سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 85205 11:53 1397/04/30
رنجش اتحادیه اروپا از دیدار پوتین و ترامپ

رنجش اتحادیه اروپا از دیدار پوتین و ترامپ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رنجش اتحادیه اروپا از دیدار پوتین و ترامپ

رنجش اتحادیه اروپا از دیدار پوتین و ترامپ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: فریدون مجلسی با اشاره به به‌روزرسانی و تصویب قانون مسدودکننده تحریم‌ها توسط شورای وزیران اتحادیه اروپا گفت: به‌روزرسانی مقررات خنثی‌کننده تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را می‌توان هشداری از سوی اروپا به آمریکا دانست که از دیدار پوتین و ترامپ و نادیده گرفتن اروپا رنجیده‌اند و می‌خواهند استقلال خود را نشان دهند.

تصور نمی‌شود اروپا پذیرای ریسک مهم و ارقام بالایی شود

وی ادامه داد: اروپایی‌ها شاید با به روزرسانی و تصویب مقررات خنثی‌کننده تحریم‌ها خواسته‌اند مشوق مقام‌های ایرانی در تصویب بسته اروپا باشند.

این دیپلمات سابق کشورمان در پاسخ به این سوال که قانون مسدودکننده تحریم‌ها چه فرایندی را برای حمایت از شرکت‌های اروپایی در پیش دارد؟ اظهار داشت: به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا اعتباراتی را برای جبران خساراتی در نظر گرفته‌اند که شرکت‌های اروپایی در صورت معامله با ایران از سوی آمریکا متحمل خواهند شد.

مجلسی افزود: چگونگی محاسبه این گونه خسارات و ادعاها مبهم است و تصور نمی‌شود اروپا پذیرای ریسک مهم و ارقام بالایی بشود.

قانون خنثی‌کننده تحریم‌ها می‌تواند موجب دلگرمی شرکت‌ها شود

وی در تشریح پرداخت جریمه تحریم‌ها و همچنین ضرر و زیان ناشی از آن توسط اتحادیه اروپا نیز تصریح کرد: اتحادیه اروپا صندوق‌های مختلفی برای پرداخت خسارات یا یارانه‌ها در بخش‌های کشارزی و برخی صنایع و در بلایای طبیعی دارد، برای این کار هم از اعتبارات همان صندوق‌ها یا صندوقی ویژه باید استفاده شود.

این کارشناس مسائل اروپا اضافه کرد: این سیاست بیشتر می‌تواند موجب دلگرمی شرکت‌های کوچکی شود که خواهان معامله با ایران باشند و عملاً هم خطری برای آنها نخواهد داشت.

قانون خنثی‌کننده تحریم‌ها همانند بیمه عمل می‌کند

مجلسی با بیان اینکه تصور نمی‌شود در قانون خنثی‌کننده تحریم‌ها به حجم خاص و نوع شرکت‌ها اشاره شده باشد، خاطرنشان کرد: در دیدار رئیس‌جمهور از اتریش از شرکت‌های «کوچک» برای برقراری روابط نام برده شد. این شرکت‌ها یا سازندگان کوچک هستند یا واسطه‌هایی که کالای دیگران را می‌فروشند و نگرانی کمتری از تحریم آمریکا دارند. معنی آن را در مقابل شرکت‌های «بزرگ» بین‌المللی می‌توان دریافت، مانند پژو، توتال و نظایر آنها.

وی در پاسخ به این سوال که ‌چقدر قانون مسدودکننده تحریم‌ها ضمانت اجرا دارد و می‌تواند از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های امریکا محافظت کند؟ ابراز داشت: نه اروپا حاضر است ریسک بزرگی بپذیرد و اعتبار مهمی را درگیر کند و نه شرکت‌های کوچک مواجه با مخاطراتی خواهند شد که متحمل خسارات ناشی از تحریم آمریکا شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارحی ادامه داد: مقررات خنثی‌کننده تحریم‌ها ضمانت اجرای خاصی ندارد بلکه مانند بیمه است، یعنی گزارش خسارت احتمالی و بررسی دلایل و اثبات برآورد اینکه مشمول مقررات جبران خسارت هست یا نیست و پرداخت هزینه‌های ثابت شده.

اروپا جانب ایران را در مقابل آمریکا گرفته است

مجلسی با اشاره به رویکرد اروپایی‌ها نسبت به ایران در یک دهه پیش بیان کرد: در آن زمان نوع روابط ایران و اتحادیه اروپا موجب شد، اروپا به تحریم‌های ثانویه آمریکا نزدیک شود و خود نیز تحریم‌های ثانویه برقرار کند. اکنون اروپا تا حدی جانب ایران در مقابل آمریکا را گرفته و امیدوار است با مذاکره برخی مسائل نگران‌کننده را مرتفع کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |