مهسا سپهدوست- امسال در سینمای ایران شاهد اتفاقات خوب و بد زیادی بودیم، فروش بالای فیلم ها در نیم سال اول یکی از اتفاق هایی بود که به اقتصاد سینما کمک زیادی کرد و این موضوع نشان دهنده ی رضایت مردم از فیلم ها است.
اما در این میان فروش کمتر فیلم هایی که در جشنواره فجر نشان سیمرغ را دریافت کردند نسبت به فیلم هایی که در جشنواره آنچنان دیده نشده اند جزو نکات تامل برانگیزی است که می توان آن را بررسی کرد.
آنتونیا شرکاء منتقد و مدرس سینما در گفتگو با جهان اقتصاد درباره ی همین موضوع گفت: من فکر می کنم که در حال حاضر چند سالی است که اینگونه شده است و اتفاق جدیدی نیست، فیلم سازانی که نیت آنها فقط فروش فیلم یا قصد جذب مخاطب بیشتر است اصرار زیادی برای شرکت دادن فیلم هایشان در جشنواره و دیده شدن توسط داوران ندارند. برای مثال شهر موشها در جشنواره فیلم فجر حضور نداشت ولی در گیشه موفق بود. من فکر می کنم جشنواره فجر به فیلم های سینمایی غیرتجاری بیشتر بها می دهد.
این مدرس سینما در ادامه گفت: در تمام کشورها هم همین طور است اگر اسکار را کنار بگذاریم فیلم هایی که در جشنواره کن و سایر جشواره ها شرکت کردند و دیده شدند پرفروش نبودند. عواملی مثل حضور ستاره های مورد علاقه و یا کمدی خوب ساختن و انتخاب ژانر باب میل مخاطب جوان از عوامل فروش فیلم ها بودند و هستند، البته نمی توان دقیق گفت که مردم ستاره پرست اند برای مثال رضا عطاران در فیلم دهلیز بازی کرد که فروش آنچنانی نکرد ولی در ردکارپرت حضور داشت و شاهد فروش بالای این فیلم بودیم.
شرکاء اضافه کرد: به نظر من نکته جالب و مهمترین پدیده ی نیم سال اول، حضور فیلم هایی بود که قسمت دوم فیلم های سالهای پیش بودند. مانند آتش بس ۲ و شهر موشهای ۲ ، این فیلم ها به دلیل مخاطب شناسی درست و اینکه ژانر آنها باب میل مخاطب بود توانسته اند جایگاه خوبی را برای خود در گیشه ایجاد کنند.
در دولت جدید سیاست های تازه ای روی کار آمده و فیلمها هم پیرو این فضای نو بودند، اکثر این فیلم ها در دوران عوض شدن دولت نهم و دهم ساخته شده اند چون در دوره ی قبل امکان ساخت آنها وجود نداشت، ما در سالها و دولت قبل شاهد فیلم های سخیفی بودیم چه در ژانر کمدی و چه دیگر ژانرها، ولی امسال سینما توانسته تا به این جا مردم را راضی نگه دارد.
-
دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
-
افزودن دیدگاه