جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 87489 15:01 1397/06/05
رعایت قواعد گفت‌وگو و حفظ حرمت‌ها؛ زمینه‌ساز تبدیل جلسه سؤال از رئیس‌جمهور به فرصت همدلی

رعایت قواعد گفت‌وگو و حفظ حرمت‌ها؛ زمینه‌ساز تبدیل جلسه سؤال از رئیس‌جمهور به فرصت همدلی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رعایت قواعد گفت‌وگو و حفظ حرمت‌ها؛ زمینه‌ساز تبدیل جلسه سؤال از رئیس‌جمهور به فرصت همدلی

رعایت قواعد گفت‌وگو و حفظ حرمت‌ها؛ زمینه‌ساز تبدیل جلسه سؤال از رئیس‌جمهور به فرصت همدلی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: ابوالقاسم رئوفیان، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، درباره ابعاد مهم جلسه روز سه‌شنبه سؤال نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور و توجه طرفین به حفظ اصول اخلاقی و پرهیز از حاشیه‌سازی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها گفت: جامعه و نظام ما آسیب‌های زیاد و هزینه‌های هنگفتی را به لحاظ نوع برگزاری اینگونه جلسات و مناظره‌ها متحمل شده است و به نظر می‌رسد اخلاق در اینگونه جلسات و مراودات فراموش می‌شود.

جلسه سؤال از رئیس‌جمهور نمایش تعامل سازنده و مؤثر قوا باشد

وی با تأکید بر اینکه این جلسات باید نمایش یک تعامل سازنده و مؤثر میان قوا باشد، گفت: در این صورت است آثار مطلوب آن در جامعه نیز لمس می‌شود. مردم ما الگوهای خود را در قالب سخنان و دیالوگ‌های رد و بدل شده در این گونه نشست‌ها می‌بینند. این جلسه نیز یک نوع گفت‌وگو است که نماینده سؤال می‌کند و رئیس‌جمهور پاسخ می‌دهد. اگر سؤالات جنبه استفهامی داشته باشد و نماینده به دنبال فهم یک ابهام و شفاف شدن مسائلی باشد آنگاه اگر رئیس‌جمهور پاسخ‌های قانع‌کننده و دلایل متقنی را ارائه داد نماینده می‌پذیرد و اگر غیر از این بود آن را نمی‌پذیرد و قانع نمی‌شود.

رئوفیان اظهار کرد: اما متأسفانه آنچه که از این گونه جلسات غالبا استنباط می‌شود این است که عزم نماینده سؤال‌کننده، چه پاسخ رئیس‌جمهور قانع‌کننده باشد چه نباشد، بر این است که مخالفت خود را ادامه دهد. البته این به معنای این نیست که تمام نمایندگان سؤال‌کننده چنین رویکردی دارند اما عموما فضا به سمتی می‌رود که حتی یک عده قلیلی می‌توانند کلیت مجلس را با رفتار خود زیر سؤال ببرند که این برای مجلس بد است و حتی موجب وهن مجلس می‌شود.

نمایندگان و رئیس‌جمهور در سخنان خود مصالح ملی و آستانه تحمل جامعه را مد نظر قرار دهند

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با بیان اینکه در شرایط فعلی که دشمن بیرونی جنگ اقتصادی و روانی را کلید زده، این گونه جلسات نباید به یک دعوا و تنش جدید و ناامنی روانی جامعه منجر شود، گفت: متأسفانه ورود نادرست به مباحث حساس سیاسی آن هم در سطوح عالی آثار سوئی بر جامعه می‌گذارد و در این جلسات افراد از جاده انصاف و اخلاق خارج می‌شوند که نمی‌توان تبعات نامطلوب آن را انکار کرد که نمونه آن استیضاح اخیر وزیر کار بود که این جلسه نمونه کاملی از بداخلاقی و افشاگری بود.

وی تصریح کرد: سؤالات و نطق‌ها نباید براساس منافع شخصی باشد بلکه باید مصلحت جامعه، آستانه تحمل مردم، منافع ملی و آبروی نظام در نظر گرفته شود و افراد واقعا متوجه آسیب‌ها و تبعات ناشی از عدم رعایت خطوط قرمز باشند. در این شرایط که کشور بیش از پیش نیازمند آرامش و کاستن التهابات است نباید به گونه‌ای چنین جلسات حساسی را برگزار کرد که منجر به رو در رویی مردم در قالب طرفداران دولت و رئیس جمهور با طرفداران نمایندگان با یکدیگر شود.

رئوفیان یادآور شد: لذا اگر قواعد گفت‌وگو و تعامل بین طرفین حفظ شده، حرمت‌ها رعایت شود، هدف سؤال‌کننده حقیقتا رفع ابهام باشد، رئیس‌جمهور هم سعه صدر از خود نشان دهد و توصیه مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس مبنی بر توجه نمایندگان و رئیس جمهور به رعایت حرمت یکدیگر عملی شود این جلسه می‌تواند به یک فرصت مناسب برای همدلی قوا و تقویت اعتماد مردم تبدیل شود، در غیر این صورت باید مجددا شاهد زیر پاگذاشتن اخلاق باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |