جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 46187 18:07 1395/08/22
پدیده ای به نام مشاوران املاک مجازی

پدیده ای به نام مشاوران املاک مجازی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پدیده ای به نام مشاوران املاک مجازی

پدیده ای به نام مشاوران املاک مجازی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در میزگرد «رسانه‌ها و بازار نوین املاک» مطرح شد

گروه امورزیربنایی-بحث استفاده از فضای مجازی برای خرید و فروش املاک مدت زمانی است که در کشور مطرح شده است. ابتدا رییس اتحادیه مشاوران املاک در سال ۱۳۹۲ پیش بینی کرد که مشاوران املاک مجازی در راه هستند، سپس سایت‌هایی برای این منظور ایجاد شد که به نظر با برنامه وارد این حوزه شده‌اند. با اینکه برخی کارشناسان بازار می‌گویند سایت‌های مجازی می‌توانند به شفافیت بازار سنتی املاک کمک کنند و جلوی رکود بازار را بگیرند، رییس اتحادیه توصیه می‌کند برای بالا بردن ضریب امنیت، این سایت‌ها تحت نظر اتحادیه فعالیت کنند. رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور، مدیر یکی از پرتال‌های اینترنتی مشاوره مسکن و عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در میزگرد "رسانه‌ها و بازار نوین املاک" در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در غرفه ایسنا برگزار شد شرکت کردند. در این میزگرد عنوان شد با اینکه بحث فروش مجازی املاک به تازگی در ایران مطرح شده اما به سرعت در حال رشد و توسعه است و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده بیش از ۷۰ درصد معاملات از طریق ابزارهای نوین صورت گیرد. به همین دلیل باید قوانین و مقررات این کسب و کار هرچه سریعتر تدوین شود تا گرفتار مصائب احتمالی آتی این پدیده نشویم.

سایت‌های املاک تحت نظر اتحادیه فعالیت کنند

عقبایی استفاده از فضای مجازی برای بازار املاک را مستلزم پیش شرط‌هایی همچون قرار گرفتن این سایت‌ها تحت نظر اتحادیه عنوان و تاکید کرد: از آنجا که بازار مسکن بازاری بسیار حساس است و با امنیت عمومی‌مردم ارتباط دارد باید مراقب بود که این شفاف سازی آسیبی به امنیت عمومی‌وارد نکند. وی افزود: با وجودی که این تسهیل‌گری در معاملات یا خدمات حوزه مشاوران املاک می‌تواند منجر به تامین مسکن مناسب و ارایه خدمات متناسب به مشاوران املاک شود، نباید از بی قانونی و بی‌هویتی یا عدم نظارت غافل شویم. قرار دادن اطلاعات مردم در سایت‌ها یا فضاهای مجازی در درجه اول نیاز به اذن مالکان دارد و در درجه بعد باید دقت شود که از این اطلاعات علیه خود مردم استفاده نشود.

امنیت کاربرها بسیار مهم است

همچنین محمدحسین رفعت نژاد، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات اظهار کرد: بحث امنیت اطلاعات کاربرها حتما باید در سایت‌های مرتبط با املاک لحاظ شود. این سایتها باید زمانی که کاربر وارد می‌شود شاخص‌هایی را لحاظ کنند. مثلا نباید نام یا اطلاعات شخص به گونه ای درج شود که گوگل آن را شاخص کند. همچنین وب سایت باید شاخص‌هایی در مورد قیمت ارایه کند. این‌ها موضوعاتی است که بسیاری مشاغل از آن مطلع نیستند.

با سایت‌های مجازی دامنه فروش بالا می‌رود

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان نیز اظهار کرد: استفاده از فضای مجازی برای معاملات مسکن باعث می‌شود تا این بازار از حالت سنتی خارج شود که نتایج بسیار مثبتی بخصوص برای عرضه‌کنندگان و خریداران خواهد داشت؛ چرا که عرضه‌کنندگان می‌توانند محصولات خود را به دامنه هزاران برابر افزایش دهند. محمدمهدی مافی افزود: متقاضی محلی که در شرایط سنتی ارتباطات شخصی سازنده را پوشش می‌دهد با استفاده از فضای مجازی و اینترنت می‌تواند هزاران هزار برابر شود و بالطبع دامنه فروش و عرضه بالا برود. قبلا انبوه‌سازان مجبور بودند به نقاط مختلف سر بزنند و محصول خود را عرضه کنند.

امکان مقابله با رشد تکنولوژی وجود ندارد

عقبایی با اذعان به اینکه هم اکنون رسانه‌ها و سایت‌های بازار املاک فعال هستند، گفت: امکان اینکه ما با رشد تکنولوژی در دنیا مقابله کنیم وجود ندارد. باید مدیران کشور و فضای قانون‌گذاری خود را با نیازهای مردم و رشد تکنولوژی تطبیق دهند و نقاط بسته یا گره‌هایی را که وجود دارد گره گشایی و حل و فصل کنند. وی ادامه داد: هرچند در حوزه فعالیت مجازی به طور کلی قوانین خاص و مدونی نداریم اما قوانین پراکنده ای وجود دارد که می‌تواند شکل فعالیت این سایت‌ها را روی یک ریل قانون مندی قرار دهد. من به عنون معاونت حقوقی اتاق اصناف ایران و رییس کمیسیون حقوقی اتاق اصناف تهران همواره این دغدغه را در کل صنوف داشته‌ام. مافی، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران تاکید کرد: بازارهای جدید می‌تواند به شفافیت معاملات و حتی کیفیت مسکن کمک کند؛ زیرا وقتی یک ملک در معرض دید عموم قرار می‌گیرد با استفاده از ابزارهایی می‌تواند بحث‌های کارشناسی برای آن ملک مطرح و خانه‌هایی بهتر عرضه می‌شود.

خریداران و فروشندگان مسکن در آمریکا آموزش می‌بینند

عقبایی با اشاره به بررسی‌های میدانی خود از روند خرید و فروش ملک در کشور آمریکا گفت: من در آمریکا تحقیقی در این خصوص انجام دادم. در آنجا خریداران و فروشندگان برای اینکه بتوانند در بعضی ایالت ها ملکی را خرید و فروش کنند آموزش می‌بینند که به چه نحوی معامله را انجام دهند و بعضا این آموزشها مدت‌دار است و برای آن گواهینامه صادر می‌شود. جالب اینکه آن گواهی نامه هم موقت است و در یک پروسه زمانی مشخص می‌توانند خرید و فروش کنند؛ چرا که ممکن است در آینده پدیده‌های جدیدی وارد عرصه شود که افراد برای مواجهه با آن آموزش ندیده اند.

هیچ عقل سلیمی‌مخالف ورود "آی تی" به املاک نیست

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور اظهار کرد: بازار مسکن به عنوان یک بازار قدیمی‌و کهن در ایران و نیز از زمان تاسیس اتحادیه مشاوران املاک در سال ۱۳۴۲ که به صورت کلاسیک کار مدیریت دلالان را مدنظر داشته و بیش از ۵۰ سال از آن تاریخ می‌گذرد طبیعتا شاهد تغییرات و تحولات بسیار زیادی در زمینه مشاوران املاک، رویکردهای تخصصی و رویکردهای فنی بوده است. در سال‌ها و دهه‌های اخیر نیز شاهد رویکردهای حوزه "آی تی" در فعالیت‌های مشاوران املاک بودیم. وی ادامه داد: اگر دستگاه‌هایی که اصلاح قانون را انجام می‌دهند اهتمام بیشتری صورت دهند و به صورت شفاف قانون ارایه شود ورود رسانه ها در عرصه مشاغل راحت‌تر خواهد بود. رییس اتحادیه مشاوران املاک در پایان یادآورشد: من سال ۱۳۹۲ گفتم مشاوران املاک مجازی در راه هستند و امروز هم اعلام می‌کنم چه بخواهیم چه نخواهیم حداکثر تا ۱۰ سال آینده ۷۰ درصد از معاملات مسکن در ایران از طریق فضای مجازی انجام می‌شود؛ هم اکنون نیز ۹۰ درصد زیرساختهای تحقق این مساله مثل کد رهگیری و سامانه اطلاعات املاک مهیاست و فقط لینک شدن با سامانه ها، شفاف سازی، برندسازی و ایجاد بستر اعتمادسازی برای مردم باید محقق شود.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |