جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 51577 19:08 1395/10/28
فناوری شیره طبیعت را کشید

فناوری شیره طبیعت را کشید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فناوری شیره طبیعت را کشید

فناوری شیره طبیعت را کشید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آخوندی در سومین کنفرانس بناهای بلند مطرح کرد:

گروه امورزیربنایی-وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه سومین کنفرانس بناهای بلند با اشاره به وضعیت کنونی کلانشهرهای ایران، با تاکید بر بازخوانی زندگی شهری مدرن در ایران گفت: برای توسعه و آینده ایران باید به نقد مدرنیته و تبعاتی که به جای گذاشته اندیشه کنیم. عباس آخوندی ادامه داد: بسیار به این موضوع اندیشه کرده‌ام که چه تصویری از تهران، مشهد، اصفهان و یا هرکلان‌شهر دیگری وجود دارد و همچنین وضعیت زندگی شهری بازتاب‌دهنده چیست؟ وی تصریح کرد: وضعیت زندگی شهری ایران بازتاب‌دهنده اغتشاش ذهنی در عصر معاصر است و همه این‌ها نشان می‌دهد که ما اینگونه فکر می‌کنیم. آخوندی گفت: خیلی‌ها برای توسعه ایران و آینده آن نظرشان این است که به نقد سنت بپردازیم و بگوییم سنت چه گرفتاری‌هایی داشت و از نقد سنت به توسعه برسیم. درحالی که به گفته یک اندیشمند تاریخی نیز می‌توان به روش معکوس فکر کرد، یعنی باید به نقد مدرنیته بپردازیم و اندیشه کنیم که فهم ما از زندگی مدرن چه بود که دچار چنین وضعیتی شدیم. وی اظهار امیدواری کرد کنفرانس بناهای بلند باید جایی باشد که مبنایی‌تر و بنیادی‌تر به مفهوم بناهای بلند که دنیای معاصر را شکل داده نگاه کند و این نگاه نه فقط از منظر ترافیک، نما و معماری و مناظر تک‌بعدی که همه‌جانبه باشد.

توجه به بناهای بلند از منظر سایر علوم

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بررسی بناهای بلند از منظر اقتصاد سیاسی گفت: در اقتصاد سیاسی بحثی تحت عنوان برون‌ریز وجود دارد. برون‌ریز می‌گوید انسان‌ها علاقمند هستند تا هزینه خود را بیرون بریزند و به دیگری تحمیل کنند. آخوندی ادامه داد: ساخت یک ساختمان بلند و بی‌ضابطه تمام آسایش و زندگی همسایگان را به خطر خواهد انداخت، بدین معنا یک سرمایه‌گذار در ساختمان بلند در محله‌ای که ارتفاع ساختمان‌ها مشخص است برای اینکه به آفتاب بیشتری برسد با ارزان‌ترین قیمت هزینه را به جامعه بار می‌کند. وی گفت: برون‌ریز کردن هزینه از منظر اقتصاد سیاسی به نفع سرمایه‌گذار و ذی‌نفع و به ضرر جامعه است. آخوندی افزود: معتقدم بلندمرتبه سازی در ایران از منظر اقتصاد سیاسی هزینه‌کردن از جیب ملت ایران است و نفع کوتاه‌مدتی را برای اقشار خاصی ایجاد می کند و به معنای سربار کردن هزینه‌های فراوان به ملت است. وزیر راه و شهرسازی گفت: این نکته بسیار مهمی است که می‌گویند کشور و مدیریتی موفق است که بتواند همه افراد را موظف کند تا هزینه‌ای به دیگری تحمیل نکنند. بدین معنا اگر کسی توانست پساب صنعتی را به رودخانه بریزد، عدالت ندارد. این مقام مسئول ضمن اظهار تأسف از اینکه اصلی‌ترین مسئله اهواز که لب کارون واقع شده آب شرب و دفع فاضلاب است، گفت: اهواز دو مسئله اصلی دارد، تصورش برای ما سخت است که ساکنان آن مناطق روی منابع نفت بنشینند و در کنار پرآب‌ترین رودخانه ایران اصلی‌ترین مسئله‌شان آب و دفع فاضلاب باشد. تنها به این خاطر که فاضلاب شهر به رودخانه می‌ریزد.

فناوری نمی‌تواند هرنوع تصرفی را در اختیار ما قرار دهد

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در حوزه ایران‌شهری و زندگی ایرانی به بحث برون‌ریز به طبیعت اشاره کرد و گفت: ایران کشوری است که در منطقه‌ نسبتا خشکی واقع شده و نگاهی به تاریخ شهرسازی ایران نشان می‌دهد زندگی شهری و سکونتگاه‌ها در این کشور به شدت پراکنده بوده است. اما بعد از آمدن فناوری به ایران این تصور ایجاد شد که ما به لطف فناوری می‌توانیم شیره طبیعت را بکشیم و هرجا خواستیم می توانیم هرگونه تصرفی انجام دهیم. این نکته بسیار مهمی است که در بازخوانی مدرنیته ایران باید مایه عبرت باشد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ایران اساسا شهرهای بزرگ وجود نداشت گفت: اساسا طبیعت، منابع زیستی، آب و هوا اجازه نمی‌داد تجمع زیادی در شهرها صورت بگیرد. این درک غلط از زندگی شهری است که فناوری می‌تواند هرنوع تصرفی را در اختیار ما قرار دهد و ما با فناوری می‌توانیم همه چیز را تغییر دهیم. آخوندی با بیان این که ایران با بحران زیست‌محیطی و آب روبه رو است گفت: متأسفانه در جامعه سیاسی و آکادمیک ما به این دو مسئله مهم کم‌توجهی می‌شود. وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از قابلیت زندگی در تهران کوهپایه‌ای به این بستگی دارد که انتقال هوا توسط نسیم از کوه به دشت و دشت به کوه انجام می‌شود اما در حال حاضر ساختمان‌های بلند موانع جریان هوا در تهران هستند و همین مسئله است که تهران را با مشکلات عمده‌ای مواجه کرده است.

تشدید مشکلات زیستی تهران با ساخت بناهای بلند در کریدورهای اصلی

وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال که آیا در تهران با توجه به مشکلاتی که در زمینه آب و هوا و ترافیک دارد، می‌توان ۱۵ میلیون نفر را بارگذاری کرد؟ گفت: متاسفانه در کوهپایه‌های تهران مجوزهای ساختمان‌های بلندی داده شده که در کریدورهای اصلی هوای تهران ساخته شدند و با این کار عملا گردش هوا در شهر تهران به دلیل موانع فروان با مشکلات عمده‌ای مواجه شده است. عباس آخوندی در بیان سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهرسازی با توجه به اینکه در تهران ظرفیت بارگذاری بیش از اندازه است، گفت: باید بپذیریم که نهایتا هر جغرافیایی یک ظرفیت طبیعی دارد و ما باید اندیشه کنیم که آیا می‌توانیم تهرانی داشته باشیم که با محدودیت‌هایی که در ظرفیت‌های آب و هوا و ترافیک دارد ۱۵ میلیون نفر در آن بارگذاری شود؟ وزیر راه وشهرسازی با انتقاد از نحوه بارگذاری در کلانشهر تهران افزود: نحوه بارگذاری در تهران عوارض بسیار زیادی دارد.هم‌اکنون زمستان است و ما با روزهای ناسالم محیط‌ زیستی روبرو هستیم که بخش عمده‌ای از ناسالم بودن محیط‌ زیست ناشی از شهرسازی در کلانشهر تهران است. آخوندی ادامه داد: متاسفانه در کوهپایه‌های تهران مجوزهای ساختمان‌های بلندی داده شده که در کریدورهای اصلی هوای تهران ساخته شدند و با این کار عملا گردش هوا در شهر تهران به دلیل موانع فراوان با مشکلات عمده‌ای مواجه شده است. وی افزود: ساخت بناهای بلند بی‌ضابطه، حمل ونقل خصوصی، کمبود حمل ونقل عمومی که در آینده باید افزایش یابد، کیفیت نازل سیستم‌های موتوری در تهران و تمایل به افزایش جمعیت‌پذیری در تهران همگی نشانه این مطلب هستند که از وضعیت نابه‌سامان عبرت نگرفتیم. این مقام مسئول تصریح کرد: باید یک نقطه بازگشتی را در طراحی شهری ایران مدنظر قرار دهیم و آن نقطه بازگشت این است که بررسی کنیم شهرهای ما در نهایت دارای چه ظرفیت‌های زیستی هستند.

همگامی ایران با جامعه جهانی در مسیر شهرهای سبز

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز در این کنفرانس با تاکید بر همگامی ایران با جامعه جهانی در مسیر ایجاد شهرهای سبز، گفت: تداوم کنفرانس بناهای بلند نشان می‌دهد که ما در اهداف برگزاری کنفرانس‌های پیشین موفق عمل کردیم. حامد مظاهریان با بیان سیاست‌های بازار مسکن و رونق بازار گفت: وظیفه دولت سیاست‌گذاری و تسهیل‌گری است. دخالت دولت‌ها در بازار مسکن که همیشه مبتنی بر ساخت و ساز توسط مردم بوده به وسیله دولت سفارش نمی‌شود. مظاهریان افزود: شاخص‌های پیش‌نگر در ۹ ماهه اول امسال امیدبخش است. در حال حاضر ما شاهد حدود ۹ درصد افزایش مبایعه‌نامه‌ها هستیم و حدود ۵ تا ۸ درصد افزایش قیمت در بازار مسکن رخ داده که زیر قیمت تورم گزارش می‌شود. وی ادامه داد: در ۶ ماه نخست سال جاری افزایش ۵ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی را داشتیم که این شاخص‌های پیش‌نگر نشان می‌دهد که سیاست دولت تقویت عرضه و تقاضاست که این سیاست به شروع رونق در بازار کمک فراوانی کرده است. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی اظهار امیدواری کرد تا با ثبات سیاسی-اقتصادی در کشور روند رونق نسبی در بازار مسکن بتواند در سال‌های آینده به نتیجه دلخواه برسد. مظاهریان گفت: ما در حال حاضر بالاترین میزان کمک به خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان را در کشور داریم و آمارها نشان می‌دهد که استقبال در این حوزه به حدی بوده که ۱۶۰ هزار نفر در این حساب‌ها پس‌انداز کرده‌اند و حدود ۲ هزار و ۶۰۰میلیارد تومان در بانک مسکن سپرده‌گذاری شده است. این مقام مسئول افزود: دو برابررقم سپرده‌گذاری شده در بانک مسکن در سال ۹۶ به بازار مسکن تزریق می‌شود و همه این‌ها نشان‌دهنده سیگنال‌های خوبی برای سازندگان است تا برای سال آینده به بازار مسکن ورود کنند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |