شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 71948 13:56 1396/08/06
عضوکمیسیون انرژی مجلس: دست‌‌درازی به منابع صندوق توسعه ملی ممنوع شود

عضوکمیسیون انرژی مجلس: دست‌‌درازی به منابع صندوق توسعه ملی ممنوع شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عضوکمیسیون انرژی مجلس: دست‌‌درازی به منابع صندوق توسعه ملی ممنوع شود

عضوکمیسیون انرژی مجلس: دست‌‌درازی به منابع صندوق توسعه ملی ممنوع شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: رهبر معظم انقلاب این هفته در مراسم مشترک دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش، بخشی از سخنان خود را به مسائل اقتصادی و از جمله ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اختصاص دادند. ایشان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مهمترین مسئله کشور، موضوع اقتصاد و معیشت مردم است، اظهار کردند که بنای اقتصاد کشور نیز باید یک بنیان امنی باشد. ایشان بنیان اقتصادی کشور را به دلیل وابسته بودن به درآمد نفت، ناامن خواندند و تأکید کردند: وابستگی اقتصاد به نفت، یک مشکل تاریخی و به جامانده از دوران قبل از انقلاب است و همین موضوع موجب شده است که ما در دوران‌های مختلف در زمینه فروش نفت و درآمد حاصل از آن، دغدغه داشته باشیم. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه تا وقتی اقتصاد کشور از نفت فاصله نگیرد، بنیان صحیح و امنی به‌وجود نخواهد آمد، خاطر نشان کردند: بیان این موضوع اقتصادی در این محیط نظامی، برای نشان دادن اهمیت امنیت در همه بخش‌ها است.

درآمدهای نفتی صرف هزینه‌های جاری می‌شود

«اسدالله قره‌خانی الوستانی» سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان لوازم پایان دادن به وابستگی به درآمدهای نفتی پرداخت و اظهار کرد: درآمد نفتی برای کشورها می‌تواند یک مزیت و پیشران اقتصاد باشد؛ کما اینکه در برخی کشورها همانند نروژ هستند که درآمد نفتی به درستی مدیریت شده و در جهت زیرساخت و فعالیت‌های درازمدت و مولد به کار گرفته می‌شود، اما در کشور ما درآمد نفتی به سمت هزینه‌های جاری و هزینه‌های غیرضروری می‌رود، در صورتی‌که هزینه‌های جاری کشور بایستی از طریقی غیر از نفت تأمین شود. در تمام دنیا هم چنین روندی وجود دارد که مثلا در بخشی از فعالیت‌های آموزشی، رفاهی، امنیتی، انتظامی، قضایی و ... برای نیازمندی‌های جاری خودشان از نفت استفاده نمی‌کنند اما در مقابل خدماتی که به آحاد مردم ارائه می‌دهند، کسب سود می‌کنند.

سازوکارهای اداره کشور به سمت درآمدهای خارج از نفت تعریف شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: برخی از افراد به صورت متفاوت از این خدمات استفاده می‌کنند و برخی از آنها شاید انتفاعی از خدمات نداشته باشند اما کسی که درآمد بالا و تمکن اقتصادی دارد و فعالیت‌های متنوع تولیدی و خدماتی انجام می‌دهد، وی نباید به همان اندازه شخصی که درآمد کمی دارد، مالیات پرداخت کند.

نماینده علی آباد کتول در خانه ملت یادآور شد: با این اوصاف باید سازوکارهایی تعریف شود که اداره کشور به سمت درآمدهای خارج از نفت حرکت کند و این درآمدها می‌تواند درآمدهای صادراتی، مالیاتی، درآمدهای حاصل از گمرکات و ... باشد اما متأسفانه در طی سال‌های قبل و بعد از انقلاب در دولت‌های مختلف وابستگی به نفت همچنان ادامه داشته است. هرچند که ممکن است در مقاطعی این وابستگی کاهش پیدا کرده باشد اما همان زمان هم که کاهش پیدا کرده، زمانی بوده که درآمد نفتی ما کاهش پیدا کرده است، نه اینکه به گونه‌ای مدیریت شده باشد که ما دستمان را به سمت پول نفت دراز نکنیم.

لوازم بهره‌گیری مناسب از درآمدهای صندوق توسعه ملی

قره‌خانی عنوان کرد: اگر براساس توصیه رهبر معظم انقلاب عمل کردیم که فرمودند صندوق توسعه ملی را ایجاد کنید و بخشی از درآمدهای نفتی را که از ۲۰ درصد شروع شد و اکنون به ۳۰ درصد رسیده است به سمت سرمایه‌گذاری مولد و حمایت از واحدهای تولیدی ببرید، بسیار موفق عمل کرده‌ایم اما همچنان دولت درآمدهای نفتی را رها نکرده و هر روز به بهانه‌ای برای کارهای اجرایی خود از همان درآمدها استفاده می‌کند. وی تأکید کرد: با این اوصاف نمی‌توانیم با قاطعیت بگوئیم که وضعیت ذخایر صندوق توسعه ملی مثبت است و به همین دلیل تا زمانی‌ که دست درازی کردن به منابع صندوق توسعه ملی از لحاظ قانونی ممنوع نشود و برای درآمدهای نفتی تعاریفی نداشته باشیم موفق به کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی نخواهیم شد.

دولت به فکر کسب درآمدهای از راه‌های غیرنفتی باشد

منتخب مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید به جای اینکه دولت تصمیم بگیرد که چگونه از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند، این درآمدها خود به خود و به شکل اتوماتیک از همان خزانه به سمت جاهایی برود که از قبل تعریف شده است و در آنجا هزینه شود و دیگر دولت تصمیمی در این مورد نگیرد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در چنین شرایطی است که دولت می‌تواند به سمت و سوی فعالیت‌هایی برود که درآمدی برای اداره خود ایجاد کند. بنابراین تا زمانی‌که دولتمردان امکان دست درازی و امکان رسیدن به این درآمد بسیار ساده و بدون زحمت نفت را دارند، به سراغ سایر منابع درآمدی همانند خلاقیت، مدیریت، صرفه‌جویی، افزایش بهره‌وری، استفاده از شیوه‌های نوین و روش‌های جدید مدیریت و تکنولوژی و استفاده از تجربیات و سرمایه‌گذاری دیگران نخواهند رفت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |