شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 57872 13:53 1396/01/26
رئیس کل بانک مرکزی: نظام بانکداری بدون ربا استانداردهای افزون بر حسابگری مالی را طلب می‌کند

رئیس کل بانک مرکزی: نظام بانکداری بدون ربا استانداردهای افزون بر حسابگری مالی را طلب می‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رئیس کل بانک مرکزی: نظام بانکداری بدون ربا استانداردهای افزون بر حسابگری مالی را طلب می‌کند

رئیس کل بانک مرکزی: نظام بانکداری بدون ربا استانداردهای افزون بر حسابگری مالی را طلب می‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نوشت: ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، در افتتاحیه دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اظهار کرد: در دنیای کنونی کارکرد سالم و باثبات نظام بانکی از ضرورت‌های پایداری نظام اقتصادی و سیاسی کشورها است. بانک‌ها خدمات گسترده‌ای را در عرصه اقتصاد ایفا می‌کنند و برقراری سلامت نظام بانکی از دغدغه‌های همه حکومت‌ها در سطح بین‌المللی است، مخصوصا در زمان بحران‌های مالی اقدامات احتیاطی ضرورت پیدا می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در بازار مالی ایران که ۸۰ درصد آن را بازار پول تشکیل می‌دهد، این ثبات و سلامت از اهمیتی مضاعف برخوردار است و عمده فشارها متوجه نظام بانکی است که با همه توان در راستای ایفای نقش خود تلاش کرده است.

سیف تأکید کرد: تأمین مالی بنگاه‌های متوسط و کوچک در سال گذشته، موفق‌ترین اقدام نظام بانکی در دولت یازدهم در راستای رونق اقتصادی بود؛ امروز مایلم در این گردهمایی که بخش بزرگی از ذی‌نفعان بازار مالی در آن حضور دارند، بخشی از برنامه‌های بانک مرکزی را در سال ۹۶ به اختصار بیان کنم.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح نظام بانکی گفت: اصلاح ساختار نظام بانکی، یکی از اولویت‌های بانک مرکزی است؛ چرا که امروزه نظام بانکی از دو عدم تعادل شامل عدم تعادل دارایی ـ بدهی و عدم تعادل درآمد و هزینه رنج می‌برد که برنامه آن به طور جدی در دستور کار بانک مرکزی، کمیسیون اقتصادی دولت و ستاد اقتصاد مقاومتی قرار دارد.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: اصلاح نظام کسب و کار از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی است که با توجه به شعار سال یعنی؛ اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال باید به مرحله عمل برسد و تمام دستگاه‌های دولتی و مدیران بانکی باید در یک راستا حرکت کنند تا شعار سال محقق شود.

سیف بر لزوم کاهش سود سپرده‌های بانکی تاکید کرد و گفت: در این راستا، سال گذشته با تلاش شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، این نرخ از ۲۸ درصد به مرز ۱۷ درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود که به ۱۵ درصد هم برسد.

سیف افزود: بخش دیگری از اصلاحات بانکی، ارتقاء شفافیت در گزارشگری بانک‌ها است که در این زمینه اقدامات لازم برای تطبیق با قانون عملیات بانکی بدون ربا انجام شده است. ابلاغ صورت‌های مالی لازم‌الاجرا در سال ۹۴ با چالش‌هایی مواجه شد که ان‌شاء الله امسال شاهد اجرای هر چه بهتر این برنامه‌ها در نظام بانکی باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: نظام بانکداری بدون ربا استانداردهای افزون بر حسابگری مالی را طلب می‌کند و به عنوان مثال ضرورت دارد در نظام بانکی ایران، بخشی از گزارشگری مالی با مقاصد عمومی منطبق باشد.

وی به مسئله مؤسسات مالی و اعتباری اشاره کرد و گفت: نکته دیگر این است که مجوز بانک مرکزی به مؤسسات اعتباری، دارای معنای روشن و حقوقی است و در هیچ جای دنیا این مجوز به معنای تائید فعالیت‌های آنها نیست بلکه باید نظارت شدیدی بر بانک‌های ریسک‌پذیرتر اعمال شود و البته نظارت اصلی بر عملکرد این مؤسسات بر عهده هیئت مدیره و سهامداران است.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: در پایان امیدوارم با همدلی همه نهادهای ذیربط بتوانیم ثبات و سلامت مالی شایسته‌ای را در بازار مالی کشور ایجاد کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |