جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 4171 15:21 1393/05/14
صداي بلند ايران درسکوت جهان؛ نجات غزه محور ديپلماسي دولتمردان

صداي بلند ايران درسکوت جهان؛ نجات غزه محور ديپلماسي دولتمردان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صداي بلند ايران درسکوت جهان؛ نجات غزه محور ديپلماسي دولتمردان

صداي بلند ايران درسکوت جهان؛ نجات غزه محور ديپلماسي دولتمردان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


در پي آغاز دور جديد تجاوزات رژيم اشغالگر قدس به مردم مظلوم غزه ، جمهوري اسلامي ايران در چارچوب مواضع اصولي و انساني خود، از ساعات اوليه اين جنگ تلاش ها و رايزني هاي ديپلماتيک خود را براي حمايت از مردم فلسطين و جلوگيري از جنگ نابرابر به عمل آورده است.
به گزارش  مهر، هر چند كه سياست كشتار و جنايت از اصول اوليه و اصلي رژيم صهيونيستي است، اما حمله جديد اين رژيم  به نوار غزه با اين وسعت  بيانگر شکل گيري ائتلافي منطقه‌اي و بين‌المللي براي تضعيف هر چه بيشتر دولت قانوني حماس ، مقاومت فلسطين و اجراي طرح كشتار بي رحمانه ملت مظلوم غزه  است.
رژيم صهيونيستي از روز 22 خرداد ماه به بهانه کشته شدن 3 صهيونيست، به صورت گسترده به باريکه غزه حمله هوايي و زميني کرده است؛ حمله هايي که تاکنون بيش از 1900 شهيد و 10000 زخمي، بر جاي گذاشته است.
توجه ويژه رهبر معظم انقلاب اسلامي به مسئله فلسطين و جايگاه مقاومت و دستور ايشان براي کمک به تجهيز مردم فلسطين ، اظهارات و نگراني هاي جدي رئيس جمهور درخصوص وضع انساني فلسطين در همان آغاز روزهاي جنگ و ارسال پيام  براي رؤساي کشورهاي اسلامي  و رايزني در خصوص تحولات غزه در چند هفته اخير محور فعاليت ها و اقدامات مقام سياسي کشور بوده است.
تحرکات ديپلماتيک جمهوري اسلامي ايران در تحولات مربوط به غزه، آشکارا نشان داد که تهران عزمي جدي براي استقرار آرامش در منطقه دارد، در طول محاصره نوار غزه از سوي رژيم صهيونيستي، جمهوري اسلامي ايران تلاش هاي ديپلماتيک خود را براي شکستن محاصره آغاز کرد و با شروع حملات هوايي اسراييل ، تهران تمام کوشش خود را براي برقراري آرامش و نجات مردم بي گناه غزه که مورد آماج حملات سنگين رژيم صهيونيستي بودند، مصروف کرده است.
پيام روحاني به سران کشورهاي اسلامي و تاکيد بر مسئوليت مسلمانان در قبال فلسطين
در اولين اقدام، حجت اسلام روحاني رئيس جمهوري با محکوم کردن جنايات رژيم صهيونيستي در پيامي به روساي کشورهاي اسلامي خواستار بکارگيري همه توان جهان اسلام براي لغو فوري و کامل محاصره نوار غزه و کمک به مردم مظلوم فلسطين شد. روحاني در بخشي از اين پيام کمک به مردم مظلوم فلسطين و جلوگيري از اقدامات تجاوزکارانه رژيم صهيونيستي، مسئوليت مشترک همه نهادهاي بين المللي و کشورهاي آزاديخواه جهان دانست و تاکيد کرد: در اين ميان کشورهاي اسلامي بويژه با توجه به قرار داشتن در ماه مبارک رمضان، مسئوليت مضاعفي را بر دوش دارند. لازم است جهان اسلام همه توان خود را براي لغو فوري و کامل محاصره نوار غزه و کمک به مردم فلسطين بويژه با توجه به قرار داشتن در ماه پرفيض و برکت رمضان، بکار گيرد . وحدت و انسجام کشورهاي اسلامي بر عليه دشمنان بيش از هر زمان ديگر ضرورت دارد.
دستور ويژه رييس جمهور به ظريف درخصوص کمک به غزه
همچنين رييس جمهور طي تماس تلفني با محمد جواد ظريف وزيرامورخارجه که براي انجام مذاکرات هسته اي در وين حضور داشت ، از وي خواست تا كليه امكانات جنبش عدم تعهد براي محكوميت و مقابله با جنايات صهيونيست ها درحمله نظامي بيرحمانه به نوارغزه بكارگرفته شود.
روحاني از وزيرخارجه خواست تمامي توان غيرمتعهدها براي خاتمه فوري درگيري، ارسال كمك هاي انساندوستانه به مردم بيگناه فلسطين، امداد و رسيدگي به مجروحان، ارسال دارو و موادغذايي، و ساير اقدامات لازم بكارگرفته شده و زمينه براي اقدامات فوري شوراي امنيت سازمان ملل دراين رابطه فراهم آيد.
انتشار بيانيه روحاني در سازمان ملل
در ادامه رايزني هاي ديپلماتيک دولت رئيس جمهور و رئيس دوره اي جنبش عدم تعهد با صدور بيانيه اين جنبش در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک منتشر شد ضمن محکوميت شديد جنايات سازمان يافته صهيونيستها عليه فلسطينيان، از همه نهادها و مجامع مسئول منطقه اي و بين المللي خواست تا در اسرع وقت به وظايف قانوني و انساني خود، در راستاي لغو فوري و کامل محاصره نوار غزه و ارسال کمک هاي انساندوستانه به مردم فلسطين عمل نمايند.
 رايزني روحاني با پوتين براي توقف فوري حملات صهيونيستها و رفع محاصره غزه
در همين راستا  روحاني  به دنبال اوضاع تاسف بار غزه به ويژه پس از تشديد حملات رژيم صهيونيستي و کشتار مردم بيگناه و مظلوم فلسطين، در گفتگوي تلفني با ولاديميرپوتين رييس جمهور روسيه، آخرين تحولات مربوطه و اقدامات ضروري در اين خصوص را مورد بررسي قرار داد.
حسن روحاني در اين مکالمه تلفني با اشاره به ضرورت اقدام فوري مجامع بين المللي به ويژه شوراي امنيت سازمان ملل در توقف کشتار و سرکوب مردم بي گناه ، خواستار توقف فوري تجاوز اين رژيم و محکوميت اقدامات جنايتکارانه و لغو فوري محاصره غزه براي کمک رساني به مردم به ويژه مجروحين اين جنايات شد.
پوتين  نيز در اين گفتگو درخصوص جنايات غزه با اشاره به اقدامات پيشگيرانه خود براي جلوگيري آن کشور به ويژه از آغاز حمله زميني ، اوضاع غزه را نگران کننده و غير قابل تحمل خواند و اظهار داشت: کشورهاي مؤثر مي بايست تمام تلاششان براي آتش بس فوري و رسيدگي به مردم بيگناه را به کار بندند.
 تماس تلفني روحاني با اردوغان درباره فلسطين/ پيشنهاد ايران به ترکيه براي کمک به غزه
روحاني علاوه بر رايزني هاي و تماس هاي تلفني با سران کشورهاي اسلامي و کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با اردوغان نخست وزير ترکيه نيز درباره حوادث غزه گفتگو کرد. رئيس جمهور در اين مکالمه تاکيد کرد: اگر قاهره زمينه همکاري و کالارساني را فراهم کند، تهران و آنکارا مي توانند براي جمع آوري و ارسال کمک هاي انسان دوستانه منطقه و جهان اسلام جهت ياري رساندن به مردم مظلوم غزه برنامه ريزي نمايند.
رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه نيز در اين تماس تلفني، ضمن استقبال از برگزاري اجلاس وزيران خارجه کميته فلسطين جنبش عدم تعهد در تهران بر ادامه همکاري با ايران براي رايزني و حل معضلات منطقه تاکيد کرد.
رايزني هاي وزير امور خارجه و وزير دادگستري
در ادامه رايزني هاي ديپلماتيک مقامات کشورمان درباره حوادث غزه، وزير دادگستري و وزير امور خارجه کشورمان به همتايان خود نامه نوشتند و تلفني مذاکره کردند. پورمحمدي وزير دادگستري در نامه‌اي به خطاب به وزراي دادگستري در کشورهاي عضو سازمان همکاري‌هاي اسلامي تأکيد کرد که کشورهاي مسلمان بيش از ديگران در قبال آن‌چه امروز در غزه اتفاق مي‌افتد، مسئوليت دارند. وي در نامه به همتايان خود اورده است: ما به‌عنوان کشورهاي مسلمان، بيش از ديگران در قبال آنچه امروز در غزه مي‌گذرد، مسئوليم و لازم است همان‌گونه که از روزه‌داري اين ماه عبادت سربلند بيرون آمده‌ايم، با استفاده از ظرفيت سازمان همکاري‌هاي اسلامي و دولت‌هاي متبوع خود در محدود کردن جنايات اين رژيم در اين آزمون بزرگ‌تر نيز پيروز گرديم.
 محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران نيز بطور جداگانه در تماس تلفني با وزير امور خارجه مالزي، احمد داود اوغلو وزير امور خارجه ترکيه ، مقامات کشورهاي خارجي و سازمانهاي بين المللي ،  دبير کل سازمان همکاري اسلامي، دبير کل اتحاديه عرب، دبيرکل سازمان ملل، شيخ خالد العطيه وزير امور خارجه قطر، وسف بن علوي وزير امور خارجه عمان، شيخ صباح الخالد الصباح وزير امور خارجه کويت و سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان  درباره آخرين تحولات و اوضاع در غزه گفت و گو و تبادل نظر کرد. همچنين همزمان با مذاکرات هسته‌اي در وين، ظريف در ديدار با دبيرکل سازمان ملل متحد اقدام جدي و فوري دبيرکل و استفاده از همه ظرفيت‌هاي سازمان ملل متحد را در حمايت از مردم فلسطين و جلوگيري از کشتار مردم غزه خواستار شد. همچنين ظريف در گفتگوي تلفني با  کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در باره آخرين تحولات باريکه غزه بحث و تبادل نظر کرد.
ظريف در اين تماس‌ها ضمن تشريح مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران درخصوص قضيه فلسطين و راه‌هاي کمک به مردم بي‌دفاع غزه، بر ضرورت تحرک فوري براي توقف تجاوزات رژيم صهيونيستي و نگراني‌هاي جدي درمورد شرايط انساني و خطر وقوع فاجعه انساني به‌خصوص پس از حملات زميني ارتش صهيونيستي تأکيد شده است.
همچنين سفير و سرپرست نمايندگي کشورمان در نيويورک در جايگاه نماينده رئيس غيرمتعهدها با دبيرکل سازمان ملل متحد ديدار کرد و ديدگاه‌هاي اين جنبش را براي تحرک فوري در جلوگيري از ادامه کشتار مردم غزه تبيين کرد.
در همين راستا سفير و نماينده کشورمان نزد سازمان همکاري اسلامي با استفاده از ظرفيت رياست کشورمان بر جنبش غيرمتعهدها در نشست کميته وزراي خارجه اين سازمان حضور يافت که اين نشست به تصويب و صدور بيانيه وزراي خارجه سازمان همکاري اسلامي (در 19 تير در جده) منجر شد و بر اساس اين بيانيه، زمينه مشترکي براي همکاري‌هاي عملي ميان سازمان همکاري اسلامي و جنبش غيرمتعهدها براي توقف جنايات صهيونيست‌ها شکل گرفت.
برگزاري نشست يک روزه فلسطين جنبش عدم تعهد
در ادامه تلاش هاي ديپلماتيک دولت جمهوري اسلامي ايران براي جلوگيري از جنگ غزه ، وزارت امور خارجه متعاقب دستور و مسئوليت محول ازجانب رئيس جمهور ، مبني بر بکار گيري ظرفيت جنبش عدم تعهد براي مقابله با رژيم صهيونيستي، نشست وزيران امور خارجه کشورهاي عضو کميته فلسطين جنبش عدم تعهد به منظور بررسي وضعيت بحراني‌اي که مردم فلسطين به ويژه در غزه با آن مواجه هستند به ويژه تجاوز نظامي اسرائيل در ماه‌هاي ژوئيه و اوت 2014 ميلادي عليه جمعيت غيرنظامي فلسطين در باريکه غزه که منجر به قتل بيش از 1857 فلسطيني شامل صدها کودک و زن و جراحت بيش از 8500 فلسطيني و انهدام هزاران خانه، املاک تجاري، زيرساخت هاي حياتي شهري، مساجد، مدارس، بيمارستان ها، مؤسسات دولتي، مزارع فلسطيني ها و چندين ساختمان متعلق به سازمان ملل متحد شد در تاريخ 4 اوت 2014 (مطابق با 13 مرداد 1393) در تهران برگزار شد.


50 کشور عضو جنبش عدم تعهد در بيانيه پاياني اجلاس خود در تهران بر حمايت کامل از ملت و رهبري فلسطين در مقابل تجاوزات اسرائيل تاکيد کردند. در بحشي از اين بيانيه وزرا بر ضرورت اقدام فوري، جدي و معتبر شوراي امنيت براي پايان دادن به بي‌کيفري و مجازات گريزي اسرائيل و  اقدام دسته جمعي براي وادار نمودن اسرائيل به پذيرش مسؤوليتش در قبال نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بين‌المللي تأکيد و حمايت خويش از ابتکار الجزاير براي برگزاري نشست فوري مجمع عمومي سازمان ملل متحد در خصوص تهاجم نظامي اسرائيل عليه مردم فلسطين و بسيج جامعه بين المللي را اعلام کردند.
همچنين وزرا از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواستند به مسؤوليت هاي خود طبق مفاد منشور ملل متحد عمل کند و نسبت به برآوردن انتظارات جامعه بين‌المللي درباره وضعيت فلسطين اشغالي که به صورتي آشکار منجر به تهديد صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي گرديده است اقدام نمايد. آنها از شوراي امنيت خواستند براي وادار کردن رژيم اشغال‌گر اسرائيل جهت پايان دادن به تجاوز نظامي عليه مرم فلسطين و عمل به تعهداتش طبق حقوق بشردوستانه به ويژه چهارمين کنوانسيون ژنو و ساير قطعنامه‌هاي مربوط سازمان ملل متحد اقدامات لازم را به عمل آورد.

بنابراين گزارش به دنبال ديپلماسي فعال دولت تدبير و اميد، آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب در ديدار با اعضاي هيات دولت در بخشي از سخنان خود با اشاره به حوادث تاسف بار غزه و کشتار بيرحمانه ي مردم بويژه زنان و کودکان فلسطيني، موضع گيري رييس جمهوري و اقدام هاي دولت را بسيار مناسب و بجا دانستند و تاکيد کردند: مسايل غزه واقعا مصيبت بار است و رژيم صهيونيستي با سوء استفاده از غفلت دنياي اسلام، اين فجايع را مرتکب مي شود.
امروز جمهوري اسلامي ايران با همه توان و امکانات در پي ايجاد ثبات و امنيت و جلوگيري از کشتار و خونريزي و بازگشت صلح عادلانه به منطقه است و دربرابر کساني که خواب تضعيف اسلام و مسلمين را ديده اند ايستادگي خواهد کرد تا اين آرزوي آنان در گور دفن شود. (حسن روحاني- نشست کميته فلسطين کشورهاي عدم تعهد- مهرماه 1393 )



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |