جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 53181 20:37 1395/11/12
ورود انگلیس، بلژیک و ایتالیا پشت سر فرانسوی ها

ورود انگلیس، بلژیک و ایتالیا پشت سر فرانسوی ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ورود انگلیس، بلژیک و ایتالیا پشت سر فرانسوی ها

ورود انگلیس، بلژیک و ایتالیا پشت سر فرانسوی ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گزارش جهان اقتصاد از اقبال صنعت خودرو در پسابرجام

گروه تولید-پس از برجام و گشایش های مرتبط با این توافق جهانی، بسیاری از حوزه های اقتصادی کشور به تکاپو افتادند تا سهمی از این اتفاق میمون را در کارنامه خود ثبت کنند. دراین میان حوزه حمل و نقل، نفت،ارتباطات، کشاورزی و...درصدر جدول تفاهمات با خارجی ها قرار گرفتند اما درصنعت خودرو هم به دلیل جذابیت ذاتی و هم تحریم های مستقیمی که سالها گرفتارش کرده بود گامهای بلندی برداشته شد. پس از حضور فرانسوی ها درپسابرجام و قراردادهای متعدد با دوغول بزرگ فرانسوی، بزرگان صنعت خودروی ایتالیا هم برای مشارکت با ایران تمایل نشان دادند، روز دوشنبه رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا از ادامه مذاکرات با ایتالیایی ها از چند کانال مختلف خبر داد و گفت: احتمال همکاری و قرارداد با شرکت‌های خودروسازی فیات و اویکو بسیار زیاد است. از سوی دیگر نیز روز سه شنبه و به دنبال حضور مقامات ارشد فرانسوی درتهران، یک مقام ارشد صنعتی ایران تاکید کرد: تولیدات رنو و پژو از اسفند ماه همین امسال به بازار می‌آیند. ماجرای تفاهمات با خارجی ها در صنعت خودرو البته به همین جا ختم نشد، روز سه شنبه از یک سو معاون توسعه سرمایه گذاری های صنعتی ایدرو از افتتاح قریب الوقوع کارخانه تولیدگیربکس اتوماتیک با سرمایه گذاری مشترک داخلی و خارجی در شهر زنجان وبا همکاری  گروه پانچ بلژیک و انگلیس خبر داد. بدین ترتیب، و در صورت قطعی شدن این همکاری ها، تا اواخر سال آینده شاهد جهش مهمی در صنعت خودروی کشور خواهیم بود. هیات فرانسوی برای تاکید بر اجرای برجام به ایران آمده است در همین راستا رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ورود هیات بلندمرتبه اقتصادی فرانسه همراه با وزیر امور خارجه این کشور به ایران را نشانه تاکید فرانسه بر اجرای برجام توصیف کرد. منصور معظمی درحاشیه نشست مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با هیات فرانسوی با اشاره به ترکیب این هیات گفت: در این هیات نمایندگان شرکت‌های بزرگ، صاحبان صنایع و مدیران بسیاری از حوزه‌های اقتصادی و صنعتی حضور دارند که شامل بخش زیادی از نیازهای ایران در زمینه‌های صنعتی می‌شود. وی حضور وزیر امور خارجه فرانسه به جای یکی از وزرای اقتصادی این کشور در ایران به همراه یک هیات اقتصادی را حاوی پیام‌هایی دانست و اظهار کرد: پیامی که حضور وزیر امور خارجه فرانسه در ایران دارد و خود نیز آن را اظهار کرده این است که فرانسه به اجرای برجام پایبند است و آن را به صورت جدی دنبال می‌کند.

تفاهم‌نامه با فرانسه به قرارداد رسیده است

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به سابقه روابط اقتصادی ایران و فرانسه بعد از امضای برجام عنوان کرد: تا کنون از ۱۹ تفاهم‌نامه‌ای که با طرف‌های خارجی از زمان حصول برجام امضا شده است، هفت تفاهم‌نامه به قرارداد منجر شده و امیدواریم که تا پایان سال نیز دو تفاهم‌نامه دیگر را به قرارداد تبدیل کنیم. وی حوزه‌هایی که مد نظر ایدرو بوده و با طرف فرانسوی در باره آنها مذاکره شده را شامل انرژی، نفت و گاز، خودرو، راه‌آهن  و واگن شهری و بالگرد عنوان کرد و گفت: امروز در این حوزه‌ها مقداری بیشتر از مذاکره پیش رفتیم و با برخی از آنها به موافقتنامه‌های خوبی رسیدیم و امیدواریم با تسهیلی که به خاطر امضای برجام در این رفت و آمدها ایجاد شده است این همکاری‌ها گسترش یابد و به قراردادهای خوبی برسد.

هیچ قرارداد خارجی بدون رویکرد صادراتی بسته نشده

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایدرو یک مجموعه وارداتی نیست، اظهار کرد: ایدرو ماهیتا سازمانی برای گسترش و نوسازی صنایع است، نه یک مجموعه واردکننده و رسالت آن نیز تقویت توان تولید داخلی با سرمایه‌گذاری خارجی، همکاری‌های مشترک و تولیدات مشترک است. وی همچنین یکی از محورهای اساسی قراردادهای خارجی را صادرات عنوان و تصریح کرد: تا کنون هیچ قرارداد خارجی با هیچ کشوری بسته نشده است که در آن موضوع تولید در خاک ایران و صادرات با همان برند به کشورهای منطقه دیده نشده باشد؛ به گونه‌ای که ما از شرکت رنو و پژو هم خواسته‌ایم تا تولیدی که در خاک ایران انجام می‌دهند را با برند خود به بازارهای اطراف صادر کنند.

تولیدات رنو و پژو  از اسفند ماه به بازار می‌آیند

معظمی در ادامه با اشاره به قراردادهایی که با شرکت‌های خودروساز فرانسوی عقد شده است، گفت: امسال با دو شرکت فرانسوی قراردادی منعقد شده که قرار است تولیدات مشترک آنها با ایران‌خودرو اسفند امسال وارد بازار شود و همچنین تولیدات مشترک رنو با سایپا هم اوایل سال آینده روانه بازار می‌شود. وی درباره قرارداد با رنو اضافه کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین تفاهمنامه‌ای با رنو امضا کرده است که ماه آینده نهایی و به قرارداد تبدیل می‌شود. رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برجام را حاصل موافقت ایران با ۶ کشور جهان دانست و حرف‌های دولت آمریکا به خصوص در دوره ترامپ را بی‌پایه و اساس توصیف و ابراز امیدواری کرد که درایت و عقل به دولت جدید آمریکا برگردد.

با انگلیسی ها گیربکس تولید می کنیم

معاون توسعه سرمایه گذاری های صنعتی ایدرو هم گفت قرار است ۱۹ بهمن ماه جاری کارخانه تولیدگیربکس اتوماتیک با سرمایه گذاری مشترک داخلی و خارجی در شهر زنجان با حضورمقامات کشور افتتاح شود . فرداد دلیری معاون توسعه سرمایه گذاری های صنعتی سازمان گسترش با اشاره به اینکه عرضه خودرو های مجهز به گیربکس اتوماتیک در نوع خود در سالیان گذشته اندک بوده و رقم قابل توجهی نبوده و با عنایت به نیاز مشتریان ایرانی به بهره گیری از این فناوری و بازار پرکشش جهت ابتیاع خودروهایی که برخوردار از این نوع تکنولوژی هستند اظهار داشت :سازمان گسترش با توجه به رهنمودهای وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین رئیس هیات عامل ایدرو ، تصمیم به سرمایه گذاری در این حوزه کرده است. وی با بیان اینکه در این راستا مذاکرات متعددی با شرکت های معتبر بین المللی بعمل آمد ،‌افزود در نهایت این مذاکرات منجر به عقد تفاهم نامه و امضای مشارکت نامه تأسیس شرکت مشترک با گروه پانچ بلژیک و انگلیس شد.ساخت این فرم سرمایه گذاری با مشارکت ۲۰ درصدی سازمان گسترش و ۸۰ درصدی شریک خارجی بوده و محل اجرای طرح در شهرک صنعتی شماره ۱ در شهر زنجان خواهد بود. معاون توسعه سرمایه گذاری های صنعتی ایدرو با اشاره به اینکه در این فرم مشارکت پیش بینی شده ظرفیت تولید سالانه ۱۶۰ هزار دستگاه گیربکس اتوماتیک با فناوری CVT باشد ،‌افزود در این طرح صادرات ۳۰ درصدی محصولات و قطعات و همچنین ایجاد مرکز تحقیق و توسعه و مهندسی کاربردی جهت انطباق انواع گیربکس بر روی خودرو و داخلی سازی ۴۰ درصد قطعات و محورهای گیربکس تولیدی این کارخانه در قرارداد پیش بینی شده است. وی افزود براساس برنامه ریزی انجام شده مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح در ۱۹ بهمن ماه جاری همزمان با ایام الله دهه فجر با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و منصور معظمی رئیس ایدرو انجام خواهد شد .در این مراسم همچنین نمایندگان استان زنجان در مجلس، استاندار وسایر مدیران استانی و همچنین مدیران عامل شرکت های خودروساز و قطعه ساز حضور خواهند داشت.

بلژیکی ها هم پشت در صنعت خودرو ایران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در همین رابطه تاکید کرد: سرمایه گذاران بلژیکی با راه اندازی خط تولید گیربکس اتوماتیک در این استان، صنعت خودرو ایران را متحول می کنند. ناصر فغفوری در گفت وگو با ایرنا افزود: برای نخستین بار سرمایه گذاران بلژیکی برای سرمایه گذاری در این صنعت وارد ایران می شوند. وی از راه اندازی خط تولید گیربکس اتوماتیک در زنجان با سرمایه گذاری شرکت بانیچ بلژیک خبر داد و یادآور شد: برای نخستین بار است که چنین صنعتی وارد کشور می شود و پیش از این ایران در زمینه تولید گیربکس تجربه نداشت. فغفوری اظهار کرد: این شرکت بناست در محل یکی از صنایع غیر فعال در شهرک صنعتی شماره ۱ زنجان مستقر شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در مرحله نخست شرکت بانیچ بلژیک با یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری وارد عمل می شود و فرصت شغلی برای ۱۰۰ نفر ایجاد می کند. وی خاطرنشان کرد: این شرکت تمام صنعت خود را در ایران در سه مرحله اجرا می کند و در این مراحل تعداد اشتغال آن به یک هزار نفر می رسد. فغفوری ادامه داد: ۳۰ درصد هدف تولید این شرکت تامین بخشی از گیربکس اتوماتیک مورد نیاز کشور چین است و مابقی به مصرف صنایع خودروسازی ایران می رسد. وی ابراز کرد: با ورود این شرکت علاوه بر راه اندازی خط تولید گیربکس اتوماتیک، زمینه بهره گیری و به کار اندازی یک صنعت تعطیل در زنجان ایجاد می شود. پس از سرمایه گذاران چینی، ترکیه ای و آذربایجانی، با ورود شرکت بانیچ، فرصت حضور سرمایه گذاران بلژیکی در زنجان فراهم می شود.                  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |