شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 67047 18:44 1396/05/27
گره مسکن همچنان کور ماند

گره مسکن همچنان کور ماند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گره مسکن همچنان کور ماند

گره مسکن همچنان کور ماند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اتفاق‌نظر موافقان و مخالفان درباره عملکرد مثبت آخوندی در حوزه حمل‌ونقل

گروه امورزیربنایی- با وجود اتفاق‌نظر موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی درباره عملکرد قابل توجه آخوندی در حوزه حمل و نقل، اختلاف نظر آنها در زمینه ساخت و ساز مسکن مشهود بود. «عباس آخوندی» وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، آخرین گزینه ای بود که عملکرد وی در حوزه رکود بخش مسکن و وضعیت حمل و نقل در جلسه علنی روز پنجشنبه مجلس شورای اسلامی مورد نقد و نظر نمایندگان قرار گرفت. پس از اظهارنظر «محمد صادقی» و «علی بختیار» به عنوان مخالف و « رحیم زارع» و «قرجه طیار» در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، به دلیل اتمام وقت جلسه علنی، ادامه مذاکرات نمایندگان و توضیحات آخوندی به جلسه علنی روز شنبه ۲۸ مرداد موکول شد.

اقدامات بی ثمر وزارتخانه در جلوگیری از گسترش بی رویه شهرها

بر اساس گزارش های منتشر شده در خبرگزاری ها، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس در قامت یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی گفت: اگر چه وزارت راه و شهرسازی در جلوگیری از گسترش بی رویه شهرها نظیر اجرای طرح های جامع شهری، ساماندهی حوزه شهرسازی به‌ویژه در حوزه برج سازی و مقابله با تغییر کاربری و افزایش تراکم های غیرقانونی اقدام های خوبی داشته اما در عمل ثمری نداشته است. محمود صادقی افزود: برای چهار سال آینده ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده اما به نظر نمی آید که بتوانند آن را عملیاتی و اجرایی کنند و حتی وزیر پیشنهادی دربرنامه های ارایه شده نیز توضیحی در این زمینه نداده است. این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه این وزارتخانه در حوزه حمل و نقل توفیق های بزرگی داشت، گفت: گزارش خوبی را در خرید هواپیماهای نو از شرکت های بوئینگ و شرکت های ارائه شد که از آثار مثبت برجام است اما ضعف هایی در حوزه ناوبری دیده می شود.

نمی توانیم پاسخ نبود مدیریت ها در حوزه راه و مسکن را بدهیم

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از میزان حوادث رانندگی، سوانح ریلی، مسکن مهر و اجرا نشدن مسکن اجتماعی گفت: به عنوان نمایندگان ملت، دیگر نمی توانیم پاسخ این نبود مدیریت ها را به مردم بدهیم. علی بختیار به عنوان نماینده جامعه مهندسی تاکید کرد: آیین نامه جدید کنترل ساختمان به پیچیدگی برآیند ساخت و ساز، کاهش حجم سرمایه گذاری، تزریق رکود بیشتر در صنعت ساختمان، ساخت و ساز بدون پروانه و کاهش ایمنی ساختمان منجر می شود. وی افزود: این آیین نامه خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است. بختیار میزان سوانح جاده ای در کشور را بیش از اندازه استاندارد اعلام و اظهار کرد: سوانح جاده ای ما اکنون ۲۲ هزار فقره در سال است و با استاندارد جهانی که ۶هزار فقره برآورد می شود، فاصله زیادی دارد. این نماینده مجلس یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته رسم بر این است که وزیر در زمان وقوع سانحه بزرگی خودش استعفا می کند.

بهبود وضعیت تولید مسکن نیازمند همکاری فرابخشی است

نماینده مردم آباده در مجلس با بیان اینکه سهم وزارت راه و شهرسازی در تولید مسکن حدود ۵ درصد است، گفت: برای بازگشت رونق به صنعت ساخت و ساز نیازمند همکاری بین بخشی هستیم. رحیم زارع اظهار داشت: نقش این وزارتخانه در سیاست گذاری توسعه و تولید مسکن ۶۰ تا ۷۰ درصد است اما در اجرا این وزارتخانه شاید ۵ درصد نقش داشته باشد. وی افزود: باید مجموعه ای از عوامل دست به دست هم بدهند تا تولید مسکن رونق بخشد که می توان به نقش آفرینی سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، نظام بانکی، بانک مرکزی و وزارت تعاون در این زمینه اشاره کرد. وی افزود: وقتی نگاه سیستمی نباشد، همه مشکلات این بخش به گردن وزارت راه و شهرسازی می افتد در حالی که شرایط مثل زمانی است که خودرویی فرمان نداشته باشد. زارع با مقایسه عملکرد چهارساله آخوندی در حوزه مسکن مهر با قبل از آن اظهار داشت: ساخت مسکن مهر از سال ۸۶ شروع شد؛ در ۶ سال قبل از دولت یازدهم ۴۸ هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای این کار در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفت اما در دوره چهارساله وزارت آخوندی ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت یعنی یک هفتم منابع قبل به مسکن مهر رسید. وی گفت: وقتی ورودی منابع به طرح مسکن مهر به یک هفتم کاهش یافته است، دیگر نمی شود عملکردها را مقایسه کرد. زارع در ادامه حوزه حمل و نقل را کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور توصیف کرد و گفت: حمل و نقل نقش زیربنایی رشد کشور و حلقه واسط میان فعالیت های مختلف اقتصادی است. وی از ایران به عنوان کشوری با شبکه گسترده راهها یاد کرد و اظهار داشت: در دوره آخوندی ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای امور زیربنایی، راهداری و راهسازی اختصاص یافت و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز کار انجام شده که مطالبات آن بر گردن وزارت راه و شهرسازی است. زارع در ادامه به موضوع خرید هواپیما اشاره کرد و گفت: در دوره آخوندی قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما در کلاس جهانی شامل ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۸۰ فروند با بویینگ و ۲۰ فروند از شرکت ای تی آر ایتالیاست که در مجموع ۳۳ میلیارد دلار ارزش دارد.

متخصصان حوزه راه به درایت آخوندی اذعان دارند

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس به عنوان دیگر موافق وزیر پیشنهادی با اشاره به اینکه آخوندی در دولت یازدهم توفیقات فراوانی داشته است، گفت: قریب به اتفاق متخصصان حوزه راه به درایت وزیر پیشنهادی اذعان دارند. «قرجه طیار» خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازی در طول ۴ سال اخیر، به‌ویژه پس از توافق برجام، به کشور، ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی خدمات بسیار بزرگی ارایه کرد که بعضی از این خدمات همچون بازسازی ناوگان هوایی کشور، حضور شرکت های عظیم اروپایی و آمریکایی پای میز مذاکره و عقد قرارداد با شرکت های بوئینگ، ایرباس و ای تی آر در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب اسلامی بی نظیر است. وی افزود: توفیقات دولت یازدهم در امور زیربنایی و زیرساخت های راه، راه آهن، کشتی سازی، هواپیمایی و مسکن و شهرسازی قطعا با همت، بینش بلند و افق چشم انداز قابل تحسین آخوندی بوده است. طیار گفت: بازنگری طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه، ارتقای وضعیت مسکن و همچنین تصویب و ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح های اجتماعی، حمایتی و همچنین تسریع و نوسازی مسکن روستایی با سالانه ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تا ۱۰۰ میلیون تومان و تسهیلات ساخت مسکن تا ۱۵۰ میلیون تومان برخی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم است.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |