شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 78261 18:29 1396/11/27
کاهش تولید ونزوئلا برهم زننده توازن نفتی اوپک

کاهش تولید ونزوئلا برهم زننده توازن نفتی اوپک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کاهش تولید ونزوئلا برهم زننده توازن نفتی اوپک

کاهش تولید ونزوئلا برهم زننده توازن نفتی اوپک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 ونزوئلا ماه گذشته حدود ۱.۶ میلیون بشکه نفت تولید کرده است. این میزان تولید نفت نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کمتر بود.

این میزان کاهش نفت دلیل دیگری بر بحران اقتصادی و سیاسی موجود ونزوئلا است. این درحالی است که در ماه آوریل قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور برگزار شود اما منتقدین بین‌المللی می‌گویند در این انتخابات تقلب خواهد شد.

ذخایر نفتی ونزوئلا از هر کشور دیگری بیشتر است و اقتصاد این کشور به شدت وابسته به تولید نفت است. ۹۵ درصد صادرات ونزوئلا نفت است.

سی‌ان‌ان‌مانی در گزارشی از ونزوئلا می‌گوید که ونزوئلا به غیر از نفت هیچ منبع درآمد دیگری ندارد. این شبکه خبری ادامه می‌دهد که شرکت دولتی نفت ونزوئلا، PDVSA، به دلیل فساد، از بین رفتن زیرساخت‌ها و ایجاد بحران‌های بسیار دیگر قادر نیست که مثل گذشته نفت تولید کند.

بر خلاف تولید کنندگان بزرگ عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت مانند عربستان سعودی، کاهش تولید نفت در ونزوئلا خواست مقامات این کشور نبوده است. این کشور دارای بزرگترین منابع نفتی جهان است ولی صنعت نفت ناکارآمد، مدیریت مالی ناقص و کمبود سرمایه گذاری از شش سال پیش، نظام مدیریتی و اقتصادی این کشور را تحت تأثیر قرارداده اند. این موضوع در حالیست که صنعت نفت ونزوئلا ۹۰ درصد درآمد ارزی این کشور را تأمین می کند.

در همین خصوص جهانبخش امینی کارشناس اقتصادی حوزه نفت و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری نفت با اشاره به کاهش تولید نفت ونزوئلا و تهدید این کاهش برای قرارداد نفتی اوپک در گفت وگو با «جهان اقتصاد» اظهار داشت: قاعدتا معادلات نفت در دنیا به همین صورت است، یعنی زمانی که کشوری تولید آن در سقف خاصی تعیین شده باشد، بالطبع قراردادهایی که با بعضی از خریداران و مصرف کننده ها نیز منعقد می شود با همین میزان تعیین شده برای تولید است و کاهش این میزان مطمئنا تاثیرات سویی برای کشورهای مصرف کننده نفت خواهد داشت.

عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری نفت در ادامه افزود: در یک قراردادی در سطح اوپک اگر یکی از اعضای متعهد تولید و یا مصرف کننده، نتواند به تعهدات خود عمل کند، مطمئنا تغییراتی در قیمت ها به وجود خواهد آورد و این مسئله قطعا در قرار داد و تحقق هدف اوپک هم بی تاثیر نخواهد بود.

امینی اظهار داشت: وقتی قرارداد اوپک با هدف کاهش تولید منعقد شده باشد، اما این میزان کاهش به حدی برسد که توازن و تعادل را در بازار برهم زند، طبیعتا کشورهای مصرف کننده باید منابع مصرفی خود را از کشورهای دیگر تامین کنند و این مسئله هم از لحاظ بعد مسافت و همچنین عدم تسریع در مهیای محموله نیز بی تاثیر نخواهد بود، همین کندی در تهیه وارسال نفت به کشورهای تولید کننده خود عاملی برای ایجاد تنش در بازار نفت می شود.

وی از دلایل تاثیر خاص این کاهش تولید ونزوئلا را شرایط و وضعیت منطقه ای ونزوئلا دانست و عنوان داشت: زمانی که محموله ای به کشوری وارد می شود به طور مثال از ایران به چین، یا از عربستان به چین و کشورهایی اروپایی، تا از ونزوئلا به کشورهای خریدار که نزدیک تر هستند، برسند این بعد و طولانی بودن مسافت مطمئنا تاثیر فراوانی دارد.

کارشناس اقتصادی حوزه نفت بیان داشت: بعد مسافت ممکن است برای برخی از کشورهای تولید کننده که فاصله زیادی تا کشورهای مقصد و خریدار دارند ممکن است یک تا دو ماه زمان برد و این موضوع برای برخی مصرف کننده ها که در کشور تولید کننده پالایشگاه دارند وقفه ای ایجاد کند و همین وقفه و تاخیر نیز خللی برای تامین بنزین و سوخت و گازوئیل و تامین انرژی های لازم برای کشورهای مصرف کننده باشد.

امینی با اعلام اینکه این کاهش تولید در بلند مدت و قطعا با افزایش تولید از سوی روسیه می تواند جبران کاهش تولید نفت ونزوئلا شود ولی تبعات این کاهش تولید در کوتاه مدت تاثیرات منفی بر بازار منفی خواهد داشت؛ هر چند با افزایش تولیدات از سوی اعضای دیگر تاثیرات منفی آن کاهش پیدا کند ولی در کوتاه مدت مطمئنا بی تاثیر نبوده و اثرات منفی خودش را در بازار مصرف دارد.

وی در ادامه حمل و نقل، مسافت و شرایط متعادل کننده در بازار نفت را دلایلی برای تهدید کاهش تولید ونزوئلا  و تاثیر آن در بازار نفت دانست و اذعان داشت: این شرایط برای کوتاه مدت در بازار نفت وجود دارد، ولی با افزایش تولید از سوی دیگرکشورها می تواند در بازار تعادل و ثبات نسبی ایجاد کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |