‌شاءالله امسال این کار را انجام خواهیم داد و سعی می‌کنیم تا پیش از شروع ‌جام‌جهانی2022 قطر، یکسری مقدمات اولیه را برای اماکن طبیعی و دیدنی جزیره فراهم نماییم.

در وهله دوم این ظرفیت‌ها و مزیت‌ها باید معرفی گردد؛ زیرا همچنان بسیاری از هموطنان‌مان این ظرفیت‌ها را نمی‌شناسند‌. ضمن‌ آن‌که می‌توانیم از فرصت جام‌جهانی در جهت معرفی کشورمان و جزیره قشم به گردشگرانی که برای دیدن مسابقات فوتبال وارد منطقه می‌شوند، استفاده بهینه کنیم. متاسفانه در سال‌های گذشته فرصت را از دست داده‌ایم، درحالی که می‌توانستیم میزبان تیم‌های ورزشی باشیم؛ اما کمپ‌های ورزشی جزایر کیش و قشم استانداردهای لازم را برای حضور تیم‌های شرکت‌کننده در جام‌جهانی فراهم ندارند؛ ضمن این‌که ظرف چندماه آینده عملا امکان ایجاد این زیرساخت‌ها نیز وجود ندارد. بنابراین بهترین حالت ممکن این است که از ظرفیت گردشگرانی که از سراسر جهان برای دیدن مسابقات فوتبال به قطر می‌آیند، استفاده کرده و کشور، فرهنگ و ظرفیت‌های مختلف اقتصادی و گردشگری را معرفی نماییم‌؛ چراکه این رویداد بین‌المللی بهترین فرصت و زمان است.

همچنین طرح‌های گردشگری ساحلی در جزیره باید ایجاد شود و گردشگری دریایی نیز توامان باید تقویت گردد. شاید بتوان گفت بهترین و استانداردترین مدارس آموزش غواصی را در قشم داریم، اما این مراکز به خوبی معرفی نشده و مردم نسبت به آنها شناخت ندارند. بنابراین باید این موضوعات تقویت شود. در بخش تفریحات دریایی هم باید اقدامات مختلف در حوزه گردشگری انجام گیرد که در برنامه‌های سازمان منطقه آزاد قشم قرار دارد.

اما در مسائل گردشگری و فرهنگی نیز زیرساخت‌های زیادی را در جزیره نیاز داریم، در کل از لحاظ زیرساختی وضعیت قشم مطلوب نیست؛ به‌طوری که در این جزیره هتل 5ستاره وجود ندارد و یا هتل‌های 4ستاره منطقه در حد استانداردهای بین‌المللی نیستند؛ در نتیجه هم به لحاظ کیفیت خدمات باید واحدهای موجود را ارتقاء دهیم و هم افزایش تخت‌ها و واحدهای اقامتگاهی جدید را در دستورکار داشته باشیم.

در نوروز1401 به لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی همکاران و عزیزان، بحران و اتفاق خاصی را در جزیره قشم شاهد نبودیم، در صورتی که بستر بروز بحران در موضوعات مختلف وجود داشت‌. جزیره قشم مزیت‌های گردشگری منحصر‌به‌فردی دارد که جزو افتخارات ملی محسوب می‌شوند؛ برخی آثار و اماکن طبیعی جزیره ازجمله ژئوپارک جهانی قشم در یونسکو به ثبت رسیده‌اند و از اقصی نقاط دنیا علاقه‌مند هستند که بیایند و از نزدیک ببینند؛ اما در عین حال بسیاری از این اماکن گردشگری امکانات اولیه در حد سرویس بهداشتی را هم ندارند، که این موضوع نه در شان مردم کشور عزیزمان و پیشینه فرهنگی ارزشمند ما، و نه در شان ظرفیت‌های خدادادی جزیره قشم است‌‌. غار نمکدان، جنگل‌های حرا، دره ستارگان، تنگه چاهکو و سایر ظرفیت‌ها با ویژگی‌های بی‌نظیر و بی‌بدیل در منطقه آزاد قشم وجود دارد، اما وقتی می‌خواهیم استفاده کنیم، به بدترین شکل به آنها دسترسی داریم‌‌.

***تولیدات صادرات‌محور در منطقه آزاد قشم

با عنایت به اینکه منطقه آزاد قشم، در اساسنامه به عنوان منطقه آزاد تجاری-صنعتی و تبدیل شدن به پایگاه و قطب انرژی در کشور تعریف شده است، در برنامه‌های راهبردی منطقه نیز اعلام کردیم به دنبال این هستیم که در گام اول صنایع مادر یعنی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را مستقر نماییم. با تحقق این امر، به ضرورت و تناسب، صنایع پایین‌دستی نیز در منطقه مستقر شده و تولیدات شکل می‌گیرد‌. حضور و بروز صنایع مادر در جهت جلوگیری از خام‌فروشی اتفاق می‌افتد و بر پایه نفت خام و گاز طبیعی است.

صنایع پایین‌دستی نیز به میزان لازم برای تولید ارزش افزوده در محصولات کمک می‌کند؛ در حقیقت با این برنامه، ارزش افزوده محصولات پایین‌دستی نفت و گاز را در کشور حفظ می‌کنیم؛ موضوعی که از برنامه‌های جدی سازمان منطقه آزاد قشم است. به همین منظور مقدمات حضور صنایع و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که در این حوزه متقاضی فعالیت در قشم هستند را درحال فراهم کردن هستیم.

***بهره‌مندی از اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه آزاد قشم

درخصوص فعالیت‌های دانش‌بنیان نیز در تلاش هستیم تا پایگاهی به عنوان تولید نرم‌افزارهای دانش‌پایه‌ در منطقه آزاد قشم ایجاد گردد‌. بخش عمده‌ای از این دانش و نیروهای متخصص در حوزه‌های آی‌.تی، هوش مصنوعی، اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های الکترونیکی جدید، از کشور خارج می‌شوند؛ بنابراین باید فضایی را ایجاد کنیم که بستر فعالیت‌ها و توسعه این شرکت‌ها فراهم شود تا در مناطق آزاد کشور من‌جمله قشم متمرکز بمانند و فعالیت کنند. مقدمات این موضوع را فراهم کرده‌ایم و هماهنگی‌هایی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته است. همچنین شرکت‌های توانمند در این حوزه‌ها را شناسایی کرده‌ایم؛ لذا امید داریم در سال جاری آنان را در قشم مستقر نماییم.

***تدوین بسته‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاران

یکی از نقاط ضعف موجود در کشور و مناطق آزاد این است که همیشه اولویت‌ها را اعلام می‌کنیم، اما بسته معرفی طرح و پروپوزال اولیه برای آنها آماده نداریم‌. این نقطه ضعف در منطقه آزاد قشم نیز وجود دارد که درخصوص هیچ‌کدام از طرح‌ها حتی اس‌اس کوچکی تهیه نشده است. بنده به شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد قشم ماموریت داده‌ام که برای بحث‌های اولویت‌دار، پروپوزال اولیه تهیه کنند که در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گیرد تا آنان نیز متناسب با اولویت‌ها و مطالعات اولیه که در اختیارشان قرار داده‌ایم، بتوانند تصمیم‌گیری کنند؛ هر چند اینها در حد معرفی اولویت‌ها محسوب می‌شود و حتما محاسبات دقیق باید با کار کارشناسی‌تری صورت گیرد‌‌.

***چندگانگی حاکمیتی در منطقه آزاد قشم

دوگانگی حاکمیتی، موضوعی است که گریبان‌گیر همه مناطق آزاد کشور می‌باشد و ما هم در قشم با آن مواجه هستیم. قانون درخصوص ضرورت اعمال مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد صراحت دارد و هیچ ابهامی در مفاد قانونی وجود ندارد. این موضوع ‌در ماده‌65 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است، به صراحت اعلام شده و در رابطه با حکمرانی در مناطق آزاد به روشنی تعیین‌تکلیف انجام داده است؛ اما متاسفانه در حوزه اجرا با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. دستگاه‌های مختلف خصوصا در سطوح استانی مقاومت می‌کنند تا این قانون جاری و ساری نشوند؛ البته دکتر سعید محمد مشاور محترم رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پیگیری‌هایی را انجام داده‌اند و رئیس محترم جمهوری نیز به نص صریح قانون اشراف و تاکید دارند که عین قانون باید اجرا گردد. حتی در جلسه‌ای که در سفر استانی خدمت آیت‌الله رئیسی بودیم، رئیس‌جمهور تاکید داشتند که نسبت به مصادیقی ‌که این قانون را در  مناطق آزاد رعایت نمی‌کند، اقدام شود؛ اما امیدواریم که با تعامل وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های استانی، همراهی بیشتری ایجاد شود تا همواره در مسیر قانون حرکت کنیم‌.

یکی از موضوعاتی که در منطقه آزاد قشم به‌صورت اختصاصی وجود دارد، این است که جزیره قشم به طور یکپارچه منطقه آزاد نیست. از کل مساحت 1500کیلومتری جزیره قشم، 300کیلومتر منطقه آزاد است و مابقی منطقه ویژه اقتصادی است که این موضوع عامل دوگانگی در اجرای قوانین محسوب می‌شود؛ چراکه مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به همین سبب پیشنهاد دادیم که کل جزیره قشم به عنوان منطقه آزاد تعریف شود؛ چراکه این موضوع می‌تواند از دوگانگی‌ها در منطقه جلوگیری کند. در صورت تحقق این موضوع، نیاز به تعامل بیشتر وزارتخانه‌ها و سازمان‌‌ها داریم. اقداماتی هم از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آغاز شده است که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد؛ زیرا مقرر شده تعیین‌تکلیف کنند و مشکلات و اختلافات را مرتفع نمایند.

***سخن پایانی

در پایان باید تصریح کنم، به حول و قوه الهی منطقه آزاد قشم در آستانه یک جهش توسعه‌ای قرار دارد که طی یک سال آینده به شکلی متفاوت و چشمگیر رشد خواهد نمود. به همین منظور به همه سرمایه‌گذاران در حوزه‌های گردشگری، صنعتی، تجاری و سایر بخش‌های اقتصادی اعلام می‌دارم که قشم را به جد موردتوجه ویژه قرار دهند و به عنوان یک ظرفیت کامل در همه ابعاد و زمینه‌ها بررسی نموده و از این فرصت بهره‌مند شوند. همچنین از هموطنان خارج از کشور دعوت می‌نمایم تا به منطقه آزاد قشم آمده و از فرصت‌های موجود برای توسعه اقتصادی این منطقه و نهایتا کشور استفاده کنند‌‌.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |