جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 53596 18:24 1395/11/17
سیاست راه اندازی طرح «دولت همراه» موازی با دولت الکترونیک

سیاست راه اندازی طرح «دولت همراه» موازی با دولت الکترونیک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سیاست راه اندازی طرح «دولت همراه» موازی با دولت الکترونیک

سیاست راه اندازی طرح «دولت همراه» موازی با دولت الکترونیک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر ارتباطات درمراسم افتتاح پروژه های رایتل خبر داد

مهدی زاهدی-پروژه های ارتباطی و فناوری شرکت رایتل صبح روز یکشنبه با حضور دو وزیر دولت تدبیر و امید رونمایی شد. محمود واعظی،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که دراین مراسم حضور داشت در سخنرانی خود به گذشته های نه چندان دور اشاره کرد و گفت: سه سال و نیم گذشته مکرر به من پیشنهاداتی می شد در این مورد که رایتل نتوانسته است از فرکانسی که در اختیارش بوده است استفاده کند و لذا آنرا تعطیل کنیم. وی با اشاره به پیگیری های مکرر وزیر رفاه در ارتباط با رایتل افزود: یکی از پروژه های مهمی که امروز افتتاح شد بحث حفظ امنیت یا SOC بود چراکه حتما شبکه باید همراه امنیت باشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برخی از پروژه ها باعث قوام شبکه ملی اطلاعات است که اهمیت دارد، تصریح کرد: قرارداد رایتل با دارنده پنج پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه یکی از اقداماتی است که علاوه بر رونق کسب و کار باعث ایجاد کار در جامعه می شود. بالاترین مقام مسوول حوزه ICT با انتقاد از دیگر اپراتورهای تلفن همراه درعدم تفاهم با دارنده های پروانه اپراتور تلفن مجازی اظهار کرد: متاسفم که تاکنون هیچ اپراتور تلفن همراهی غیر از رایتل نتوانسته است که با اپراتورهای مجازی تلفن همراه به توافق برسد و این بخاطر نگاه تمامیت خواهی است که فکر می کنیم اگر همه سر یک سفره بنشینیم منافع کمتری می بینیم و باید همه چیز در اختیار و انحصار ما باشد.

 پیش به سوی دولت همراه!

واعظی رشد چند ده برابری رایتل را در بخش های مختلف را نشانگر حرکت درست این اپراتور تلفن همراه طی سه سال و نیم گذشته دانست و گفت: امروز مواجهیم که بسیاری از فعالیت های تلفن همراه روی موبایل ارایه می شود و بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا موازی با راه اندازی دولت الکترونیک بحث دولت همراه نیز داشته باشیم تا مردم بتوانند در ه نقطه ای و در هر زمان که نیاز داشتند خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند که امیدواریم تا پایان این ماه فاز نخست دولت همراه را راه اندازی می کنیم و سیاست مان این است که هرآنچه داریم را روی موبایل بیاوریم. وی نقش موبایل را فقط برقراری تماس صوتی و ارسال اطلاعات ندانست و افزود: فعالیت های زیادی با موبایل می توانیم داشته باشیم و از اپراتورهای تلفن همراه می خواهم که با شرکت هایی که ارزش افزوده ایجاد می کنند، مشارکت کنند.

با یک دیدگاه، رایتل سه سال عقب افتاد!

علی ربیعی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی هم در این مراسم گفت: دولت روحانی رشد وجه اقتصادی کشور را در کنار حفظ وجه انقلابی دنبال می کند و تلاش‌های اقتصادی امروز از جمله اقدامات رایتل استمرار دستاوردهای انقلاب است. ربیعی با اشاره به نظریه‌های تسلط بر جهان گفت: ۱۹۸۰ نظریه تسلط بر شاهراه‌های اطلاعاتی مطرح شد و کمتر از ۴۰ سال از آن گذشته و محقق شده است. امروز بدون شک حوزه ICT همه چیز ما را به طور شگرفی تحت تاثیر قرار داده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مردم و نهادهای اجتماعی درحال تغییر هستند و به طور شگرفی تحت تاثیر از آی سی تی در حال تغییرند. رابطه دولت با مردم و زندگی روزمره مردم هم متاثر از ای. سی. تی است و نمی‌توانیم آن را درنظر نگیریم. وی افزود: امروز حرکت "آژانس‌های الکترونیک" را ببینید چطور جامعه را متاثر کرده و تحت تاثیر قرار داده است؟ با یک دیدگاه سه سال رایتل به عقب افتاد و آن استفاده از تماس تصویری بود که باید از آن درس بگیریم. امروز اپلیکیشن‌هایی چون imo و واتس آپ و... هم این امکانات را دارند. باید بر تکنولوژی فایق بیاییم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه می‌توانیم استفاده اخلاقی از تکنولوژی را رایج کنیم گفت: همیشه به آی سی تی به چشم "آسیب" نگاه کرده ایم، هرچند غلط نیست اما حوزه‌ای است که ثروت و اشتغال در آن نهفته است و می توان اخلاقی کردن جامعه را از آن طریق مدنظر داشت. باید بیش از این به فرصت‌های حوزه آی سی تی بپردازیم.

سهم ناچیز ICT در تولید ناخالص ملی

سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در این مراسم در سخنانی، درباره اقتصاد حوزه ICT، گفت: به رغم اتفاقات خوبی که در دولت یازدهم افتاده است اما اگر اقتصاد ICT کشور را نسبت به GDP کل کشور حدود ۲ درصد درنظر بگیریم پس سهم حوزه ICT رقمی معادل حدود ۸ میلیارد دلار می شود که طبیعی است که تا ۴۰ میلیارد دلار که میانگین جهانی است فاصله داریم که امیدواریم در دولت دوازدهم به آن دست یابیم.

در زمان انحصار اپراتورهای دیگر حرکت کردیم

سید مجید صدری، مدیرعامل رایتل هم در این مراسم با بیان اینکه رایتل در زمانی کار خود را آغاز کرد که همراه اول ۱۳ سال به صورت انحصاری فعالیت می کرد و ایرانسل نیز با همکاری شریک خارجی فعال بود، اظهار کرد: دراین مدت رشد و پیشرفت زیادی را شاهد بودیم و توانستیم درهمه بخش ها به توسعه قابل توجهی دست یابیم. صدری با اشاره به اقدامات رایتل بعد از برجام، گفت: شاید اولین شرکتی بودیم که در حوزه IT توانستیم LC یک ساله با بانک اروپایی و چینی باز کنیم و میزان قراردادهای ما از ۴۰ قرارداد در سال ۹۲ به حدود ۱۴۰۰ قرارداد افزایش یافته است. وی همچنین از افتتاح فیبر اختصاصی رایتل خبر داد و در عین حال با اشاره به راه اندازی اپلیکیشن رای خوان، گفت: این اپلیکیشن برای ارسال و دریافت پیغام متنی جهت تماس ورودی و خروجی استفاده می شود که کلیه نرم افزارها کاملا داخلی است. صدری همچنین درباره سرویس خرید اپلیکیشن، اظهار کرد: این کار با شرکت های تولیدکننده محتوا و استارت آپ ها انجام می شود و در واقع با استفاده از این سرویس مشترک برای خرید برخی سرویس ها و خدمات مورد نیازش، نیاز نیست از حساب بانکی خود برداشت کند بلکه از شارژ خود برای خرید استفاده می کند و در این راستا پیش بینی می شود تا سال آینده حداقل با ۲۰ شرکت این کار را انجام دهیم که در حال حاضر با مایکت این کار راه اندازی شده و تا پایان سال چند شرکت دیگر نیز اضافه می شوند. گفتنی است دراین مراسم همچنین تفاهمنامه همکاری رایتل با سازمان نظام پزشکی ایران منعقد و از سند استراتژی رایتل نیز رونمایی شد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |