شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 39093 18:37 1395/06/05
ضرورت بازسازی ریلهای ۸۰ ساله کشور

ضرورت بازسازی ریلهای ۸۰ ساله کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ضرورت بازسازی ریلهای ۸۰ ساله کشور

ضرورت بازسازی ریلهای ۸۰ ساله کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی-وزیر راه و شهرسازی گفت: بحث تامین مالی خرید هواپیمای ایرباس را نهایی کرده ایم و مسوولان ایرباس در ماه آگوست (شهریور) به ایران می آیند. عباس آخوندی بیان کرد: تا پایان سال جاری ظرفیت راه آهن کشور ۸۰ درصد افزایش می یابد. آخوندی همچنین اظهار کرد: ۶۵ هزار خانوار برای دریافت وام مسکن به بانک مراجعه کرده اند. وی اظهار کرد: در دو سه سال اخیر اتفاقات مهمی در حوزه حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی رخ داد. در حوزه دریا موفق شدیم بحث بندر چابهار را به جای خوبی برسانیم که تا پایان سال آن را افتتاح می کنیم. وی افزود: در حوزه حمل و نقل جاده ای دو پروژه بزرگ را انجام دادیم که یکی نصب ۲هزار دوربین در جاده های کشور و دیگری روکش ۱۲هزار کیلومتر بود. وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه مسکن هم طرح صندوق پس انداز مسکن را داشتیم که از خرداد سال جاری امکان تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی در تهران و ۱۲۰ میلیون تومانی در مراکز استانها فراهم شد.

نهایی شدن تامین مالی ایرباس

آخوندی درباره آخرین وضعیت قرارداد خرید هواپیما از شرکت بویینگ گفت: شرکت بویینگ دو بار به ایران آمدند و پیشنهادات را دادند که مذاکرات به خوبی در حال پیشرفت است. برنامه ای که داریم برای قبل از اتمام سال ۲۰۱۶ است ولی یک عامل در کنترل ما نیست و آن عامل اوفک است که امیدواریم همانطور که وعده داده شده، بتوانند مجوز اوفک را بگیرند و تحویل هواپیماها را انجام دهند.

افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت راه آهن در پایان سال جاری

وزیر راه و شهرسازی همچنین درخصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی بیان کرد: اکثر خطوط راه آهن یک خطه بودند و برای اینکه ضریب راه آهن را افزایش دهیم ۲۰۰۰ کیلومتر خط دوم و چهارم را شروع کردیم. وی ادامه داد: سن ریلهای کشور به ۸۰ سال پیش برمی گردد و بعضی از آنها حدود ۶۰ سال بازسازی نشده که با توجه به دوران جنگ تعمیرات در حد جزئی انجام شده است. وزیر راه و شهرسازی درباره قرارداد ساخت ریل با ذوب آهن گفت: این داستان پردامنه ای است. سالهاست این بحث مطرح بوده که ذوب آهن اصفهان ریل را تامین کند. ما یک قرارداد منعقد کردیم و قرار شد اول مردادماه ریل را دریافت کنیم که هنوز دریافت نکردیم و امیدواریم این دفعه ذوب آهن به وعده اش عمل کند و هر چیزی که تولید کند یکجا می خریم. آخوندی تصریح کرد: شعار ما این است که خطوط ریلی ما بتواند با دنیا رقابت کند و بعضی جاها بتواند حتی با هواپیما رقابت کند. وی ادامه داد: در نظر داریم در تمام قطارها امکان دسترسی به اینترنت را در طول سفر فراهم کنیم. از نظر سرعت نیز قطارها بسیار سریع شده است.

ایجاد قطار سریع السیر تهران ـ اصفهان تا چهار سال آینده

وزیر راه و شهرسازی به ایجاد قطار سریع السیر نیز اشاره و تصریح کرد: قطار سریع السیر بالاترین فناوری است که در حوزه قطار وجود دارد. خوشبختانه ما موفق شدیم این کار را عملیاتی کنیم و قرارداد آن را بعد از برجام با چینی ها امضا کردیم. آخوندی ادامه داد: امسال در حوزه ریل ۸۲۰ کیلومترخط جدید داریم که ۶۳۰ کیلومتر خط حومه ای و ۳۰۰ کیلومتر نوسازی و بازسازی شبکه ریلی را به انجام می رسانیم. وی با بیان اینکه هزینه دسترسی به ریل که ۵۷ درصد قیمت بار بود به ۳۲ درصد کاهش دادیم، افزود: ۵ درصد بارهایی که وارد کشور می شد از طریق ریل و ۹۵ درصد از طریق جاده منتقل می شد. در حال حاضر ۱۵ درصد به ریل و ۸۵ درصد به جاده می رود و امیدوریم در آینده سهم ریل افزایش پیدا کند.

افتتاح ۱۷۰۰ کیلومتر بزرگراه در هفته دولت

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: سال گذشته در بخش جاده موفق شدیم ۱۲هزار کیلومتر روکش ایجاد کنیم. امسال امیدواریم ۱۵ هزار کیلومتر را نوسازی کنیم که بخش عمده ای از شریان جاده را داشته باشیم. ۱۷۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در هفته دولت افتتاح می کنیم. ظرفیت بنادر ۲۹ میلیون تن افزایش یافته است وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه بنادر نیز به آمارهایی اشاره و خاطرنشان کرد: ظرفیت بنادر ما حدود ۱۸۰ میلیون تن در سال بود که هم اکنون به ۲۰۹ میلیون تن رسیده است. در بندر شهید رجایی، بنادر جنوب، بندر امام خمینی (ره) و بندر چابهار اتفاقات خوبی افتاده است. به گفته آخوندی، در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ هکتار در بندر شهید رجایی فراهم کردیم و بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در پس کرانه های بندر داشتیم. همچنین با هندی ها قرارداد بستیم تا بتوانیم بندر چابهار را که اهمیت زیادی در بحث کریدور جنوب به شمال دارد راه اندازی کنیم.

شاخص دسترسی به مسکن از ۱۲ سال کمتر شده است

بخش پایانی صحبتهای عباس آخوندی به موضوع مسکن اختصاص داشت. وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که دو سال پیش اعلام کرد شاخص دسترسی به مسکن در ایران ۱۲ سال است، آیا در طی دو سال اخیر این رقم کاهش یافته است یا خیر، گفت: یکی از گزارشهایی که کاهش معناداری ایجاد شده شاخص دسترسی به مسکن است اما هم اکنون درباره رقم واقعی آن حضور ذهن ندارم و اجازه بدهید در این خصوص صادق باشم و بعدا این مساله را اعلام کنم. آخوندی تاکید کرد: اما آن چه برای مردم مهم است و به درد اقتصاد خانوار می خورد بحث امکان خرید مردم است. از ابتدای شروع به کار بنده همواره به دنبال افزایش قدرت خرید مردم بودم. وام خرید مسکن ابتدا حدود ۲۰ میلیون تومان بود که هم اکنون به زوجهای تهرانی تا ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات می دهیم.

ثبت نام ۶۵هزار خانوار برای دریافت وام مسکن

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر تعداد کسانی که برای دریافت تسهیلات پس انداز کرده اند ۶۵هزار خانوار هستند و میزان تسهیلاتشان از ۱۳۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است. هر خانواده یک تسهیلات تضمین شده دریافت می کنند که بانک باید سر سال دو برابر میزان پس انداز فرد تسهیلات بدهد و اگر افراد دو سال پس انداز کردند بانک باید چهار برابر تسهیلات بدهد؛ یعنی هر شش ماه یک برابر.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |