شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 52803 15:56 1395/11/10
واکنش مشاور وزیر خارجه به اظهارات ترزا می: دیر آمده‌اید خاورمیانه جایی برای استعمار پیر ندارد

واکنش مشاور وزیر خارجه به اظهارات ترزا می: دیر آمده‌اید خاورمیانه جایی برای استعمار پیر ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
واکنش مشاور وزیر خارجه به اظهارات ترزا می: دیر آمده‌اید خاورمیانه جایی برای استعمار پیر ندارد

واکنش مشاور وزیر خارجه به اظهارات ترزا می: دیر آمده‌اید خاورمیانه جایی برای استعمار پیر ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: در طی حدود دو ماه اخیر ترزا می، نخست وزیر انگلیس، در سخنانی صریح و تند ایران را تهدید اصلی در منطقه خاورمیانه معرفی کرده و در دیدار اخیر با جمهوریخواهان آمریکا مدعی شده «ایران به دنبال ایجاد «کمان نفوذ از تهران تا مدیترانه» است انگلیس به متحدان منطقه‌ای خود برای مقابله با آنچه وی اقدامات شرارت‌بار ایران خواند، کمک می‌کند».

شاید این رویکرد انگلستان جدید نباشد و ریشه در همان سیاست قدیمی استعماری «تفرقه بینداز و حکومت کن» داشته باشد اما بیان چند باره آن در مدتی کوتاه همزمان با روی کارآمدن دولت جدید ایالات متحده از یک‌سو و مواضع تند کشورهای عربی خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی حکایت از کلید خوردن مرحله جدیدی از استراتژی ایران‌هراسی با حضور انگلیس در منطقه دارد که لازم است ابعاد و لایه‌های مختلف این استراتژی واکاوی شود، آن هم در شرایطی که سوریه و عراق در حال رهاشدن از چنگال تروریست‌های تکفیری مورد حمایت غرب و برخی کشورهای غربی است و برجام توانسته جایگاه بین‌المللی ایران را ارتقا بخشد.

انقلاب اسلامی و برهم خوردن بازی تثبیت آقایی استکبار در منطقه

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهداف انگلیس از اعلام حضور مجدد خود در منطقه با فرستادن پیام علیه ایران و حمایت از اعراب خلیج فارس گفت: واقعیت امر این است که درگیری بین جبهه حق و باطل در طول تاریخ بوده اما با پیروزی انقلاب اسلامی، جبهه حق و جناح مستضعفین یک رهبر شایسته و باتدبیر پیدا کرده است که ساختار پایدار و منسجمی را در برابر ساختار استکباری ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در واقع امروز دو نگاه و تمدن در مقابل هم قرار گرفته‌اند که یک طرف این تمدن، تمدن غربی است که براساس ظلم، تجاوز و سلطه بر تمدن غیر غربی و اسلامی شکل گرفته است که در رأس آن انگلیس قرار داشت و سپس آمریکا در رأس این تمدن قرار گرفت.

شیخ‌الاسلام اظهار کرد: انگلیسی‌ها در سال ۱۹۷۰ شرق سوئز را ترک کردند زیرا یک نیروی قوی در منطقه حضور یافته بود و از مرداد ۱۳۳۲ همکاری مشترک بین این دو (انگلیس و آمریکا) در این منطقه شدت یافته بود تا به واسطه حکومت پهلوی ساختار استکباری را در منطقه خاورمیانه که قلب جهان است تحکیم و تثبیت بخشند و به این ترتیب انگلیسی‌ها به تدریج حضور خود را در شرق سوئز پایان بخشیدند.

مشاور وزیر امور خارجه ابراز کرد: اما آنچه که انگلیسی‌ها تصور نمی‌کردند و برای آنها قابل پیش‌بینی نبود پیروزی انقلاب اسلامی در اواخر دهه ۷۰ در این منطقه حیاتی بود که به خیال خود اسرائیل را در آن منطقه مستقر کرده بودند و فکر می‌کردند که اسرائیل از نیل تا فرات گسترش می‌یابد و آقایی استکبار در منطقه تثبیت می‌شود.

وی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی به‌عقب‌نشینی‌های جدی آمریکا و غرب منجر شد، گفت: هرچند جببه استکبار سعی کرد با جنگ، کودتا، ترور، تحریم و ... موانعی را در مقابل حرکت انقلاب اسلامی ایجاد کند اما در نهایت نیروی انقلاب اسلامی توانست در یک گستره عظیم جغرافیایی پیام خود را برساند و نقطه نیل تا فرات را به عنوان منطقه حیاتی اسرائیل به چالش کشیده و حرکت‌های آزادی‌بخش و مقاومت را در منطقه ایجاد کند که اوج آن در آزادی جنوب لبنان و پیروزی در نبرد غزه رقم خورد و علی‌رغم همه فشارها و توطئه‌ها، استکبار نتوانست طرح‌های خود را پیش ببرد.

انگلیس و بازسازی جبهه استکبار در منطقه با حضور مستقیم/ کمی دیر آمده‌اید!

شیخ‌الاسلام با اشاره به مواضع تند اخیر نخست‌وزیر انگلیس نسبت به ایران گفت: پیر استعمار مجددا به این احساس رسیده که بازسازی جبهه استکبار در منطقه با حضور خودش امکان‌پذیر است و انتخاب ترامپ در آمریکا مزید بر علت شده است و پیوند انگلیس و آمریکا را مستحکم‌تر کرده است. به همین دلیل پس از اینکه انگلیسی‌ها پایگاه جدید نظامی خود را در بحرین ایجاد کردند خانم ترزا می در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس از تهدید بودن ایران سخن می‌گوید.

وی در پایان تأکید کرد: باید به انگلیسی‌ها گفت که دیر آمده‌اید و دیگر نه انگلیس آن کشوری است که خورشید در آن هیچ وقت غروب نمی‌کند و نه ایران آن ایران سابق و نه منطقه دیگر آن منطقه قبلی است و لذا این حضور مجدد انگلیس محکوم به شکست است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |