جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 57237 14:00 1396/01/16
کنعانی مقدم مطرح کرد: تولید و اشتغال؛ عوامل مهم استحکام ساخت درونی نظام

کنعانی مقدم مطرح کرد: تولید و اشتغال؛ عوامل مهم استحکام ساخت درونی نظام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کنعانی مقدم مطرح کرد: تولید و اشتغال؛ عوامل مهم استحکام ساخت درونی نظام

کنعانی مقدم مطرح کرد: تولید و اشتغال؛ عوامل مهم استحکام ساخت درونی نظام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز و کارشناس مسائل سیاسی، درباره نقش سیاست خارجی و دیپلماسی در فراهم کردن بسترهای تحقق شعار سال؛ «اقتصاد مقاومتی، تولید ـ اشتغال»، از جمله مؤلفه برون‌نگری اقتصاد مقاومتی گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی حکایت از تمرکز بر توان داخلی دارد و لذا نباید صرفا چشم به کمک‌ها و سرمایه‌های خارجی داشته باشیم.

سیاست خارجی مکمل تحقق شعار سال نه محور

وی افزود: از آنجا که یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی برون‌نگری در کنار درون‌زایی است، لازم است که از ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی بهره گرفت اما اینکه همه تخم‌مرغ‌ها در حوزه اقتصادی در سبد سیاست خارجی گذاشته شود اشتباه است که متأسفانه برخی مواقع این مسئله مشاهده شده است.

کنعانی مقدم اظهار کرد: در ۲۴ بند ابلاغی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی همه ابعاد مختلف یک الگوی اقتصادی وجود دارد و تمرکز بر تحقق اقتصاد مقاومتی با محوریت سیاست خارجی و برجام یک انحراف در اقدام و عمل است.

تولید و اشتغال، عوامل مهم استحکام ساخت درونی نظام

کنعانی مقدم درباره نسبت میان تحقق شعار سال با استحکام ساخت درونی نظام و افزایش اقتدار ملی گفت: مؤلفه‌‌های قدرت هر نظام سیاسی به عوامل زیادی بستگی دارد. تولید ملی و عدم وابستگی به اقتصاد جهانی یکی از این مؤلفه‌هاست که نمی‌گذارد نظام سلطه با تحریم‌ها و تهدیدها به نظام ضربه بزنند.

دبیرکل حزب سبز عنوان کرد: اشتغال و جلوگیری از بیکاری جوانان نیز یکی دیگر عوامل ایجادکننده اقتدار ملی و افزایش توان نظام در عرصه‌های بین‌المللی و جهانی است. امروز یکی از عوامل اصلی آسیب‌های اجتماعی، معضل بیکاری است. لشگر خاموش جوانان بیکار هر لحظه در معرض ابتلا به انواع آسیب‌های اجتماعی هستند که این مسئله در نهایت به کاهش سرمایه اجتماعی و امید به آینده در یک جامعه می‌شود.

وی تأکید کرد: کشور امروز نیازمند رشد اقتصادی دانش‌بنیان، نه نفت‌محور است. رشد اقتصادی دانش‌بنیان هم مبتنی بر تولید ملی است که برای جوانان اشتغال و کار ایجاد می‌کند. بنابراین همانطور که برای حفظ امنیت کشور به نیروهای مسلح قدرتمند و پرتوان نیاز داریم، به یک اقتصاد کارآمد و مقاوم در جهت مقابله با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان نیز نیازمند هستیم.

نامزدهای انتخابات برای تحقق شعار سال برنامه و تیم کاری معرفی کنند

کنعانی مقدم درباره نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مهم ریاست جمهوری و تأثیر حاکم شدن فضای انتخاباتی بر مسئولان و جریان‌های سیاسی در به حاشیه رفتن شعار سال گفت: اتفاقا مقام معظم رهبری با مطرح کردن شعار سال خط و محور اصلی سیاست‌ کلی کشور را برای دولتمردان، جریان‌های سیاسی و نامزدهای انتخابات مشخص و روشن کردند و لذا در عرصه رقابت‌های انتخاباتی نباید کشور دچار چندپارگی و دوقطبی شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: یعنی نباید نامزدها مباحث مختلف مانند برجام، سیاست خارجی، توسعه فرهنگی و ... را به عنوان اولویت کشور معرفی کنند. الان تکلیف برای همگان مشخص شده و براساس شعار سال و سیاست‌های ابلاغی محور و اولویت اصلی کشور، تولید ملی و اشتغال است.

وی یادآور شد: کسانی هم که می‌خواهند وارد عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شوند باید همین محور را مورد توجه و تأکید قرار دهند و برنامه‌‌های خود را برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی به افکار عمومی ارائه دهند.

برنامه‌محوری جایگزین شخص‌محوری در انتخابات شود

کنعانی مقدم اظهار کرد: متأسفانه انحرافی در انتخابات ایجاد شده است که همه به دنبال شخص هستند نه برنامه و تیم کاری و شخص‌محوری به آفت جریان‌های سیاسی تبدیل شده است. در حالی که یکی از عوامل مهمی که می‌تواند به مشارکت آگاهانه و به دور از احساس و هیجان سیاسی مردم منجر شود تمرکز جریان‌ها و احزاب سیاسی بر برنامه است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه با گذشت ۳۸ سال از انقلاب اسلامی این مسئله هنوز محقق نشده و جریان‌ها همچنان به دنبال اشخاص هستند، گفت: این مسئله بر نوع مشارکت مردم نیز اثر می‌گذارد فلذا امیدواریم با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات و اجرایی شدن آن این آفت نیز برطرف شده و با فعال شدن احزاب در انتخابات این برنامه‌ها و طرح‌ها باشند که در رقابت با هم قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: براین اساس نامزدهای انتخابات باید تیم و کابینه خود را به مردم معرفی کنند تا مردم در حقیقت به جای یک شخص به برنامه و تیم کاری رأی دهند. امروز مسائل کشور با شخص‌محوری حل نمی‌شود و لازم است پس از برگزاری بیش از ۳۰ انتخابات در جمهوری اسلامی برنامه‌محوری جایگزین شخص‌محوری شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |