شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 48633 16:55 1395/09/22
رنج تاریخی کشاورزی ایران از کمبود سرمایه

رنج تاریخی کشاورزی ایران از کمبود سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رنج تاریخی کشاورزی ایران از کمبود سرمایه

رنج تاریخی کشاورزی ایران از کمبود سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جشن شکرگزاری برداشت گندم پس از ۱۲ سال وقفه برگزار شد

حجتی: کمبود آب و خشکسالی بهانه ای برای تنبلی است

گروه تولید-جشن شکرگزاری برداشت محصول گندم پس از ۱۲ سال وقفه امروز باردیگر برگزار شد. کشور درسال ۱۳۸۳ با تلاش گندم کاران و پس از ۴۰ سال به خود کفایی گندم رسیده بود، اما در طول فعالیت دولت های نهم و دهم این امر رها شد و اکنون در دوره فعالیت دولت یازدهم دوباره محقق شد. معاون وزیرجهاد کشاورزی از افزایش ۲۵ درصدی ضریب امنیت غذایی طی سه سال گذشته خبر داد و دلایل موفقیت در بخش کشاورزی به ویژه گندم را جدی‌گرفتن بخش خصوصی و حمایت‌ها و سیاست‌گذاری‌های حمایتی دولت درحوزه قیمت‌گذاری اعلام کرد و افزود: بخش کشاورزی از کمبود سرمایه رنج تاریخی می‌برد، بنابراین دولت باید به این مساله در کنار دسترسی آسان کشاورزان به تکنولوژی، مساله آب و ضایعات در کلیه رفتارهای کشاورزی توجه ویژه کنند. عباس کشاورز درمراسم جشن شکرگزاری برداشت محصول، اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی از ۹۳ میلیون تن در سه سال منتهی به سال ۱۳۹۲ به ۱۱۰ میلیون تن درسال گذشته رسید که ۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد و رشد در بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر مستمر بوده است به گونه‌ای که در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ به ترتیب ۴.۷ درصد، ۳.۸ درصد و ۵.۴ درصد بخش کشاورزی رشد داشته است و از سوی دیگر وابستگی به واردات طی این سال‌ها کاهش یافته و تراز تجاری منفی در این بخش پنج میلیارد دلار معادل ۶۴ درصد بهبود پیدا کرده است. وی خطاب به رئیس جمهور خاطرنشان کرد که درابتدای آغاز به کار دولت یازدهم تعهد کردیم تا ضریب امنیت غذایی را به ۸۰ درصد افزایش دهیم، حال آنکه این عدد در سال ۱۳۹۲، ۵۵ درصد بود و در سال‌های ۱۳۹۳ به ۶۵ درصد و ۱۳۹۴ به ۷۲ درصد رسید. معاون وزیرجهاد کشاورزی اضافه کرد: ضریب امنیت غذایی درسال جاری و تنها با احتساب افزایش تولید گندم و شکر به ۷۹درصد رسیده است که نشان می‌دهد وزارت جهاد کشاورزی به تعهد خود در این زمینه عمل کرده، چرا که تجلی هنر و تکنولوژی دربخش کشاورزی، بهبود بهره‌وری است و توسعه سطحی در بخش کشاورزی دیگر امکان‌پذیر نیست. کشاورز همچنین درباره وضعیت بهره‌وری درکشاورزی اعلام کرد که با زحمات خانواده کشاورزی طی سه سال گذشته میزان بهره‌وری ۳۰درصد افزایش یافته است و باید طی برنامه ششم به ازای هر مترمکعب آب به تولید ۱.۷ کیلوگرمی دست یابیم. وی به افزایش تولید دیگرمحصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: کلیه محصولات کشاورزی دارای افزایش‌ تولید قابل توجهی بوده‌اند به گونه‌ای که برنج از ۴.۴ تن درهکتار به ۵.۴ تن در هکتار و گندم آبی از ۲.۸ تن در هکتار به ۴ تن در هکتار افزایش یافت. معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: دلیل افزایش تولید و بهره‌وری دربخش کشاورزی این بود که طرح‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شد و ۹محصول اساسی با طرح‌های پشتیبان هدف‌گذاری شدند. همچنین تمام ابعاد پایداری در تولید مورد توجه قرار گرفت.

تلاش کشاورزان درافزایش ثروت ملی مشهود است

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که درسال ۱۳۹۲ چهار هزار میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریداری شد، گفت: امسال رقم خرید گندم از کشاورزان به چهارده هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که رشد حدود چهار برابری خرید را نسبت به سه سال گذشته نشان می دهد. محمود حجتی هم دراین همایش افزود: با وجود همه محدویت هایی که درمنابع مالی و اعتبارات مواجه بودیم، مطالبات کشاورزان پرداخت شد. وی با بیان این که تلاش و زحمت کشاورزان درافزایش ثروت ملی قابل مشاهده است، گفت: اگرحمایت دولت نبود با توجه به محدودیت منابع مالی، حمایت از کشاورزان با مشکل مواجه می شدبه گفته حجتی جشن شکر گزاری یک جشن ریشه دار در کشور است که از دیرباز انجام می شده است. وزیر جهادکشاورزی به محدودیت منابع آبی کشور اشاره کرد و گفت: می توان با استفاده از ابزارهای نوین میزان تولید را افزایش داد و در کنار آن منابع آبی را حفاظت کرد. حجتی گفت: ظرفیت های بالقوه زیادی در کشور وجود دارد که با حفظ منابع آب، خاک و محیط زیست می توانیم در راستای افزایش ثروت ملی گام برداریم و در کنار آن صادرات را افزایش دهیم. به گفته وزیر جهادکشاورزی، در تولید محصولات باغی دارای مزیت های فراوانی هستیم و می توانیم در بازارهای جهانی حرف برای گفتن داشته باشیم. عضو هیات دولت یازدهم درباره ادعای برخی درباره خشکسالی های کشورمان گفت: برخی بحث خشکسالی را مطرح می کنند اما با توجه به وسعت کشور رقم خشکسالی نباید موجب تنبلی شود. حجتی درادامه با ذکر نمونه ای به صادرات کشورهلند اشاره کرد و افزود: هلند با ۴۳هزارکیلومترمربع مساحت که به اندازه گیلان ایران است و با ۱۷میلیون جمعیت دومین کشور صادرکننده محصولات کشاورزی به شمارمی رود، به گونه ای که صادرات آن درسال ۲۰۱۵ حدود ۸۲ میلیارد دلار بوده است.

وزارت کشاورزی در بخش بازرگانی نیاز به خانه‌تکانی دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: اگرچه بابت تولید محصولات کشاورزی باید به آقای حجتی خداقوت گفت، اما وزارت جهاد کشاورزی در بخش تنظیم بازار و صادرات محصولات کشاورزی ضعیف عمل کرده و بخش بازرگانی این وزارتخانه نیاز به خانه‌تکانی دارد. علی‌محمد شاعری گفت: با آنکه کشاورزی در اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد، اما متاسفانه بخش کشاورزی مورد حمایت قرار نگرفته و بسیاری از تصمیم‌سازان در بدنه دولت به جای آنکه به بخش کشاورزی توجه کنند، بیشتر به بخش‌های خدمات و صنعت توجه می‌کنند. وی با اشاره به اینکه به دلیل سخت‌کوشی کشاورزان امروز به خودکفایی گندم رسیده‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه این در حالی است که وضعیت فرسایش خاک در کشور مناسب نیست، تا حدی که شاهد پدیده تغییر اقلیم در کشور هستیم و در کنار آن ۱۳۰ درصد از آب‌های زیرزمینی کشور استفاده می‌شود که خود یک تهدید محسوب می‌شود. شاعری میزان سرمایه‌گذاری در بخش  کشاورزی را ۵ درصد اعلام کرد و افزود: فقط وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های بخش خصوصی از کشاورزان حمایت می‌کنند. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به فعالیت دلال‌ها و مدیریت آنها بر محصولات مهم کشاورزی اشاره کرد و گفت: اکنون محصولاتی همچون مرکبات، گوجه‌فرنگی و کیوی روی دست کشاورزان مانده و زحمات یک‌ساله آنها در معرض خطر قرار گرفته و این شرایط دلال‌ها در حال مدیریت بازار هستند، تا جایی که گوجه فرنگی را کیلویی ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان از کشاورز می‌خرند.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |