جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 61272 15:37 1396/03/09
رونق‌بخشی به کاسبی آمریکا؛ خاصیت اصلی ائتلاف‌سازی عربی علیه ایران

رونق‌بخشی به کاسبی آمریکا؛ خاصیت اصلی ائتلاف‌سازی عربی علیه ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رونق‌بخشی به کاسبی آمریکا؛ خاصیت اصلی ائتلاف‌سازی عربی علیه ایران

رونق‌بخشی به کاسبی آمریکا؛ خاصیت اصلی ائتلاف‌سازی عربی علیه ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: داریوش قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) و عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری، درباره اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر ایجاد شغل در امریکا از طریق قراردادهای تسلیحاتی چند صد میلیارد دلاری با عربستان و پیگیری سیاست ایران‌هراسی در این راستا گفت: سال‌هاست که هم آمریکایی‌ها و هم کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به ویژه عربستان تلاش دارند که ائتلافی علیه ایران تشکیل دهند. اساسا فلسفه وجودی شورای همکاری خلیج فارس مقابله با ایران بود، اما در کل این کشورها در شرایطی نیستند که در مقابل ایران ائتلافی تشکیل دهند و یک جبهه واقعی ضد ایرانی ایجاد کنند.

وی افزود: ایران نفوذ معنوی قابل توجهی در میان مردم منطقه دارد و این بزرگترین تهدید برای حاکمان این کشورهاست. رژیم‌های عربی منطقه به دلیل ضعف دموکراسی بسیار شکننده هستند و یکی از نگرانی‌های عمده این حاکمان، فتح پایگاه مردمی توسط ایران در این کشورهاست. البته موفقیت‌های ایران در سوریه و عراق و برهم زدن توطئه حکام مرتجع منطقه از دیگر نگرانی برخی کشورهای عربی منطقه است اما همانطور که ذکر شد نفوذ معنوی ایران در کشورهای منطقه عمده‌ترین نگرانی آنهاست.

قنبری اظهار کرد: قراردادی که دولت ترامپ با عربستان منعقد کرده است به عقیده من تنها یک صرفه اقتصادی برای آمریکا دارد. آمریکایی‌ها از ناحیه دشمنی این کشورها با ایران نهایت سوء استفاده را به‌عمل آورده‌اند و دلارهای نفتی را به بهانه تحریم ایران جلب می‌کنند. در واقع می‌توان گفت آمریکایی‌ها در دامن زدن به ایران‌هراسی و معرفی ایران به عنوان تهدید اصلی در منطقه نقش جدی دارند تا زمینه تشکیل یک ائتلاف عربی علیه ایران را آماده کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این ائتلاف برای برخورد با ایران نخواهد بود، گفت: به نظر من خاصیت این ائتلاف رونق بخشیدن به کاسبی آمریکایی‌ها با برخی کشورهای عربی منطقه خواهد بود. آمریکایی‌ها می‌خواهند با بزرگ جلوه دادن تهدید ایران دلارهای نفتی را از جیب عرب‌های ثروتمند منطقه بیرون بکشند و تا حدود زیادی هم موفق بودند که یک نمونه آن قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی با عربستان بود و قطعا شبیه چنین قراردادهایی را امارات، کویت، بحرین و ... نیز با آمریکایی‌ها خواهند بست.

وی یادآور شد: اگر به پایگاه اجتماعی و حمایتی حزب جمهوریخواه نگاهی بیفکنیم متوجه خواهیم شد یکی از حامیان اصلی آنها کارتل‌های اسلحه‌سازی هستند و اقدام ترامپ در درجه اول برای تامین منافع این کارتل‌ها و در گام بعد بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا است.

قنبری درباره نوع رفتار ایران در مقابل چنین رویکردی گفت: از آن سو ما نیز باید هوشیار بوده و مواضعی که اتخاذ می‌کنیم به گونه‌ای باشد که آمریکایی‌ها را در تهدید جلوه دادن ایران خلع سلاح کند. ایران باید بتواند خودش را همانطور که در عمل حافظ امنیت خلیج فارس بوده در میان افکار عمومی منطقه نیز حافظ واقعی امنیت خلیج فارس تصویر کند تا راه بر روی کاسبی آمریکا در منطقه بسته شود.

عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری با بیان اینکه ایران‌هراسی در دوره ترامپ مجددا در حال رونق گرفتن است و اینجا مواضع جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تعیین‌ کننده باشد، گفت: همانطور که در موضوع پرونده هسته‌ای از طریق یک دیپلماسی هوشمندانه سیاست ایران‌هراسی امریکا به شکست کشانده شد می‌توان با یک دیپلماسی مناسب و فعال، سیاستی که آمریکایی‌ها برای دوشیدن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در پیش گرفته‌اند را با شکست مواجه ساخت.

وی تصریح کرد: متأسفانه در گذشته اقداماتی صورت گرفت که کمک به آمریکایی‌ها بود. بحث حمله به سفارت به عربستان در دامن زدن به ایران‌هراسی مؤثر بود و برخورد قاطعی نیز با افرادی که این کار را انجام دادند صورت نگرفت. برخوردهای جناحی با حوزه سیاست خارجی که به دنبال تأمین منافع ملی و امنیت ملی است می‌تواند برای ما بسیار خطرآفرین باشد. به نوعی می‌توان گفت یکی از مسببین اصلی فضایی که امروز آمریکایی‌ها علیه ایران در منطقه ایجاد کرده‌اند و از این طریق قراردادهای تسلیحاتی کلان می‌بندند همین افرادی هستند که با رویکرد جناحی به حوزه سیاست خارجی می‌نگرند و اقدامی مانند حمله به سفارت عربستان را ترتیب می‌دهند که سود آن را تنها آمریکایی‌ها می‌برند.

قنبری عنوان کرد: امروز سیاست جدید آمریکایی‌ها این است که اسرائیل در کنار اعراب قرار بگیرد و نه تنها به عنوان دشمن اصلی اعراب فراموش شود بلکه ایران جایگزین اسرائیل به عنوان دشمن اصلی اعراب منطقه معرفی شود. اما تداوم سیاست تنش‌زدایی دولت آقای روحانی می‌تواند سیاست آمریکایی‌ها را ناکام ساخته و روابط با کشورهای عربی را بهبود بخشد و مانع از به دام افتادن کشورهای عربی در دام سیاست‌های آمریکایی‌ها شد.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: در این راستا یکی از اقداماتی که می‌تواند صورت بگیرد این است که سفرهایی که رئیس‌جمهور به عمان و کویت در اواخر سال گذشته داشت تداوم یافته و روابط خود را با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تقویت کرد. امروز زمینه روابط خوب با قطری‌ها فراهم شده و می‌توان از آنها به عنوان مانعی برای جلوگیری از ائتلاف‌سازی علیه ایران در منطقه استفاده کرد.

وی افزود: همچنین از بهبود روابط با کشورهایی مانند کویت، عمان، قطر و ...می‌توان برای تأثیرگذاشتن بر عربستان استفاده کرد. زیرا این منافع مسلمانان است که به جیب امریکایی‌ها می‌رود و ما نباید اجازه دهیم که این روند ادامه یابد و می‌توان با گفت‌وگو و تداوم روش تنش‌زدایی دولت با همسایگان عربی، عربستان را به تغییر روش واداشت و یکی از اقدامات جدا ساختن سایر کشورهای عربی تا حد امکان از عربستان است تا عربستان تحت فشار بیشتری برای تجدیدنظر در سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران قرار بگیرد.

قنبری با تأکید بر اینکه ایران قو‌ی‌تر از آن است که نگران تشکیل ناتوی عربی یا ائتلاف عربی علیه ایران باشد، گفت: اما به هر حال نباید نسبت به این گونه تحرکات بی‌تفاوت بود چون یکی از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی حسن روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی است و لذا وجود فضای اختلاف‌آمیز به نفع کشورهای منطقه نیست و نباید اجازه داد آمریکایی‌ها آب منطقه را گل‌آلود کنند و از آن ماهی بگیرند.

وی یادآور شد: قرارداد دولت ترامپ با عربستان قطعا آخرین قرارداد نخواهد بود و آمریکایی‌ها به ذخایر نفتی و ارزی سعودی‌ها چشم دوخته‌ا‌ند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب آمریکایی‌ها آنها را به چشم گاو شیرده می‌بینند و زمانی هم که شیر ندهند ذبحشان می‌کنند. بایستی این مسئله را به حکام عربستان متذکر شد که آمریکایی‌ها دوست بلندمدت شما نیستند و این ایران است که به واسطه همسایگی و اشتراکات دینی و فرهنگی می‌تواند به عنوان یک متحد برای آنها باقی بماند.

قنبری تأکید کرد: عزت جمهوری اسلامی ایران در این است که با جهان تعامل مثبت داشته باشد و با تمام دنیا علی الخصوص با همسایگان روابط برادرانه داشته باشد و از مسائل اختلاف‌برانگیز جلوگیری کند. شاید اگر با حمله‌کنندگان به سفارت عربستان برخورد مؤثری می‌شد بهانه به دست سعودی‌ها نمی‌افتاد که برخی مباحث را مطرح کنند و به ایران‌هراسی دامن بزنند و امروز شاید شاهد فروش میلیاردها دلار اسلحه ار سوی آمریکا به عربستان نبودیم. باید درک کرد که با تداوم روش تنش‌زدایی دولت روحانی است که می‌توان در سیاست خارجی به نتیجه رسید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |