شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 73610 19:09 1396/09/06
خودنمایی چینی ها درنمایشگاه تهران

خودنمایی چینی ها درنمایشگاه تهران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خودنمایی چینی ها درنمایشگاه تهران

خودنمایی چینی ها درنمایشگاه تهران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دومین نمایشگاه بین المللی خوردوی تهران با مشارکت ۱۶ کشور گشایش یافت

معمای حضور پررنگ وارداتی ها قبل از اعلام تعرفه های جدید واردات خودرو

 مهدی زاهدی-در دومین نمایشگاه بین المللی خوردوی تهران که به گفته برگزار کنندگان آن با مشارکت ۴۸ شرکت داخلی و خارجی از کشورهای مختلف درمحل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گشایش یافت با حضور پررنگ چینی ها همراه بود. به گزارش خبرنگارجهان اقتصاد، در این نمایشگاه که با حضور «منصور معظمی» رئیس هیات عامل ایدرو افتتاح شد، شرکت های خودرویی از کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، چین، هند، اتریش، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، تایوان در کنار شرکت ها و خودروسازان ایرانی به عرضه و ارائه تولیدات خود پرداخته اند. در این میان اما حضور برندهای چینی در بیشتر غرفه های شرکتهای ایرانی نشانه ادامه حضور قدرتمند چشم بادامی ها در بازار خودروی ایران است. این موضوع اگرچه همچنان مورد انتقاد برخی صاحب نظران صنعت خودرو قرار دارد اما با توجه به قدرت خرید مردم در ایران و محدود بودن بازار کشور و به نوعی قبضه شدن این بازار توسط چند برند خاص دراین سالها، این تنوع محصول که عمدتا توسط چینی ها و با طراحی های بسیار قابل توجه صورت گرفته است حداقل می تواند رنگ و بوی جدیدی به خیابان ها و جاده های کشور ببخشد؛ اگرچه در صورت تحقق وعده های صاحبان برندهای چینی درباره انتقال تکنولوژی می توان تا چندسال آینده به موضوعاتی به غیر از حضور رنگارنگ خودرهای مختلف در ایران نیز فکر کرد. نکته قابل تامل دیگری که در این نمایشگاه جلب نظر می کرد،رونمایی از انبوه خودروهای وارداتی بود که با توجه به بسته بودن ثبت سفارش واردات در نوع خود قابل تامل است؛ خبرهای غیررسمی که در این روزها به گوش می رسد حاکی از شرایط جدیدی است که برای ثبت سفارش با تعرفه های به مراتب بالاتر از تعرفه های فعلی تصویب شده است و این موضوع یعنی رشد چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی و در نهایت کمرنگ شدن یکی از آیتم های مهم واردکنندگان یعنی مزیت قیمتی! از سوی دیگر اما نکته بسیار جالب توجهی که در این نمایشگاه به چشم می خورد نزدیک شدن نمایشگاههای داخلی به استاندارد نمایشگاههای جهانی است، به طوریکه در برنامه های متعدد رونمایی که در این نمایشگاه برگزار شد، نحوه چیدمان غرفه ها، استقرار افراد و نحوه پوشش هماهنگ آنها و به طور کلی شکل کلی مراسم به شدت از رونمایی های گذشته فاصله داشت.

 از خارجی ها برای ماندن تضمین گرفته ایم!

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) درحاشیه افتتاح دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران گفت: هیچ خللی در قرارداد توتال و رنو پیش نیامده و این قراردادها طبق برنامه پیش می‌رود. معظمی در پاسخ به اینکه آیا در قراردادهای جدید با شرکت‌های خارجی تضامین لازم از آنها برای آنکه ایران را ترک نکنند اخذ شده است، اظهار کرد: بله در این زمینه تضمین‌های لازم دیده شده است. معظمی با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت استراتژیک است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۹ میلیون دستگاه در کشور در حال تردد بوده و هر خانوار ایرانی به طور متوسط دارای یک خودرو است. وی ادامه داد: البته به دلیل آنکه وسایل حمل و نقل عمومی کافی نیست مردم ناچار به استفاده از خودروی شخصی هستند بنابراین باید سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم. رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افزود: وزارت صنعت بر کیفیت خودروهای داخلی به شدت حساس است و نسبت به گذشته سخت‌گیری بیشتری دارد. در این زمینه وزیر صنعت از خودروسازان خواسته کیفیت محصولات‌شان را افزایش دهند. معظمی با بیان اینکه ما درهای کشور را برای ورود خودروهای خارجی باز نکرده‌ایم، اظهار کرد: هر خودروسازی که می‌خواهد وارد بازار ایران شود باید در ایران سرمایه‌گذاری کند بنابراین خودروسازانی که صرفا به دنبال واردات خودرو به ایران باشند آنها را محدود خواهیم کرد. وی ادامه داد: در شش قراردادی که در پسابرجام با خودروسازان خارجی منعقد شده موضوع آغاز تولید با ۴۰ درصد داخلی‌سازی دیده شده است. همچنین ظرف سه سال باید داخلی سازی محصولات به ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد.

دو شاسی بلند «بورگوارد» رونمایی شد

دراین نمایشگاه، کیان موتور وارنا که نمایندگی رسمی برند بورگوارد در ایران را بر عهده دارد، از دو شاسی بلند این برند رونمایی کرد.BX7 و BX5 محصولات جدید بورگوارد در بازار ایران هستند که کیان موتور وارنا از این دو مدل در حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه رونمایی کرد. در این مراسم تام انلیکر، قایم مقام مدیرعامل شرکت خودروسازی بورگوارد گفت: این دومین جشن رونمایی ما در این منطقه در دو هفته گذشته است. ما به تازگی ورود خود به بازار خاورمیانه را در دوبی جشن گرفته ایم و اکنون ورود خود به ایران را جشن میگیریم. انکلیر افزود: ما معتقدیم ویژگی های منحصر به فرد خودروهای ما همان طور که مورد علاقه بسیاری از مشتریان در نمایشگاه های سرتاسر دنیا از دوبی تا فرانکفورت قرار گرفته است، خواهد توانست طیف وسیعی از مخاطبان ایرانی را نیز به خود جذب کند. وی با بیان اینکه ایران بازار مهمی برای ما است، اظهار کرد: خودروهایی که ما امروز در ایران معرفی می کنیم برای مشتریانی با سطح انتظار بالا طراحی شده اند. خریداران خودرو در ایران علاقه بسیاری به خودروهای SUV نشان می دهند و اکنون با ورود بورگوارد به ایران، این مشتریان گستره وسیع تری از انتخاب ها را در رده خودروهای SUV متوسط و کوچک پیشرفته خواهند داشت. انلیکر با بیان اینکه اطمینان داریم که محصولات ما با سلیقه مشتریان ایرانی همخوانی دارند، گفت: این خودروها بر اساس فلسفه بنیانگذار این شرکت، کارل اف. دبلیو بورگوارد طراحی شده اند؛ خودروهایی با مهندسی و معیارهای کیفیت آلمانی، طراحی زنده و پویا و تجربه رانندگی منحصر به فرد. قایم مقام مدیرعامل بورگوارد گفت: در زمان مناسبی به بازار ایران وارد شده ایم، در زمانی که نزدیک به ۶۰ درصد خودروهای وارداتی به این کشور از نوع خودروهای SUV هستند. گذشته از مشخصات فنی متمایز از جمله موتور توربوشارژ و سیستم چهار چرخ محرک هوشمند (iAWD)، خودروهای BX7 و BX5 ما برای سازگاری هر چه بیشتر با شرایط و آب و هوای ایران تطبیق داده شده اند. تام انلیکر اظهار کرد: هر دو خودروی ما در زمینه طراحی نیز جوایز معتبر جهان و اروپا از جمله جایزه Red Dot Design و جایزه طراحی آلمان را از آن خود کرده اند.

ورود قریب الوقوع خودروهای هندی

عظیم خودرو نیز در روز ویژه خبرنگاران از سه خودرو ایکس یو وی ۵٠٠ ،کی یو وی ١٠٠ و پیکاپ اسکورپیو رونمایی کرد. علاالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که درمراسم رونمایی از این خودروها حضور داشت اظهار امیدواری کرد که این خودرو به کشورهای توسعه یافته صادر شود و گفت: در تولید این خودروها باید استاندارد حفظ و ارتقا یابد و هرچه سریع تر نسبت به داخلی سازی آن ها نیز اقدام شود. بابک وطن خواه مدیرعامل عظیم خودرو نیز در ادامه این مراسم با اشاره به ورود ماهیندرا به ٢٠ صنعت دنیا اظهار کرد:در حال حاضر گردش مالی این شرکت حدود ١٨ میلیارد دلار است. او ادامه داد: در قرارداد عظیم خودرو با ماهیندرا تولید همه محصولات این شرکت پیش بینی شده و بر این اساس تولید سه خودرو از سال آینده در عظیم خودرو اغاز خواهد شد. وطن خواه افزود: از امضای قرارداد تا شروع تولید بازه ١١ ماهه خواهیم داشت و با گشایش ثبت سفارش، تعداد محدودی خودرو کامل بر اساس تعهدات وارد میشود. رضا عظیمی رییس هیات مدیره عظیم خودرو نیز در این مراسم اظهار امیدواری کرد: که با همکاری دولت و مجلس روند تولید این خودروها به زیر ٨ ماه برسد و گفت: تولیدات جدید این شرکت در رنج قیمتی ۵٠ تا ۶٠ میلیون تومان با تیراژ هفت تا ١٠ هزار دستگاه خواهد بود. او رنج قیمتی پیکاپ این شرکت را ٨٠ تا ٩٠ میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: این شرکت سال ها خدمات پس از فروش سایر برندها را ارایه کرده و حال نوبت ارایه خدمات پس از فروش نشان های این شرکت است. همچنین در بخش دیگری از این مراسم پراوین شاه، مشاور ارشد گروه ماهیندرا با بیان اینکه پیشینه تاریخی وسیع، در طی ۲۰۰۰ سال گذشته تعاملات بسیاری را از طریق تجارت و فرهنگ با یکدیگر داشته اند. گفت: همکاری های اقتصادی بین دو کشور طی ۲ دهه گذشته همواره رو به رشد بوده، حجم معاملات تجاری بین دو کشور از مرز ۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶ عبور کرده است. به گفته او انتظار می رود تا با بازگشایی بندر چابهار فرصت های سرمایه گذاری دو کشور روز به روز افزایش یابد. از آنجایی که اقتصاد های ایران و هند به طور وسیعی مکمل یکدیگر هستند، همچنان فرصت های بسیار و بالقوه ای جهت همکاری های بین دو کشوروجود دارد. از این رو شرکت ماهیندرا تصمیم دارد تا با نگرشی مثبت به بازار ایران ورود پیدا کند. پراوین شاه با بیان اینکه در این فرصت اخرین نسخه از محصولات خود شامل XUV500 بنزینی با گیر بکس اتوماتیک و برترین تکنولوژی ها و امکانات رفاهی و مشخصات فنی متناسب با هر نوع از جاده ها، KUV100 بنزینی با طراحی کم نظیر و جسورانه یک Compact SUV و نسل جدید وانت های دیزلی توربو شارژ با گیربکس دستی ۶ دنده ای و قابلیت بکسل ۲٫۵ تنی را رونمایی کردیم. اوا ادامه داد: مفتخریم که با شرکت توسعه صنایع تولیدی عظیم خودرو در ایران همکاری بلند مدت خود را آغاز کرده ایم. صنعتی با تولید بیش از یک میلیون خودرو در سال بدون شک یک حرکت استراتژیک برای ماهیندرا بوده تا محصولات جهانی خود را به بازار ایران عرضه کند. مشاور ارشد گروه ماهیندرا همچنین با اشاره به اینکه در طی ماه های گذشته و پس از بررسی های ما در بازار ایران محصولاتی را عرضه خواهیم کرد که مطابق با استاندارد ها و مقررات این کشور تهیه شده اند اظهارکرد: فروش محصولات فوق الذکر از ژوییه ۲۰۱۸ به بعد آغاز خواهد شد و همواره با شرکت عظیم خودرو در تلاش جهت آغاز تولید این محصولات با عمق ساخت داخل بالا در ایران هستیم.

ایران می تواند بزرگترین شریک خودوریی چین شود

مسئول دفترخاورمیانه بایک موتور چین نیز در این نمایشگاه با بیان اینکه ایران می تواند به بزرگترین شریک خودوریی این کشور تبدیل شود،گفت:صنعت خودروسازی چین در چند دهه گذشته توانسته از نداشتن به داشتن و سپس به فناوری بالا ارتقا یابد و این مهم را مدیون اخذ فناوری های برتر از برندهای معتبر و برتر خودرویی جهان است. جیاندونگ هان افزود: چینی ها موفق شدند در پنج دهه گذشته به این سمت و سو حرکت کرده و در نهایت به جایگاه کنونی خود برسند؛ امری که در آغاز با انتقال تدریجی فناوری ها به شرکت های سازنده چینی آغاز شد و بتدریج توانستند آن را توسعه دهند. این مسئول چینی خاطرنشان کرد: در یک دهه اخیر نیز چین توانسته با رشدی چشمگیر بر برندهای خودرویی خود تمرکز کرده و آنها را توانمند کند و امروز از طریق همانها وارد بازارهای جهانی شود. مسئول دفتر خاورمیانه شرکت بایک موتور چین با اشاره به برنامه ریزی این شرکت برای توسعه حضور در بازار بزرگ ایران، تصریح کرد: از نظر چینی ها، فناوری خودرویی در ایران کامل است و ایرانی ها از سابقه و توانمندی بالایی در این صنعت برخوردارند. وی گفت: این شرکت و بسیاری دیگر از شرکت های چینی درصددند تا با انجام همکاری مشترک از توانمندی بالای مهندسان و خودروسازان ایرانی برای حضور در بازار بیش از ۴۰۰ میلیونی اطراف و همسایگان ایران نیز بهره برده و این کشور را به هاب صادراتی محصولات خود تبدیل کنند.

«مگان» جدید با قیمت جذاب و رقابتی می آید

مدیرعامل نگین خودرو نماینده رسمی رنو فرانسه در ایران نیز در این نمایشگاه قیمت رنومگان ۲۰۱۸ درایران را جذاب و رقابتی دانست و گفت: فول ترین نسخه این خودرو که نمونه E3 است وارد بازار ایران خواهد شد. جمشید حسینی با اعلام این خبر در حاشیه رونمایی از رنو مگان نسل جدید در دومین نمایشگاه خودرو تهران اظهار داشت: نسخه بازار ایران از نوع فول کامل خواهد بود و نسبت به نمونه نمایش داده در نمایشگاه از امکانات کامل تری برخوردارد خواهد بود. وی در مورد قیمت مگان جدید در ایران گفت: قیمت بستگی به عوامل مختلفی دارد که در آینده مشخص می شود و تا زمانیکه مسایل مربوط با واردات این خودرو شامل استاندارد، محیط زیست، باز شدن سایت ثبت سفارش و بررسی های رنو در مورد شرایط آب وهوایی ایران (رنو قبل از تولید هر خودرو در ابتدا وضعیت آب و هوایی آن کشور را برای طراحی مد نظر قرار می دهد) انجام نشود نمی توان در مورد قیمت عددی را اعلام کرد. به گفته مدیرعامل نگین خودرو قیمت این خودرو درایران جذاب و رقابتی خواهد بود و فول ترین نسخه این خودرو که نمونه E3 است وارد بازار ایران خواهد شد. حسینی در ادامه این کنفرانس خبری در مورد ورود خودرهای جدید و نیوفیس رنو مانند داستر جدید به بازار ایران توسط نگین خودرو گفت: برنامه تولید داستر جدید در دستور کار شرکت مشترک رنو با هولدینگ ناصح و سازمان گسترش خواهد بود ولی تا زمانیکه کار تولید آغاز شود نگین خودرو عرضه این خودرو به صورت وارداتی را انجام داده و سپس در فاز بعد شرکت مشترک اقدام به تولید و عرضه آن به صورت داخلی سازی خواهد کرد. وی ادامه داد: خودروهای نگین خودرو ۲ماه است که به انبارهای منطقه ایی ما رسیده اما به دلیل بسته بودن سایت ثبت سفارش نتوانسته ایم نسبت به ترخیص آنها اقدام کنیم که از این نظر ما نیز متضرر شده ایم.

«چانگان» هم دو محصول جدید رونمایی کرد

مدیر عامل معاونت بازرگانی حوزه خاورمیانه چانگان هم در این نمایشگاه اعلام کرد: در ده ماهه گذشته چانگان بیش از ۱۰ هزار دستگاه خودرو در ایران تولید کرده است. ژونگ وی ضمن بیان این مطلب گفت: موقعیت فعلی چانگان بدون حمایت سایپا ممکن نبود و باید در این میان روحیه بالای کارکنان سایپای کاشان را ستود.وی ادامه داد: ما در عرض ۹۰۰ روز توانستیم خودروی چانگان را در ایران بومی سازی کرده و و توانستیم دو خودروی سی اس ۳۵ و سی اس ۷۵ را در بازار ایران عرضه نماییم. ژونگ وی تصریح کرد: دو خودروی جدید اس سی ۵۵ و اس سی ۹۵ را در نمایشگاه تهران رونمایی خواهیم کرد که اولی جزو محصولاتی با عملکرد قوی و طراحی زیبا خواهد بود و مدل اس سی ۵۵ نیز بسیار جوان پسند خواهد بود. وی با اشاره به اهمیت تجاری ایران برای چین گفت: از دوران جاده ابریشم تا امروز ایران و چین شرکای تجاری بسیار نزدیکی بوده اند و در حال حاضر نیز سایپا و چانگان نیز همان ارتباط قوی بین دو کشور را ایجاد کرده اند.

برند جدید کارمانیا با ۲۰ درصد داخلی سازی استارت خورد

کارمانیا که نماینده رسمی برند بی.وای.دی در ایران شناخته می شود نیز نسل جدیدی از کراس اوور را در دومین دوره نمایشگاه خودرو تهران رونمایی کرد. این محصول جدید که بی.وای.دی اس۷ نام دارد، شباهت هایی با نسل پیشین خود که اس۶ بوده است، دارد و از پلتفرم یکسان بهره می برد.بی.وای.دی اس۷ به پیشرانه ۲ لیتری توربو ۲۰۳ اسب بخاری و ۳۲۰ نیوتون متری مجهز است.این خودروی جدید بی.وای.دی در بخش آپشن های رفاهی و امکانات پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل پیشین خود تجربه کرده است. از جمله آپشن های خاص S7 که چهره ای خاص به این خودرو بخشیده است می توان به دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی ۱۲ حالته برقی، سیستم مولتی مدیا ۱۲ اینج لمسی بسیار بزرگ و سیستم ریموت استارتر اشاره کرد. در حاشیه مراسم رونمایی که با حضور خبرنگاران برگزار شد، سالاری مدیرعامل کارمانیا گفت: تولید S7 به موازات S6 و بصورت فول CKD با ۲۰ درصد داخلی سازی آغاز خواهد شد. سالاری همچنین از ورود " نمونه اتوماتیک سدان f3 نیز با توجه به برنامه ریزی ها خبر داد و افزود: اف۳ اتومات از ۶ ماه دیگر وارد بازار خواهد شد. مدیرعامل کارمانیا در پایان اشاره ای هم به پروژه اتوبوس های حمل و نقل شهری داشت و خاطرنشان کرد: طرح تولید اتوبوس های حمل و نقل شهری با انرژی پاک نیز در مجموعه کارمانیا در دست بررسی است.                


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |