شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 76609 12:36 1396/10/27
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مطرح کرد؛ جزئیات قطع بودجه نهادهای خاص در سال ۹۷

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مطرح کرد؛ جزئیات قطع بودجه نهادهای خاص در سال ۹۷

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مطرح کرد؛ جزئیات قطع بودجه نهادهای خاص در سال ۹۷

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مطرح کرد؛ جزئیات قطع بودجه نهادهای خاص در سال ۹۷

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: یحیی کمالی پور با بیان اینکه آنچه اکنون در کمسیون تلفیق بودجه اتفاق می افتد قطعی نیست، اظهار کرد: تصمیم کمیسیون به صحن مجلس ارائه می شود و در معرض دید نمایندگان قرار می گیرد و نهایتا این همه نمایندگان هستند که تصمیم می گیرند و به مصوبه کمیسیون تلفیق رای منفی یا مثبت می دهند.

نماینده جیرفت و عنبرآباد با اشاره به مصوبه روز دوشنبه کمیسیون تلفیق مبنی بر قطع بودجه نهادهای خاص گفت: هر نهادی که خارج از سیستم وزارتی دولت باشد، به عنوان نهاد خاص تلقی می شود؛ مثل دانشگاه جامعه المصطفی یا حوزه های علمیه یا موسسات فرهنگی و قرآنی.

کمالی پور افزود: بیش از ۵۰ نهاد خاص در کشور داریم و اینگونه نیست که قرار باشد بودجه یک مورد خاص قطع شود. نهادهای خاص آن دسته از نهادها هستند که خارج از سیستم اجرایی دولت تعریف شده‌اند. نمایندگان مجلس براساس ظرفیت های جامعه، نیازهای موجود، شرایط و درصد رضایتمندی مردم و اقشار مختلف، اهم و مهم کرده و تصمیم‌گیری می کنند. اینگونه نیست که بگویند فلان نهاد دارای بودجه باشد و فلان نهاد بودجه نداشته باشد.

وی با بیان اینکه نهادهای خاص در سال های گذشته دارای بودجه بودند و نمایندگان متعرض بودجه آن‌ها نمی‌شدند، تاکید کرد: نمایندگان مجلس زمانی که احساس می شود مشکلات موجود در برخی حوزه ها بیشتر از بعضی حوزه های دیگر است، از بودجه حوزه های کم‌مشکل کاسته و بر بودجه حوزه های پرمشکل می افزایند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ ضمن انتقاد از بودجه مصرفی کشور گفت: متاسفانه ۸۵ درصد کل بودجه مصرفی است. این بدان معناست که ما بودجه را به دست می آوریم و به مصرف می رسانیم. درواقع چیزی از این بودجه نمی ماند و به کارهای عمرانی درصد کمی از بودجه تخصیص می یابد.

کمالی پور تصریح کرد: در حال حاضر که بودجه ۹۷ را جمع‌بندی می کنیم و احتمالا در هفته پایانی این کار به سر می بریم، واقعا در حوزه منابع خود مشکل داریم. پیش از این قرار بود قیمت حامل های انرژی افزایش یابد و ۳۳ میلیون یارانه‌بگیر حذف شوند. اما هیچ کدام از این مسائل اتفاق نیفتاده و بنابراین مشکل کسری منابع مالی باید از جایی برطرف شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اضافه کرد: قطع شدن بودجه نهادهای خاص به این معنا نیست که این نهادها مشکلی ندارند. ممکن است این نهادها نیز گرفتاری های خود را داشته باشند اما تصور کنید کسی زمین افتاده و در حال جان دادن است؛ و از سوی دیگر کسی می گوید گوشه ای از بدنش دچار درد است؛ اول به کدام مورد باید کمک کرد؟ نگاه نمایندگان به بودجه نیز به همین ترتیب است؛ وگرنه نمایندگان مخالف نهاد خاصی نیستند.

وی در ادامه گفت: ضرورتی که نمایندگان کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در شرایط حاضر احساس کرده‌اند، قطع بودجه نهادهای خاص بوده است اما این امکان وجود دارد که مصوبات این کمیسیون به صحن مجلس بیاید و هیچ کدام رای نیاورد.

به گزارش آنا، در سال‌های گذشته دولت مواردی را به عنوان کمک به نهادهای خاص و موسسات غیردولتی آموزشی و فرهنگی ذیل عنوان جدول شماره ۱۷ اختصاص می‌داد که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شد. در بودجه سال ۹۷ دولت جدول مزبور را حذف کرد اما بودجه آن‌ها را در زیرفصل‌های برخی وزارتخانه‌ها قرار داد.

پیش از این حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای کمک به این نهادها در بودجه های سالیانه در نظر گرفته می شد اما کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ روز دوشنبه (۲۵ دی ماه) براساس بررسی های صورت گرفته تشخیص داد که کمک به نهادهای خاص و موسسات غیر دولتی فرهنگی و آموزشی در شرایط کنونی که حاکم بر بودجه است به صلاح نیست؛ بنابراین با پیشنهاد نمایندگان و تصویب کمیسیون تلفیق این بودجه حذف شد.

گفتنی است بودجه نهادهای خاص با تصویب کمیسیون تلفیق برای سود وام مسکن رزمندگان و معلولان به صورت یارانه اختصاص یافت؛ به گونه ای که ۸۰ درصد به عنوان یارانه سود مسکن به رزمندگان و ۲۰ درصد به عنوان یارانه سود مسکن به معلولان اعطا شود. بنابراین در شرایط فعلی با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق چیزی به عنوان کمک به نهادهای خاص و موسسات غیر دولتی آموزش فرهنگی وجود ندارد. البته بودجه عمرانی این نهادها و موسسات در جای خود باقی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |