جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 70105 15:46 1396/07/11
یدالله جوانی عنوان کرد: توسعه دیپلماسی نظامی مردم محور؛ ضامن امنیت منطقه غرب آسیا

یدالله جوانی عنوان کرد: توسعه دیپلماسی نظامی مردم محور؛ ضامن امنیت منطقه غرب آسیا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یدالله جوانی عنوان کرد: توسعه دیپلماسی نظامی مردم محور؛ ضامن امنیت منطقه غرب آسیا

یدالله جوانی عنوان کرد: توسعه دیپلماسی نظامی مردم محور؛ ضامن امنیت منطقه غرب آسیا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: در روزهای اخیر شاهد رفت‌وآمدهای مقامات ارشد نظامی ترکیه و عراق به ایران و همچنین سفر مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران به این دوکشور هستیم. این سفرها که در نوع خودش کم‌سابقه تلقی می‌شود، از منظر تحلیلگران، دیپلماسی نظامی بعد از برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان می‌تواند منجر به شکل‌گیری ائتلاف سه‌جانبه میان ایران، ترکیه و عراق شود که شکل‌گیری این ائتلاف به معنای آمادگی این سه کشور با خلق هرگونه بحران جدید در منطقه تعبییر می‌شود.

دیپلماسی نظامی در راستای تأمین امنیت کشورهای منطقه

«یدالله جوانی» مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره افزایش‌ همکاری‌های نظامی میان سه کشور ترکیه، ایران و عراق در قالب رزمایش‌های نظامی در مرزهای اقلیم کردستان عراق گفت: دیپلماسی نظامی و دفاعی یکی از انواع دیپلماسی‌ها به شمار می‌رود که در صورت به کارگیری و مورد استفاده واقع شدن، می‌تواند نقش مؤثری تأمین منافع ملی و به خصوص تأمین امنیت ملی داشته باشد. وی ادامه داد: در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که منطقه غرب آسیا بیش از سایر مناطق دنیا دستخوش بحران و ناامنی شده که توطئه‌چینی‌های قدرت‌های غربی به خصوص آمریکایی‌ها و برخی از دولت‌های مرتجع عرب و رژیم‌صهیونیستی، علت اصلی این بی‌ثباتی‌ها در این منطقه بوده است. بحران‌های ناشی از حرکت‌های تروریستی و به خصوص بحران‌های سوریه و عراق نمونه‌های برجسته این نوع تنش‌ها و ناآرامی‌ها در سطح منطقه‌ای بوده‌اند که در این سال‌ها ملت‌های این دو کشور را با هزینه‌های گزافی روبرو کرده‌اند.

شکل‌گیری بحران جدید پساداعش هدف نهایی رژیم‌صهیونیستی

معاون سابق سیاسی سپاه پاسداران درباره شکل‌گیری بحران جدید بعد از پایان عمر داعش گفت: وضعیت به گونه‌ای است که می‌توان پیش‌بینی کرد، عمر گروه‌های تروریستی در منطقه رو به پایان است و پرونده داعش در حال بسته شدن، اما متأسفانه منطقه شاهد شکل‌گیری یک توطئه دیگری بعد از داعش است و اگر با این توطئه به درستی برخورد نشود، منطقه مجدداً گرفتار ناآرامی‌ها و مشکلات امنیتی خواهد شد، یعنی ما با پایان یافتن فتنه جنگ‌های نیابتی و اختلافات مذهبی، شاهد این هستیم که فتنه تنش‌های قومی طراحی و در دستور کار قرار گرفته و شروع این فتنه هم با همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق همراه شده است. وی ادامه داد: نکته قابل توجه این‌ که رژیم صهیونیستی بیش از همه کشورها با اشتیاق از این همه‌پرسی حمایت کرده است که این نشان می‌دهد، پشت پرده فتنه همه‌پرسی در اقلیم کردستان، صهیونیست‌ها قرار دارند و همچنین اگرچه آمریکایی‌ها با سیاست‌های اعلامی خودشان این همه‌پرسی را رد کرده‌اند ولی به نظر می‌رسد که سیاست‌های اعمالی آمریکایی‌هایی‌ها متفاوت از سیاست‌های اعلامی‌شان باشد.

امنیت کشورهای منطقه به یکدیگر وابسته است

جوانی یادآور شد: اگر در منطقه ما فتنه جدیدی در حال شکل‌گیری باشد، می‌تواند امنیت کشورهایی همچون عراق، ایران، ترکیه و سوریه را دستخوش تغییرات بکند. یکی از کارهایی که باید برای خنثی‌ نمودن این فتنه صورت گیرد تا امنیت در منطقه پابرجا بماند، توسعه دیپلماسی نظامی میان ایران با کشورهای دوست است. مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه تصریح کرد: بنابراین اقدامات و سفرهایی که میان مقامات نظامی و سیاسی این سه کشور در حال انجام است و همچنین رزمایش‌های مشترکی که در این حوزه طرح‌ریزی شده، دقیقاً در راستای تأمین امنیت منطقه بوده است، چون تجربه سال‌های گذشته نشان داده که اگر کشوری دچار بی‌ثباتی و ناارامی شود، بلافاصله این بی‌ثباتی به سایر کشورها سرایت می‌کند و بنابراین امنیت کشورهای منطقه به هم وابسته است و امروز بر اساس تجارب و یک نوع عقلانیت و هوشمندی، کشورهای منطقه به این مسیر رهنمون شده‌اند که می‌بایست با همکاری‌های مشترک جلوی فتنه‌هایی را که امنیت کشورها را در معرض خطر قرار ‌می‌دهند، برخورد کنند و قطعآً این نگرش مؤثر خواهد بود. وی درباره اهمیت دیپلماسی نظامی تأکید کرد: کشورهای منطقه با دیپلماسی نظامی و دفاعی، تهدیدات مشترک را مورد توجه قرار می‌دهند و در این راستا هم‌افزا خواهند شد تا برای خنثی‌سازی تهدیدات مشترک بتوانند به راحتی این تهدیدات را مدیریت و خنثی سازند.

توانایی ائتلاف‌های نظامی مردم محور برای مقابله با ائتلاف‌های مخرب فرامنطقه‌ای

جوانی، درباره کارآمدی یک ائتلاف نظامی گفت: ائتلاف‌هایی که در منطقه وجود دارند در نهایت راه به جایی نخواهد برد، زیرا برای تامین منافع قدرت‌های فرامنطقه‌ای شکل گرفته است اما به طور قطع ائتلاف‌هایی که مردم‌محور باشند و منافع و مصالح ملت‌های منطقه را تأمین کنند، پیروز واقعی صحنه‌های سیاسی و نظامی منطقه‌ای خواهند بود. ما در موضوع مبارزه با تروریسم و داعش هم شاهد بودیم که ائتلاف‌های مردمی و دولت‌های متصل به مردم در نهایت بر ائتلاف‌های بحران‌آفرین پبروز شدند، لذا ائتلافی که در محور مقاومت شکل گرفت به نوعی ائتلاف مردم پایه بود و تواتست قدرتمندی خودش را روز‌افزون و موقعیت خودش را تثبیت کند تا توطئه‌های فرامنطقه‌ای را در درون منطقه با شکت مواجه سازد. وی ادامه داد: امروزه دولت‌های منطقه به این باور رسیده‌اند که باید همکاری مشترکی با هم داشته باشند تا بتوانند بر بحران‌های موجود در منطقه فائق آیند و خود موضوع استقلال اقلیم، علاوه بر ایجاد بحران برای سایر کشورهای منطقه، برای کُردهای اقلیم هم منجر به بروز بحران‌های جدی در کوتاه مدت خواهد شد، چون اقلیم کردستان مورد استفاده ابزاری از جانب آمریکا و رژیم‌صهیونیستی قرار خواهد گرفت. جوانی در پایان درباره اهداف شوم رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده است که اگر اقوام و مذاهب گوناگون را به جان هم بی‌اندازد، او خواهد توانست امنیت خود را تأمین کند، کما این‌ که بحران‌های تروریستی و مذهبی در منطقه طی شش سال اخیر این حاشیه امن را برای آن ایجاد کرده است، اما این رزمایش‌های مشترک که میان ایران، ترکیه و عراق در جریان است، این توانایی را دارد تا بتواند از بروز بحران‌های جدید تحت پوشش رژیم‌صهیونیستی در منطقه جلوگیری کند تا برای ایران، ترکیه و عراق امنیت به عمل آورد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |