چهارشنبه 19 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 57601 18:46 1396/01/22
سرمایه حبس شده در خانه‌های خالی دو برابر ارزش بورس ایران است

سرمایه حبس شده در خانه‌های خالی دو برابر ارزش بورس ایران است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سرمایه حبس شده در خانه‌های خالی دو برابر ارزش بورس ایران است

سرمایه حبس شده در خانه‌های خالی دو برابر ارزش بورس ایران است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آخوندی از فروش «شش‌های تنفس مردم تهران» خبر داد:

مرکز شهر می توانست محل خوبی برای اجرای طرح های مسکن باشد

گروه امورزیربنایی-وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه در بخش خانه های خالی حبس شده است، گفت: میزان سرمایه بدون بهره وری و سوددهی در خانه های خالی بیش از دو برابر ارزش شرکت های بورسی ایران است. به گزارش جهان اقتصاد، عباس آخوندی در مراسم سی و هشتمین سالگرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: جمعیت ایران از ۷۵ میلیون نفر به ۸۰ میلیون رسیده که رشد  ۵ میلیون نفری را در طی پنج سال گذشته داشته‌ایم. وی گفت: ظرف پنج سال گذشته بعد خانوار از ۳٫۵ درصد به ۳٫۳ درصد کاهش پیدا کرده است یعنی تعداد  افراد خانوار روند نزولی داشتند. در روستاها هم بعد خانوار به ۳٫۱۴ رسیده که نشان می‌دهد متاسفانه تشکیل خانواده و تولد حتی در روستاها هم کاهش یافته است. آخوندی با اشاره به افزایش شهرنشینی در دوره پنج‌ساله ۸۵ تا سال ۹۰ گفت: در حالی که در این بازه زمانی افزایش شهرنشینی ۷۱٫۴ درصد بوده این رقم در سال ۹۵ به ۷۴ درصد رسیده است. وی ادامه داد: تعداد خانوار در سال ۹۰ چیزی حدود ۲۱٫۱ میلیون خانوار بوده که در سال ۹۵ این رقم به ۲۴٫۱ میلیون خانوار رسیده البته این رشد خانوار به دلیل افزایش تشکیل تعداد خانوار نبوده بلکه تعداد طلاق‌ها در کشور افزایش یافته و خانواده‌های تک نفره شکل گرفته است. به طوری که ۸٫۵ درصد از کل خانوارهای ایران تک‌نفره هستند که این درصد قابل تاملی است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تعداد خانه‌ها نسبت به تعداد خانوار گفت: در حالی که تعداد خانه‌های موجود در ایران ۲۵٫۴ است تعداد خانوارهای کشورمان ۲۱٫۵ میلیون است که این نشان می‌دهد برای اولین بار تعداد خانه از خانوار بیشتر است.

سرمایه ۲۵۰  میلیارد دلاری حبس شده در مسکن

وی با اشاره به افزایش تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه در کشور اظهار داشت: طبق آمار اعلام شده در سال گذشته در سطح کشور چیزی حدود ۲میلیون و ۵۸۰ هزار واحد خالی در کشورمان وجود دارد که از این رقم ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی متعلق به تهران است. آخوندی با بیان اینکه ارزش خانه‌های خالی ۲۵۰ میلیارد دلار است، گفت: در حالی که در خانه‌های خالی سرمایه ۲۵۰ میلیون دلاری حبس شده است ارزش کل شرکت‌های حاضر در بورس ۱۱۰ میلیارد دلار است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عقل حکم می‌کند این روند را کنترل کنیم گفت: افزایش آمارهای واحدهای مسکونی در این شرایط فقط برای نمایش است و در حالی که این تعداد واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد و میزان ساخت و ساز افزایش پیدا کرده ۱۹ میلیون بد مسکن در ایران داریم که در حاشیه شهرها و در وضعیت عسرت زندگی می‌کنند.

صدور ۶۷۰ هزار پروانه ساخت در ۳ سال

وی با بیان اینکه در طول سال های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ یعنی ظرف سه سال برای ۶۷۰ هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شد گفت: مفهوم این رقم این است که نباید در تهران هیچ فردی بی‌خانه باشد و برای بیش از یک‌چهارم خانوار تهران پروانه ساختمانی صادر شده است اگر این روند ۱۲ سال دیگر ادامه داشت با یک تهران دیگر مواجه می‌شدیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این میزان ساخت و ساز مسکن در تهران در وضعیت زندگی مردم اثری نداشته است و از ۶۷۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده بیش از ۵۰ درصد  آن در مناطق بالا شهر تهران یعنی مناطق یک،۲، ۳، ۴، ۵ و منطقه ۲۲ ساخته شده است و این نشان می دهد که این میزان ساخت و ساز سوداگرانه بوده و نه برای تقاضای واقعی. آخوندی  گفت: امروز شاهد این هستیم که از باغات تهران چیزی نمانده است و مدیریت شهری شش‌های تنفسی مردم تهران را فروخته است و ظرفیت‌های زیستی در حال از بین رفتن است. وی با تاکید بر اینکه بیماری شهرفروشی به یک رویه تبدیل شده است، گفت: این بی‌ضابطه‌گری را در بخش مسکن مهر هم می‌توان دید به طوری که چیزی حدود ۲۴۰ هزار واحد مسکونی تحت عنوان مسکن مهر در کلانشهر تهران ساخته شده است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن مهر نتوانسته هیچ دردی را درمان کند، گفت: هر چند که برای ساخت مسکن مهر اعتبارات چندهزار میلیاردی انجام شد اما آمار حاشیه نشینی کم نشد بنابراین نتوانست مشکل بد مسکنی را حل کند.

رعایت انظباط شهری و افزایش قدرت خرید مهمترین سیاست دولت

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست حمایتی دولت باید متوجه افرادی باشد که متقاضی واقعی مسکن هستند، اظهارداشت: دو سیاست عمده را برای حمایت از افراد در این حوزه تعقیب کرده ایم که اولین سیاست انضباط شهری بود. معتقدم افراد نباید به سمتی بروند که شهرداری ها قدرت این را پیدا کنند که ضوابط شهری را به فروش برسانند . آخوندی ادامه داد: دومین سیاست ما توانمند کردن متقاضیان مسکن بوده است در حالی که عده ای به دلایل سیاسی مخالف این سیاست بودند اما توانستیم ۱۳۳ هزار نفر از طریق تسهیلات مسکن سکونت پیدا کنند که این رقم رشد ۴۷ درصدی نسبت به سال ۹۴ داشته است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۲ هزار نفر توانستند صاحب خانه شوند گفت: این رقم نسبت به ارقام سال ۹۴ رشد ۷ درصدی داشته است . آخوندی با بیان اینکه توانستیم با همین سیاست ها معاملات مسکن را برای نیاز واقعی افزایش دهیم گفت: شاهد آن بودیم که خانه های ۷۰ الی ۸۰ متری به رونق رسیدند که این نشان می دهند معاملات برای نیاز مصرفی بوده و نه سوداگرایانه. وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در حالی که مرکز شهر مانند خیابان های انقلاب می توانست محل خوبی برای اجرای طرح های مسکن باشد اما عده ای برای تامین مسکن اقشار کم درآمد در کوه ها به ساخت و ساز پرداختند، گفت: کدام عقل سلیم می گوید که به جای ساخت وساز در مراکز شهرها در کوه ها و بیان ها برای مردم خانه بسازیم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |