جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 49225 18:52 1395/09/29
نیاز ۱۴۰هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

نیاز ۱۴۰هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نیاز ۱۴۰هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

نیاز ۱۴۰هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در حاشیه روز دوم نمایشگاه راهسازی، راهداری و حمل‌ونقل مطرح شد

گروه امورزیربنایی-حاشیه های دومین روز نمایشگاه راهسازی، راهداری و حمل‌ونقل هم مانند روز افتتاحیه از متن نمایشگاه مهم تر بود. برگزاری نشست های خبری متعدد در حاشیه این نمایشگاه تمایل حضور خبرنگاران را به حضور در این نمایشگاه بیشتر کرد، اگرچه خلوتی نمایشگاه مذکور و عدم بازدیدکنندگان جدی همچنان از نکات قابل تامل نمایشگاه امسال است. مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در یکی از مهمترین نشست های روز دوم با بیان این‌که برآوردهای انجام شده از پروژه‌های نیمه تمام متفاوت است، اظهار کرد: حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز خواهد بود. خیرالله خادمی در نشست خبری با بیان این مطلب تصریح کرد: اگر بنا باشد در پروژه‌ها تنها به اعتبارات دولتی بسنده کنیم ۳۵ سال زمان خواهد برد تا پروژه‌ها تکمیل شوند. از این‌رو طرح‌ها اولویت‌بندی شده‌اند تا از حدود ۶۰۰ پروژه‌ که ۴۵۰ پروژه آن فعال است آنچه اصلی‌ترین نیاز کشور به حساب می‌آید تمام شود. مدیرعامل شرکت ساخت درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ساخت ۱۰ کریدور جاده‌ای کشور نیز گفت: وزیر راه و شهرسازی اعلام کردند که به جای ساخت پروژه‌ها به شکل محدود، طرح‌هایی کلان اتخاذ شود تا در دل آنها اهداف کلان پیگیری شود. در این راستا ۱۰ کریدور طراحی شده که از میان آنها دو کریدور با دریافت ردیف‌های اعتباری کار خود را آغاز خواهند کرد. خادمی توضیح داد: کریدور شماره یک که مربوط به اتصال سواحل خلیج فارس به یکدیگر می‌شود از شلمچه تا بندر گواتر به طول ۱۷۵۰ کیلومتر ادامه خواهد یافت. کریدور شماره ۱۰ نیز که بندر امام خمینی (ره) را به مرز بازرگان وصل می‌کند با در نظر گرفتن منابع اعتباری لازم کار خود را آغاز کرده است. وی همچنین از برنامه‌ریزی جدی برای بهبود وضعیت جاده‌های شمالی کشور خبر داد و گفت: در این مسیر هفت جاده وجود دارد که با وجود تنگناهای مالی اعتباری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به دست آورده و کار در آنها ادامه دارد. محور فیروزکوه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سه کیلومتر تا چهار خطه شدن کامل فاصله دارد و در محور هراز نیز با وجود نیاز به ساخت ۱۷ کیلومتر تونل از ۲۵ کیلومتر برنامه‌ریزی شده ۲۰ کیلومتر اجرایی شده است.

برقراری حمل‌ونقل ترکیبی از بمبئی تا مسکو

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت هم در نشستی دیگر با اشاره به اقدامات جدی که در عرصه ساخت راه‌آهن صورت گرفته، از گسترش بخش ریلی ایران در منطقه خبر داد و گفت: به شکل آزمایشی اتصال بمبئی به مسکوی روسیه چندی قبل اجرایی شد که با موفقیت آن می‌توان انتظار داشت این مسیر رونق جدی بگیرد. علی ذاکری در نشست خبری با بیان این مطلب تصریح کرد: مسیر دریایی اتصال هند به روسیه حدود ۴۵ روز زمان می‌برد، اما با توجه به طرحی که با محوریت ایران اجرایی شده این زمان به ۲۲ روز کاهش می‌یابد و امکان آن وجود دارد که با نهایی شدن زیرساخت‌های لازم این رقم به ۱۶ روز نیز برسد. به گفته وی در این مسیر ابتدا کالاها از بمبئی به بندرعباس می‌رسد سپس از طریق راه‌آهن به قزوین منتقل می‌شود. از قزوین تا آستارا به وسیله جاده حمل شده و از آستارای آذربایجان به روسیه می‌رسد. معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت با بیان این‌که خوشبختانه طرح‌های اولویت‌دار ریلی از تخصیص منابع اعتباری گسترده‌ای بهره‌مند شده است، اظهار کرد: ما انتظار داریم حدود ۹۶۰ کیلومتر خط ریلی در دست ساخت با پیگیری‌های جدی به بهره‌برداری نزدیک شود. ذاکری درباره‌ی آخرین وضعیت راه‌آهن غرب نیز گفت: افتتاح این پروژه تا منطقه فیروزان نهایی شده است و امیدواریم با رسیدن منابع مالی لازم حدفاصل فیروزان تا کرمانشاه نیز تا هفته دولت به بهره‌برداری برسد. وی با بیان این که راه‌آهن ایران یکی از ایمن‌ترین شبکه‌های ریلی جهان به حساب می‌آید، تصریح کرد: با توجه به این‌که تا حدود ۱۳ هزار کیلومتر خط ریلی فعال داریم تعداد سوانح بزرگ ریلی در ایران در ۱۰ سال گذشته تنها دو مورد بوده است. معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت خاطر نشان کرد: امیدواریم این روند در آینده نیز ادامه یابد و با وجود آنکه حادثه ریلی اخیر بسیار تلخ و دردناک بود، راه‌آهن ایران همچنان به عنوان یک شبکه ایمن به کار خود ادامه دهد.

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی خارجی در آزادراه‌های ایران

معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت هم در این نشستها با بیان این‌که آنچه در طول ماه‌های گذشته در آزادراه تهران – شمال اتفاق افتاده در قیاس با ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه است اعلام کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قطعه نخست این آزادراه تا بهار سال آینده زیر بار ترافیک خواهد رفت. سید حسین میرشفیع در نشست خبری با بیان این مطلب، اظهار کرد: آزاد راه تهران – شمال با وجود آنکه در کریدورهای ترانزیتی کشور نقش مهمی ندارد، اما به دلیل قرارگرفتن در مسیر توریستی مهم برای مردم اهمیت زیادی دارد و از این‌رو دولت با همکاری بنیاد مستضعفان سرعت کار در این پروژه را به شکل قابل توجهی افزایش داده است. وی درباره‌ی آخرین وضعیت قطعه نخست این آزادراه گفت: این قطعه که از سوی چند پیمانکار داخلی با سرعت بسیار بالایی در حال پیگیری است، در طول یکسال گذشته معادل ۲۰ سال قبل پیشرفت فیزیکی داشته انتظار داریم با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته این قطعه تا سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد. معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت اضافه کرد: در قطعه دوم نیز مناقصه با موفقیت انجام شد تا کار بر روی آن با جدیت پیگیری شود. تونل البرز به عنوان طولانی‌ترین تونل کشور در یک لاین به مرحله بهره‌برداری کامل رسیده و کار برای انتخاب پیمانکار لاین دوم نیز نهایی شده است. به گفته میرشفیع، در قطعه سوم با توجه به پیشنهادهایی که سرمایه‌گذاران خارجی داشته‌اند به دنبال این هستیم که با سیستم EOT کار اجرایی بر روی این قطعه به زودی و پس از انجام مطالعات نهایی آغاز شود. معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت با بیان این‌که پیشنهادهای بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری در آزاد راه‌های ایران داشته‌ایم، بیان کرد: طبق برآوردهای ما در آینده نزدیک رقمی نزدیک به سه میلیارد یورو در این پروژه‌ها از سوی سرمایه‌گذاران خارجی وارد خواهد شد.

نوسازی ناوگان مسافری باید در اولویت باشد

رئیس هیأت مدیره شرکت رجا هم در نشستی خبری با اشاره به محدودیت‌های مالی این شرکت گفت: با حمایت سهام‌داران برای بهبود وضعیت مالی و منابع شرکت ، امکان خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به هم‌وطنان میسر ‌می‌شود. سید محمد راشدی اظهار کرد: هدف ما ارتقای خدمات‌دهی از نظر کیفی و افزایش آسایش و امنیت هم‌وطنان است و در این راه کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد. رئیس هیأت مدیره رجا با بیان اینکه بعد از واگذاری رجا در سال ۸۸، این شرکت هیچ یارانه‌یی از بابت خدمات تکلیفی دولت دریافت نکرده است خاطرنشان کرد: علیرغم این مسأله، رجا همچنان خدمات تکلیفی را از بابت قطارهای محلی و حومه‌یی و برخی مسیرهای دیگر انجام می‌دهد که منجر به زیان شرکت می‌شود. راشدی میزان زیان رجا از بابت خدمات تکلیفی و ... طی سالیان اخیر را بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: متأسفانه در دولت قبل بخش مسافری اعم از زیر ساخت و حمایت از شرکت‌های ریلی مورد بی‌مهری قرار گرفت. راشدی با اشاره به میانگین سن ۳۱ سال ناوگان مسافری گفت: متأسفانه خدمات‌رسانی مطلوب و در شأن ملت عزیزمان با این ناوگان فرسوده امکان‌پذیر نیست.

سالیانه ۵ میلیارد دلار انرژی در واحدهای مسکونی به هدر می رود

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم در نشستی دیگر گفت: سالیانه پنج میلیارد دلار انرژی در ساختمان های کشور هدر می رود و رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در این زمینه بسیار ضروری است. محمد شکرچی زاده افزود: بیش از ۲۰ سال از اجرای مبحث مقررات ملی ساختمان می گذرد و بررسی های نشان می دهد تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد این مبحث در زمینه مصرف انرژی در ساختمان های کشور استفاده می شود. وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲۰ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد و هرسال یک میلیون واحد مسکونی به آن اضافه می شود، گفت: برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در این واحدهای مسکونی باید مبحث ۱۹ رعایت شود. شکرچی زاده با اشاره به اهداف این مرکز یادآور شد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از سال ۱۳۹۲ با چهار هدف در حوزه های حمل ونقل، ساختمان و ابنیه ، معماری و شهرسازی و مالی و اقتصادی کار خود را در دولت تدبیر و امید آغاز کرد تا با انجام تحقیقات علمی در این بخش ها بتواند نتایج مثبت آن را در اختیار مسوولان و کاربران قرار دهد. شکرچی زاده گفت: در حوزه حمل ونقل سامانه مدیریت روسازی راه های شریانی کشور به طول ۵۵ هزار کیلومتر تعریف شد تا با توجه به کمبود منابع مالی، بهسازی و روکش راه های کشور به خوبی مدیریت شود. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در حوزه ساختمان و ابنیه کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها مورد توجه قرار گرفت تا با ارایه راهکارهای مناسب در مصرف انرژی در ساختمان ها با توجه به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان صرفه جویی شود.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |