شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 75884 19:13 1396/10/15
چاره‌سازی برای بی‌مسئولیتی مهندسان ساختمانی!

چاره‌سازی برای بی‌مسئولیتی مهندسان ساختمانی!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چاره‌سازی برای بی‌مسئولیتی مهندسان ساختمانی!

چاره‌سازی برای بی‌مسئولیتی مهندسان ساختمانی!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

گروه امورزیربنایی-وزیر راه و شهرسازی اذعان کرد: نظام مهندسی و کنترل ساختمان مانند نظام فنی - اجرایی کشور با آشفتگی‌ها و معضلات جدی مواجه است. به گزارش جهان اقتصاد، عباس آخوندی در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری و چهارمین نمایشگاه تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، افزود: حتی نظام مهندسی و کنترل ساختمان وضعیت آشفته تری نسبت به نظام فنی - اجرایی کشور دارد. وی با بیان این که متاسفانه هیچ یک از دست اندرکاران فعالیت مهندسی در کشور مسئولیت خود را نمی پذیرند گفت: به همین منظور برای جلوگیری از این مساله بیش از یک سال است اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دستور کار دولت قرار گرفته است. وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: در آیین‌ نامه جدید کنترل ساختمان از نظارت تفکیک شده تا مشخص شود که مهندسی حق مطلق مهندسان است و پذیرش مسئولیت حرفه‌ای از سوی مهندسان و تضمین آن مسئولیت از سوی موسسات بیمه ای نیز مجاز شمرده شده است. آخوندی یادآورشد: در ارجاع کار به مهندسان مهم نیست که مهندس ما پایه چند دارد بلکه مهم آن است که این مهندس مسئولیت حرفه ای خود را در قبال کاری که انجام می دهد به خوبی بپذیرد. وی خاطرنشان کرد: مشکلات در حوزه نظام مهندسی و کنترل ساختمان از آنجا شروع شد که به طراح ساختمانی اعلام کردند که برای طرحی که ارائه می دهد ۲۰ تا ۳۰ امضا بیاورد درحالی که واضح بود که این کار اشتباه است و این مساله در حوزه نظارت نیز بنیان وارونه ای داشت. وی گفت: عده ای معتقد بودند که با توزیع کار در بین مهندسان از این طریق اشتغال بیشتری ایجاد می کنند در حالی که با این روش نادرست شاهد ساخت بناهای بی کیفیت در کشور بودیم. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سازمان های نظام مهندسی و کنترل ساختمان استان ها می خواهند کنترل مضاعف کنند که به قول علما این اول قصه است. آیا سازمان نظام مهندسی وظیفه کنترل مضاعف دارد؟ آیا سازمان می تواند مسئولیت حرفه ای کار مهندسی را قبول کند؟ آخوندی تصریح کرد: بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان انجمنی حرفه ای است که برای تنظیم امور مهندسان تشکیل شده، مگر این سازمان می تواند مسئولیت حرفه ای بپذیرد که می خواهد کنترل مضاعفی هم بر نحوه ساخت و ساز داشته باشد؟ وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: این در حالی است که وظیفه کنترل بیشتر ساختمان های در حوزه شهری برعهده شهرداری ها است که با کنترل مضاعف شاهد ساخت ساختمان های کیفی در شهرها باشیم. آخوندی بیان کرد: مشکلی که در نظام فنی - اجرایی کشور داریم این است که از مرحله تایید صلاحیت تا اجرا، نظارت و بهره‌ برداری، اساسا سیستم بر اساس مسئولیت حرفه‌ای بنیان‌ گذاشته نشده است، لذا اصلاح این آفت بوروکراتیک بسیار ضروری است.

**تهیه نقشه پهنه های پرخطر شهرها در دستور کار

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: تهیه نقشه پهنه‌های پرخطر البرز، اصفهان، شیراز و تبریز در دستور کار شورایعالی شهرسازی قرار گرفته است. محمد سعید ایزدی افزود:نظام شهری درایران نیازمند برنامه ریزی و تجدید نظر ساختار اجتماعی است تا با ایجاد محیطی امن و ایمن کیفیت زندگی در شهرها ارتقا پیدا کند. دبیر شورای عالی و معماری کشور اظهارداشت: در طول ۴ سال گذشته بحث بازآفرینی شهری مورد توجه جدی دولت قرار گرفته زیرا حوادث تلخ به خصوص خطر زلزله و سیل در شهرها سبب شده مسایل شهری و مدیریت آن در کشور بار دیگر مورد تجدید نظر قرار گیرد. وی گفت: در این راستا برنامه ملی بازآفرینی شهری و الزامات آن با محله محوری در دستور کار ما قرار گرفته زیرا در ۳ دهه گذشته در نظام برنامه ریزی شهری مسایل شهروندان و جمعیت شهری از یاد رفته است. ایزدی با بیان این که هم اکنون آسیب‌ شناسی‌های جدی در حوزه شهر، توسعه شهری و شهرسازی در حال انجام است، افزود: در حال حاضر در وضعیتی به سر می‌بریم که چاره‌ای جز تجدید نظر در محتوا، ساختار و برنامه‌های شهری نداریم و به نظر می‌رسد مدت‌های زیادی است که تلقی خود را از مفهوم شهر فراموش کرده‌ ایم و هم اکنون شاهد مشکلات و چالش های جدی در نظام مدیریت شهرها هستیم. به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی ، در شهرها مفهوم واحد همسایگی و محله‌ محوری که اساس آن روابط اجتماعی مردم در محله ها بود فراموش شده و همسایه ها یکدیگر را نمی شناسند و این نتیجه سیاست های نامناسب توسعه شهری در کشور بوده است. دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با بیان این که ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری و ۲ هزار و ۷۰۰ محله ناکارآمد درکشور وجود دارد،گفت:همه این بافت های دارای مشکلات عدیده ای هستند که باید با تجدید ساختارهای مدیریت شهری به سرعت بهسازی شوند. وی افزود: اکثر شهرهای ما در مرکز خود دارای رودخانه‌هایی بودند اما با تخریب این رودخانه ها امروزه تبدیل به کانال فاضلاب شده یا بر روی آن‌ها فاضلاب، پاساژ و غیره ایجاد شده و وقتی سیل جاری می شود خسارت زیادی را متحمل می شویم. ایزدی افزود: براساس مطالعات انجام شده در مراکز دانشگاهی بیش از ۸۵ درصد صدمات ناشی از سیل به خاطر ماهیت سیل نیست، بلکه به دلیل موانع ایجاد شده در مسیر آن است و این سبب تحمیل خسارت زیادی به شهروندان می شود. معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: خوشبختانه در ۳ ماه گذشته با همکاری جامعه مهندسان مشاور و انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرساز هم‌اندیشی و تجدیدنظر در نظام برنامه‌ ریزی شهری مورد توجه قرار گرفته و انتظار داریم این همکاری به توسعه محله محوری در شهرها منجر شود.

**مسکن ارزان قیمت رونق می‌گیرد

مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه این کنفرانس گفت: با توجه به اینکه سرعت پس انداز در صندوق پس انداز مسکن یکم سه برابر شده است، مسکن ارزان قیمت در آینده رونق مناسبی را تجربه خواهد کرد. حسین عبده تبریزی اظهار کرد: خانه های ارزان قیمت در آینده بازار خوبی خواهند داشت. در مقابل، معتقدم همچنان خانه های گران قیمت با سرعت بسیار کمی فروخته خواهند شد و خانه های خالی لوکس به راحتی به فروش نخواهند رفت. اما مسکن ارزان قیمت بازار رشد مناسبی را پیش رو دارد و وزارت راه و شهرسازی هم کمک کرده تا این رشد ادامه پیدا کند. وی افزود: در حال حاضر در هفته سه برابر ماه مشابه سال قبل در صندوق مسکن یکم افتتاح حساب انجام می شود که سبب نگرانی بانک مسکن بابت تأمین منابع تسهیلات مسکن شده است.          


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |