جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 67157 19:07 1396/05/28
وعده احیای سند استراتژی توسعه صنعتی پس از ۱۵ سال

وعده احیای سند استراتژی توسعه صنعتی پس از ۱۵ سال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وعده احیای سند استراتژی توسعه صنعتی پس از ۱۵ سال

وعده احیای سند استراتژی توسعه صنعتی پس از ۱۵ سال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

روز آرام محمد شریعتمداری درمجلس

مخالفان: نقطه ضعف شریعتمداری ریاست ستاد انتخاباتی روحانی است!

گروه تولید-محمد شریعتمداری که از او به عنوان یکی از پر رای ترین وزرای کابینه دوازدهم یاد می کنند در آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی، در صحن علنی مجلس حضور یافت. به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، مخالفان انتخاب وی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اگرچه شریعتمداری را به سیاسی کاری متهم و دلیل مخالفتشان با وی را همین موضوع اعلام کردند اما آنچه به عنوان مخالفت با وی بیان شد نیز رنگ و بوی سیاسی کاری داشت. ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی یکی از موضوعاتی بود که به عنوان دلیل ناکارآمدی او در وزارت صنعت مطرح شد! نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی که به عنوان مخالف سخن می گفت مشغله سیاسی شریعتمداری را آسیبی جدی برای وی دانست.احمد علی کیخا، تاکید کرد: ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی اولین آسیب به مدیریت شریعتمداری در وزارت صنعت است. او در توضیح این مطلب افزود: مسئولیت سیاسی قبلی وقت ایشان را گرفته و این نگرانی هست که آقای شریعتمداری تحت فشار نیروهای سیاسی در انتخاب مدیران دچار انحراف شده و از هدف اصلی خود باز بماند. نماینده زابل مساله محیط زیست را با اهمیت دانست و گفت: باید معلوم شود سیاست دولت دوزادهم در قبال محیط زیست چیست. رییس جمهور می خواهد شتاب بیشتری به توسعه صنعتی بدهد، آیا این بدان معناست که ما دچار عقب گرد در مسائل زیست محیطی خواهیم شد؟ شهباز حسن پور بیگلری که این روزها سازمخالفتش را کوک کرده است هم گفت:اشاره ای به محور اقتصاد مقاومتی در برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نشده است.

شریعتمداری تا سال ۱۴۰۴ ما را به اوج قله ترقی نمی رساند!

نماینده سیرجان وبردسیر با تاکید بر اینکه ایران باید تا سال ۱۴۰۴ به اوج قله ترقی و موفقیت برسد، تاکید کرد: در این برنامه چنین مساله ای را نمی بینیم. وی با تاکید بر اینکه برای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارات احترام بالایی قائل است، گفت: مخالفت من با وزیر پیشنهادی نه از سر جناح بازی بلکه به دلیل توجه به تحقق هدف حضور مجلس پرسشگر و دولت پاسخگوست.من بر حسب وظیفه نمایندگی با ایشان مخالفت می کنم و معتقدم برنامه ارائه شده از سوی ایشان با اهداف پیش بینی شده برای اقتصاد ایران هماهنگ نیست. وی با تاکید بر اینکه در برنامه پیشنهادی، پیش بینی خاصی در مورد رسیدن ایران به جایگاه مورد نظر در سال ۱۴۰۴ صورت نگرفته است. این نماینده مجلس حمایت از بخش خصوصی را با حرف و شعار ممکن ندانست و گفت: انتخاب رایزن اقتصادی باید به اتاق اصناف و اتاق بازرگانی ایران سپرده شود.

 شریعتمداری ارتباط خوبی با مقامات نظام دارد

علی ابراهیمی، نماینده شازند البته موافق شریعتمداری بود، اوبا اعلام اینکه برنامه های ارائه شده از سوی محمد شریعتمداری با اهداف بالادستی انطباق دارد افزود: بررسی ها نشان می دهد شریعتمداری مورد تایید اصناف و اتحادیه هاست و ارتباط خوبی با مقامات نظام دارد از این رو با توجه به خدمات و سوابق اجرایی ایشان حضور با حضور ایشان در این جایگاه موافق هستم. او سپس وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را مورد خطاب قرار داد و اضافه کرد: شما وارث مشکلات زیادی خواهید بود که بر اثر سیاست‌های اشتباه و مدیریت ناکارآمد پدید آمده است .

 دفاع از شریعتمداری کار راحتی است

مهدی مقدسی، نماینده خنداب و اراک نیز به عنوان دیگر موافق شریعتمداری گفت:سابقه کاری محمد شریعتمداری کار را برای دفاع از برنامه های پیشنهادی وی راحت کرده است . وی البته با نیم نگاهی به مشکلات استان حمل نمایندگی خود نیز خواستار توجه شریعتمداری به مشکلات واگن سازی پارس، پیکو ارام و صنایع مشکل دار این استان شد و تاکید کرد:ما وظیفه خود می‌دانیم مطالبات و مشکلات مردم و هر آنچه مانع توسعه و رشد در کشور است را با جدیت متذکر شویم اما در عین حال حمایت از دولت و وزرا نیز یک وظیفه است.

از تولید کالاهای استراتژیک دفاع می‌کنم

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز پس از شنیدن اظهارات موافقان و مخالفان پشت تریبون رفت و در دفاع از خود گفت: فرمودند من وزیر واردات هستم؛ در حالی که من حامی کالاهای استراتژیک در بخش صنایع و کشاورزی در کشور خواهم بود. وی با اشاره به کل واحدهای صنعتی موجود در کشور که حدود ۸۵ هزار واحد صنعتی ثبت شده است، گفت: توجه به صنعت و معدن کوچک واجد اهمیت است. در حوزه معادن دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده شناخته و ناشناخته‌ای هستیم. وی گفت: شهرک‌ها و نواحی صنعتی یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های توسعه‌ای در کشور هستند. متاسفانه از مجموعه ۹۵۹ شهرک و ناحیه صنعتی، تنها برای حدود ۱۵۰ واحد از این شهرک‌ها تقاضای موثر برای ایجاد واحدهای صنعتی وجود دارد. توجه به شهرک‌ها و نواجی صنعتی در مناقق محروم، با اتخاذ شیوه‌های مشوق و حمایتی نیز از مهم‌ترین برنامه‌های ما خواهد بود.

تدوین سند استراتژی توسعه صنعتی

وی با اشاره به فقدان سند استراتژی توسعه صنعتی، گفت:در سال ۸۱ در زمان برادر عزیزم آقای جهانگیری اهتمام ویژه ای برای تهیه سند استراتژی توسعه صنعتی انجام شد،اما بعدا گفتند این سند را لیبرال ها نوشتند.در دوره بعد سند دیگری نوشته شد که گفتند این را نهادگراها نوشتند.مشکل صنعت و معدن کشور ما نداشتن سند استراتژی توسعه صنعتی است.البته این سند وجود دارد، اما ویرایش و تبدیل آن به میثاق ملی مهم است. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که ما برمبنای برنامه ششم توسعه کشور عمل می‌کنیم و برنامه‌ها برمبنای اولویت‌های صنعتی کشور تهیه شده است، گفت: لازم است به یک نکته اساسی اشاره کنم. هر کسی وزیر صنعت باشد، باید مورد حمایت جدی نمایندگان قرار گیرد. اقتصاد ما از دهه ۴۰ تاکنون حدود ۵ برابر توسعه پیدا کرده، اما در همین دوره صنعت ما ۳۰ برابر رشد کرده است. مبنای تاسیس واحدهای صنعتی موجود در کشور، توجه به تولید برای پاسخ به نیازهای داخلی بوده است. وی عنوان کرد: وقتی بازارهای داخلی مبنای تولید باشد، اتکای تولید فقط به بازار داخلی خواهد بود. در سال‌هی ۸۶ تا ۹۲ در زمینه تقاضا دچار آسیب‌های جدی شدیم. یکی از آسیب‌ها این بود که با کاهش سطح درآمدهای خانوار شهری و روستایی روبه رو بودیم. یعنی سطح تقاضا در سال ۹۲ بازگشت شدید به تقاضا در سال‌های ۸۱ و ۸۰ داشته است، بنابراین اگر ما برای تقاضا در بازار داخلی و برای ایجاد تقاضا در بازار خارجی اقدام نکنیم، کشور ما در معرض خطر خواهد بود. من تقاضا می‌کنم نمایندگان از هر کسی که در این مسوولیت قرار گرفت، برای این هدف حمایت کنیم. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امروز اکثر واحدهای تولیدی از مازاد تولید صحبت می‌کند و مشکل عمده، عدم وجود تقاضا در بازار است. امروز مواجه هستیم با مدیونانی در زندان‌ها که به دلیل عدم وجود تقاضا برای کالاهایشان در زندان‌ها هستند و دچار ورشکستگی شدند. شریعتمداری عنوان کرد: در کشورهایی که درآمد سرانه چند برابر ایران است مردم با کیفی پر از کارت‌های اعتباری زندگی می‌کنند. امروز چرا مردم ما باید از چنین چیزی محروم باشند. حتما برای کالای مصرفی و با دوام تقاضا بوجود می‌آوریم. شریعتداری با بیان این‌که ما باید از کیک موجود در نظام بانکی، سهم صنعت و معدن را افزایش یابیم، درباره نرخ سود تسهیلات بانکی عنوان کرد: من معتقد به نظام اقتصاد آزاد به معنای رها کردن بازار نیستم، معتقد به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و سوق دادن به نرخ تورم هستم. تولید صنعتی و معدنی کشور با بازدهی در حدود ۱۰ درصد، قطعا با سود بانکی ۲۰ درصد نمی‌تواند ادامه حیات داشته باشد. نوسازی صنایع و معادن با نرخ‌های سودی نزدیک به نرخ تورم مقدور و ممکن است. وی متذکر شد: یکی از سوالات نمایندگان، توجه به امر صادرات بود. اگر ما تقاضا در بازارهای خارجی ایجاد نکنیم، اشتغال از دست می‌رود. من با رها کردن نرخ ارز مخالف هستم، اما تثبیت نرخ ارز و اجازه ندادن به بازی کردن نرخ ارز در یک دامنه منطقی، قطعا صادرات کشور را با مشکل مواجه می‌کند. این‌گونه واردات را ارزان و صادرات را با مشکل مواجه می‌کنیم. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت معادن، گفت: هنوز مجموعه اکتشافات معدنی ما در حداقل ممکن است. مهدی کرباسیان، رییس ایمیدرو برنامه قابل قبولی از خود در این مدت و در بخش معدن به جای گذاشته است. ما باید اکتشاف را دقیق‌تر کنیم. اگر چنین باشد، می‌توانیم ظرفیت معادن را به سه برابر موجودی اکنون اضافه کنیم. من اهتمام به توسعه بخش معدنی را توجه جدی دارم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |