جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 191419 18:39 1401/05/26
بازگشت نفت ایران به بازار با اما و اگرها!

بازگشت نفت ایران به بازار با اما و اگرها!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازگشت نفت ایران به بازار با اما و اگرها!

بازگشت نفت ایران به بازار با اما و اگرها!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تلاش اخیر اروپا برای احیای توافق هسته‌ای ایران، این گمانه را ایجاد کرده است که میلیون‌ها بشکه نفت ممکن است به بازارهای جهانی سرازیر ‌شوند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، ایران می‌تواند در مدت چند ماه، فروش نفت را افزایش دهد و میزان تولید را پیش از پایان سال، چند صد هزار بشکه در روز افزایش دهد. چنین اتفاقی می‌تواند کمبود عرضه شدیدی که در بازار به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین ایجاد شده است را برطرف کند.

هنگامی که تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تسهیل شدند، تولید نفت ایران سریع‌تر از آنچه تحلیلگران پیش بینی کرده بودند، احیا شد. با توجه به این که شواهدی از آسیب دیدن میادین یا تاسیسات نفتی وجود ندارد، بهبود سریع تولید ایران ممکن است تکرار شود. برآورد می‌شود ایران ۱۰۰ میلیون بشکه نفت و میعانات در مخازنش دارد که می‌تواند تقریبا به شکل فوری به بازار عرضه شود.

ایران هفته جاری به پیشنهاد نهایی برای احیای توافق ۲۰۱۵ پاسخ داد و اتحادیه اروپا اکنون سرگرم مشورت با آمریکا درباره مسیر پیش رو است.

چشم انداز بازگشت نفت ایران، در سقوط نفت برنت به پایین ۱۰۰ دلار در هر بشکه در ماه میلادی جاری، موثر بود. نفت برنت از آغاز جنگ اوکراین در اواخر فوریه، بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله شده بود.

طبق آمار گردآوری شده توسط بلومبرگ، ایران در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. پس از توافق سال ۲۰۱۵، سه ماه طول کشید تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز به تولید ایران اضافه شود و یک سال طول کشید تا تولید ایران به ظرفیت کامل احیا شود. سپس دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریمها علیه صادرات نفت ایران را مجددا اعمال کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، همزمان با احیای تقاضا برای سوخت به سطح پیش از شیوع پاندمی کووید، بایکوت نفت روسیه توسط خریداران متعدد و مشکل تولیدکنندگان متعدد در اوپک پلاس برای بالا بردن ظرفیت تولید، روند بازگشت نفت ایران به بازار جهانی به به گزارش نبض انرژی، «سیدمهدی حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تاکید کرد: ایران از نظر قراردادهای نفتی کمبودی ندارد و انواع قراردادها را در اختیار دارد.

در همین زمینه سید مهدی حسینی، کارشناس حوزه انرژی ، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار داشت: اگر تحریم وجود نداشت، صنعت نفت ایران با استقبال خوب دنیا و شرکت‌های نفتی روبرو می‌شد.

وی با بیان اینکه بعد از تحریم‌ها و برجام در سال ۹۲ قراردادهای جدید نفتی طراحی شد، گفت: از آنجا که قراردادهای امتیازی و مشارکت در تولید با قوانین کشور مغایرت دارند، الگوی جدید قرارداد تدوین شد.

وی تصریح کرد: امروز اتفاقات مختلفی در دنیا در حال رخ دادن است که می‌تواند به اتفاقات بسیاری منجر شود، شاید مهمترین آنها بحث مذاکرات میان ایران و آمریکا است و اگر این تفاهم حاصل شود بحث بازگشت ایران به بازار نفت وجود دارد اما پیش از آن باید به سایر تحولات در دنیا توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی متاثر از رشد تقاضا برای بازار نفت است که بازار جهانی را متحول خواهد کرد گفت: در حالت معمول در شرایط پیش از کرونا نزدیک به ۳ الی ۴ درصد رشد اقتصادی در جهان را شاهد بودیم که به طور معمول سالانه نصف این رقم یعنی ۱.۵ الی ۲ درصد رشد تقاضا برای نفت وجود داشته است که اگر مصرف جهانی را یکصد میلیون بشکه در نظر بگیریم ۱.۵ الی ۲ میلیون بشکه رشد مصرف و تقاضا برای نفت را شاهد بودیم که این رشد با گذشت یک سال از شروع کرونا منفی شد وبا کوچک شدن اقتصادها تقاضا را مشاهده نکردیم.

حسینی ابراز امیدواری کرد: اگر بخواهیم محافظه‎کارانه صحبت کنیم و نگوییم سالی یک الی دو درصد رشد تولید، اما می توان در سال، تولید یک میلیون بشکه را پیش‌بینی کرد با مبنای اینکه تقاضا برای نفت وجود دارد.

وی در پایان اظهار داشت: تصور می کنم با توجه به رشد تقاضا و کنترل اوپک بر بازار عرضه، می توان یک میلیون بشکه را وارد بازار نفت کرد، با توجه به بازارهای سنتی که ترجیح می دهند که از نفت ایران نیز برخوردار باشند، نباید در این حوزه با مشکلی مواجه باشیم اما در هر صورت ایران برای ورود به بازار نفت کار سنگینی باید انجام دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |