جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 24523 18:01 1394/10/25
ماهیت صنعت نساجی قاچاق پذیر است

ماهیت صنعت نساجی قاچاق پذیر است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ماهیت صنعت نساجی قاچاق پذیر است

ماهیت صنعت نساجی قاچاق پذیر است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خشکاندن ریشه قاچاق با پلمب مغازه‌ها عملی نمی‌شود

گروه تولید-دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران با بیان اینکه مسئله قاچاق باید به طور ریشه‌ای از بین برود، تصریح کرد: به جای اینکه مسئله قاچاق از قسمت انتهایی یعنی با پلمپ کردن مغازه ها پیگیری شود، باید از سرچشمه این موضوع بررسی و ریشه آن خشکانده شود. محمد مهدی رییس زاده در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی (مواد اولیه، ماشین آلات و خدمات وابسته) درمحل نمایشگاه های استان اصفهان به مسئله قاچاق در صنعت نساجی اشاره و اظهار کرد: جلساتی در وزارتخانه با کمک انجمن های همگن و انجمن صنایع نساجی ایران برگزار شده است که در هفته جاری با موضوع جلوگیری از قاچاق پتو شروع به کار کرده است دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران به قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: یکی از موارد خوبی که در نظر گرفته شده است، بحث برندینگ است. در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و اتاق اصناف در حال شناسایی و احراز برندها ثبت شده واقعی هستند. رییس زاده با بیان اینکه حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد صنعت نساجی ایران خصوصی است، ادامه داد: امیدواریم با ورود به فضای پساتحریم، مشارکت طرف خارجی و اتکای به توان تولید داخلی و صدور بخشی از محصولات تولیدی به خارج از کشور فراهم شود. وی خاطرنشان کرد: علی رغم تمام مسایل و تحریم ها، در بخش فرش ماشینی و کفپوش ها صادرات خوب و حاشیه سود مناسبی وجود داشته است. در بخش پوشاک نیازمند به یک سری فعالیت های فرهنگی و رسانه ای هستیم که در کنار آن بحث مد و لباس مطرح می شود و در زمینه مد و لباس همکاری هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته اما این همکاری ها کافی نبوده است. دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران، تصریح کرد: زمانی که در داخل یک فصل از مد عقب می افتیم، برخی پوشاک را با قیمت پایین و به صورت قاچاق وارد کشور کرده و با بردن زیر آهار، به صورت برند خارجی در بازار توزیع می کنند. ۹۵ درصد این محصولات موارد تقلبی هستند و درنهایت باعث ضربه زدن به تولید داخلی می شوند. وی با بیان اینکه ماهیت صنعت نساجی قاچاق پذیر است، ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند به توسعه صنعت نساجی کمک کند.

۲۰ درصد صنعت نساجی نیازمند نوسازی است

معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش گفت: حداقل ۲۰ درصد صنعت نساجی کشور نیاز به نوسازی و تعویض ماشین آلات ضروری را دارد. مجتبی خسروتاج اظهار کرد: به زودی تحریم‌ها علیه کشور برداشته خواهد شد و تمام صنعتگران و تولیدکنندگان کشور باید از فضای جدید ایجاد شده، استفاده کنند. وی با بیان اینکه صنعت نساجی برای وزارت صنعت یک صنعت کلیدی و راهبردی محسوب می‌شود، افزود: حجم تجارت جهانی نساجی حدود ۸۰۰ میلیارد دلار است و با توجه به این حجم تجارت، کشور ما نیز می‌تواند در این بازار حضور گسترده داشته باشد. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، بزرگترین چالش صنعت نساجی را موضوع قاچاق ذکر کرد و ادامه داد: اگر نگوییم تمام واحدهای صنعتی و ماشین آلات صنعت نساجی نیاز به نوسازی دارد، حداقل در ۲۰ درصد صنعت نساجی کشور نیاز به نوسازی و تعویض ماشین آلات ضروری است. خسروتاج اضافه کرد: واحدهای صنعتی نساجی در مسایل بانکی، مسایل مالیاتی و تامین اعتبار برای نوسازی و به روز رسانی تجهیزات وزارت صنعت را در کنار خود ببینند.

صنعتگران طرح ارائه دهند

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این همایش گفت: تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این موضوع است که بحث بازسازی و نوسازی و توسعه صنعت نساجی با جدیت پیگیری شود. بنابراین تمام صنعتگرانی که در این رابطه آمادگی دارند می‌توانند طرح‌های بازسازی و نوسازی خود را تهیه و به وزارتخانه ارائه دهند. گلناز نصراللهی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها ۴٫۸ درصد سهم هزینه پوشاک در خانوار می‌شود و سهم بازار پوشاک در کشور حدود ۱۱ میلیارد دلار است. درصورتی که سهم خانوار به ۶٫۸ درصد که در چند سال گذشته وجود داشته، بازگردد، سهم بازار پوشاک بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار خواهد شد. وی به قاچاق پوشاک اشاره کرد و افزود: در حال پیشبرد طرح مبارزه با قاچاق کالاهای نساجی با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا هستیم که در سه مرحله عملیاتی خواهد شد. مرحله نخست اولویت دادن به تولید و برداشتن موانع تولید محصولات نساجی، مرحله دوم اقدامات مربوط به کنترل مبادی ورود محصولات قاچاق و مرحله سوم، فعالیت‌های فرهنگی در این خصوص است. مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: قرار شده است که وزارتخانه کار ایجاد ارتباط بین صنعتگران نساجی و سازمان‌های امور مالیاتی و واحدهای بانکی اقداماتی را انجام دهد که جلساتی در این خصوص برگزار شده است. نصراللهی اضافه کرد: در راستای پیگیری بحث بازسازی و نوسازی و توسعه صنعت نساجی تمام صنعتگرانی که در این رابطه آمادگی دارند می‌توانند طرح‌های خود را تهیه و به وزارتخانه ارائه دهند. وزارتخانه نیز تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای این موضوع در نظر گرفته است که به صنعتگران و واحدهای صنعتی دارای طرح و برنامه ارائه خواهد کرد. وی به رقابت پذیری صنعت نساجی اشاره کرد و افزود: برای رقابت پذیری صنعت نساجی اقداماتی انجام گرفته است که از جمله آن می‌توان به یکسان سازی تعرفه های ورودی و واردات پارچه از شکل کیلویی به شکل متری اشاره کرد. چنین اقداماتی باعث شده که واردات نخ و پارچه حدود ۲۰ درصد کاهش یابند. مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پوشاک زنجیره اصلی و نهایی صنعت نساجی است، گفت: بخش پوشاک در صنعت نساجی از بیشترین ارزش افزوده برخوردار است. در بخش پوشاک در حال هدایت واردات به سمت واردات رسمی، اقداماتی انجام گرفته است، اما همچنان در قاچاق پوشاک با مشکل مواجه هستیم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |